عضو ائتلاف اكثريت اصولگرايان گفت: در آن موقع به مقام معظم رهبری گفتم تا فتوای ایشان را در کفه مذاکره با طرف غربی که همان حرام دانستن سلاح اتمی است قرار دهیم چرا که فتوای مرجع دینی جایگاهش از قانون بالاتر بوده و عوض نشدنی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، منوچهر متکی در دومین روز از همایش هفتمین رئیس‌جمهور در مسیر پیشرفت مقاومت و عدالت که به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار داشت: در کشورمان ایران انتخابات فرصتی است برای آنکه افراد نظرات خود را در این صحنه بیان کنند و در طول چند سال گذشته جنبش‌های دانشجویی همواره نقشی ماندگار در این صحنه را ایفا کردند.
    
    وزیر‌ امورخارجه اسبق کشورمان با تأکید بر اینکه مراکز علوم در کشور نباید محدود شوند، افزود: این برخلاف دیدگاه رهبری بوده و امری نا‌شایسته است.
    
    متکی دوام حکومت‌ها و دولت‌ها را متأثر از حمایت‌های مردمی دانست و تصریح کرد: این حکومت‌های مردمی هستند که علی‌رغم تمامی مشکلات می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.
    
     وی تأکید کرد: مردم سرمایه تمام‌نشدنی در همراهی از دولت‌ها هستند و  پایگاه مردمی برای  دولت‌هایی که مردمی بوده و برای آنان ارزش قائل هستند، یک وزنه سنگین به شمار می‌رود.
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان تصریح کرد: نباید این حس برای مردم بوجود آید که در امر کشورداری سهیم نیستند و از هیچگونه مشارکتی برخوردار نبوده بلکه مردم باید همواره این اشراف را داشته باشند که در تمامی تصمیمات کشور و دولت یک اصل جدی به شمار می‌رود.
    
    متکی اظهار داشت: احساس مشارکت حتی مهم‌تر از خود اصل مشارکت تلقی می‌شود و چنانچه انتخابات را نمادی از این مشارکت‌ها بدانیم می‌توان فصل ممیزی جمهوری اسلامی ایران را توسط مردم تعیین کنیم.
    
    متکی بیان داشت: باید مردم را جدی بگیریم این مردمان هستند که حاکم بر تصمیمات کشورند مسئله انتخابات نیز باید هم از سوی مردم و هم از سوی حکومت جدی گرفته شود.
    
    وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه مردم همواره طبق تشخیص خود به انتخاب کاندیدای مورد نظر رأی داده‌اند، تأکید داشت: آزاد نبودن انتخابات برای کشورمان از سوی غربی‌ها برچسبی چسبیدنی نیست.
    
    متکی تأکید کرد: مردم باید بدانند که شرکت در انتخابات برای تعیین سرنوشت کشورشان یکی از حقوق آنها به شمار می‌رود که اگر ما از آن استفاده نکنیم دیگران (غربی‌ها) از آن استفاده خواهند کرد.
    
    وی تأکید کرد: انتخابات یک تکلیف اعتقادی برای آحاد جامعه به شمار می‌رود و شفاف بودن حکومت و پاسخگو‌ بودن آن برای مردم یک اصل اساسی تلقی می‌شود.
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان دولت‌ها را منبع درآمد کشورها دانست و خاطرنشان کرد: اینکه درآمدهای دولت چگونه هزینه می‌شود باید به صورت گزارشی شفافی به مردم داده شود همانگونه که نیروی انتظامی موظف است تا جلوی نقض مقررات در کشور را بگیرد.
    
    متکی با اشاره به برخی تبعیض‌های مالی در برخی از شهرداری‌های کشور اظهار داشت: برخی از شهرداری‌ها برخلاف دیگر بخش‌های آن قادر به تأمین هزینه‌های خود نیستند این مراکز باید گزارش دهند که این هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود چرا که این شفاف‌سازی‌ها نقطه اتصال جامعه با مردم را قوام می‌بخشد.
    
    وی تصریح کرد: امر حکومت برای مردم امری مقدس تلقی می‌شود یعنی مردم کارهایی را که مربوط به حکومت می‌دانند خود را در آن سهیم می‌پندارند.
    
    وزیر‌ امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به پیشینه 34 ساله انقلاب اسلامی تصریح کرد: کسانی که از دوران بنی‌صدر تا‌کنون در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شده‌اند دارای کارکرد‌ها و برخوردهای گوناگونی نسبت به کلیت نظام بوده‌اند که در برخی مواقع همراه با بحران‌ها و تنش‌هایی بوده است.
    
    متکی تأکید کرد: بررسی این پدیده که چرا رئیس‌جمهور و به طبع آن دولت در این موضع قرار می‌گیرد، امری بسیار مهم است.
    
    وی بیان داشت: در مجلس اول که مقارن با انتخاب بنی‌صدر بود از سوی وی ترفند‌هایی برای برخورد با نظام گرفته شد که نهایتا منجر به حذف او از چرخه حکومت شد.
    
    متکی اظهار داشت: توجه به جایگاه رئیس جمهور و قانون اساسی به بروز  احتمالی برخی تنش‌ها و چالش‌ها با نظام است.
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان وظیفه دولت را یافتن بهترین راه‌ها برای اداره امور کشور دانست و تأکید داشت: دولت موظف است که حرکتی خلاف دین نداشته باشد چرا که جایگاه دولت تأثیر‌گذاری بر دین نیست.
    
    وی اظهار داشت: دولت نباید با برخوردی همچون برائت از دین خود را به این جایگاه نزدیک کند هرچند ممکن است شخصی در دولت در این امور صاحب نظر باشد اما جایگاه آن در دولت نیست چرا که این جایگاه در نظام به نام ولایت فقیه تعریف شده است این جایگاه براساس چارچوب کشورداری و نظام است.
    
    متکی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ریشه انحراف دولت آنجایی است که زمانی که باید خود را بشناسد این کار را انجام ندهد.
    
    وزیر‌امورخارجه سابق کشورمان افزود: آنچه که در انتخابات مهم است ساز‌وکار کاندیداها بر اساس چارچوبی قابل قبول باشد.
    
    متکی با اشاره به بحث کمی در دانشگاه ها از سوی دولت تصریح کرد: دولت موظف است تا به میزانی که متقاضی برای تحصیلات عالی وجود دارد به فراهم آوردن امکانات مورد نیاز توجه کند.
    
    وی ادامه داد: ممکن است در نظرسنجی‌ها به برطرف شدن نیازها برای ورود متقاضی به آن توجه کنیم ولی دولت وظیفه‌ای برای ارتقا و یا محدود‌سازی آن ندارد متکی اظهار داشت ارتقای کیفی در دنیای امروز به معنای بروز بودن در حوزه های علمی مطالعاتی پژوهشی در هر رشته تحصیلی و به معنای آشتی دادن مراکز مختلف کشوری و اجرائیات است.
    
    متکی تأکید کرد: باید هیئت علمی متشکل از اساتید دانشگاه و صاحب نظران آن رشته تشکیل دهیم که مسئولیت علمی کردن وزارتخانه ها را برعهده داشته باشد.
    وی با اشاره به تعامل ایجاد شده میان دانشگاه و حوزه های مختلف کشوری افزود: این تعامل ها قابل تقدیر اما کافی نیست.
    در بحث دانشگاه‌ها خوشبختانه به همت قشر دانشجو قله های ارتقای جایگاه علمی کشور را انجام دادیم اما اینکه محتوای علم آموزی با جایگاه واقعی آن فاصله اش تا چه اندازه است بحث دیگری است.
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با بیان این مطلب که بعضی از رشته ها بر اساس جنسیت چگونه تقسیم می شوند باید مورد ارزیابی قرار گیرد گفت: در این امر باید از نظرات دانشجو و مشارکت آن استفاده کرد.
    
    متکی ادامه داد: با ایجاد زمینه سازی مناسب اگر تفکیک جنسیتی عملی شود می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
    
    وی در خصوص اجماع ائتلاف 2+1 به ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت: ائتلاف 1+2 به یک خروجی واحد خواهند پرداخت که در این میان ائتلاف 5 نفره اصولگرایان نیز به همین امر اقدام خواهند کرد که در نهایت این دو نامزد در عرصه رقابت تنگاتنگ برای رأی گیری اقدام خواهند کر اما چنانچه آرایش سیاسی انتخابات به گونه ای بود که این مهم صورت نگرفت هر دو به یک ائتلاف می رسند و در آن صورت با یک مقبولیت آرا به یک نتیجه واحد نیز خواهند رسید.
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان ادامه داد: اما آنچه که فعلا مشخص است آن است که این دو ائتلاف قرار است دو نامزد را معرفی کند.
    
    وزیر امور خارجه سابق کشورمان گریزی بر دوران فعالیتش در عرصه سیاست خارجی کشورمان داشت و گفت: یکی از وظایف جدید دیپلماتیک که در دوران مسئولیت بنده به آن عمل شد، دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور و حمایت از تمامیت ارزی کشور بود.
    وی ادامه داد: این مهم در رابطه با تعارض کشورهای عربی و غربی صورت گرفت و در مواردی با برخوردهای  دیپلماتیک با کشور مورد نظر داشته باشیم و چنانچه خطاکار فرد ایرانی بود از حقوق کنسولی ایران حمایت می کردیم.
    
    متکی حاکمیت جزیره ایرانی ابوموسی را متعلق به خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: چنانچه کسی سخن نامربوطی می‌زند ما پاسخ آن را در همان زمان خواهیم زد اما ابوموسی جز لاینفک جمهوری اسلامی ایران است. 
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان تصریح کرد: دیپلماسی فعال کشورمان از تعلیق خارج کردن حق جمهوری اسلامی ایران در دولت اصلاحات نهم و دهم با حمایت از انرژی هسته ای رویکردی را اتخاذ کرد که با پذیرفتن پیشنهادات نتیجه ای نگرفت و حتی عکس آن را مشاهده کرد.
    
    وی ادامه داد: پس از تعلیق انتظار می‌رفت که طرف غربی با غنی‌سازی اورانیوم موافقت کند که این اتفاق نیافتاد.
    
    متکی اظهار داشت: در مرداد 1384 که خاتمی روی کار بود پیشنهادی از سوی غرب دریافت کردیم که در آن بسته همه چیز به جز در نظرگرفتن حق هسته ای ایران مشاهده می شد.
    
    وی افزود: پیش از تشکیل دولت نهم تصمیم گرفته شد که از تعلیفات خارج شویم در حالی که می‌دانستیم این امر تبعات خاص خودش را به همراه خواهد داشت.
    
    وزیر امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به خودکفایی کشورمان در چرخه سوخت هسته‌ای و تولید انرژی تصریح کرد: طی 8 سال گذشته علیرغم تحریم‌های یک جانبه غرب و اعمال فشار علیه کشورمان اما همواره به خودکفایی در چرخه سوخت هسته ای و دیگر دستاوردهای مهم دست یافته ایم.
    
    متکی اظهار داشت: بیش از برکناری از سمتم در حضور مقام معظم رهبری به ایشان گفتم موضوعاتی که در بحث هسته‌ای می‌خواستیم بدست آوردیم.
   
وی ادامه داد: در دیپلماسی کسانی که دست برتر پیدا می‌کنند اساس کار را بر روی تفاهم می‌گذارد ما آماده‌ایم با سناریوی  1+5 همکاری کنیمن تا به یک تفاهم کلی برسیم.
    
    وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه تثبیت حق ما و پذیرشش از سوی غرب است، گفت: غرب هیچگاه مخالفتش را با برخورداری ایران از انرژی هسته ای بیان نکرده چرا که این مهم برخلاف معاهدات ان پی تی است بلکه آنها همواره بر این باور دروغ که کشورمان دارای سلاح هسته ای است تأکید داشتند. 
    
    وی ادامه داد: در آن موقع به مقام معظم رهبری گفتم تا فتوای ایشان را در کفه مذاکره با طرف غربی که همان حرام دانستن سلاح اتمی است قرار دهیم چرا که فتوای مرجع دینی جایگاهش از قانون بالاتر بوده و عوض نشدنی است.
    
    متکی افزود: در نهایت با تشکیل تیم 4 نفره برای مذاکرات که پس از دو سه ماه من منفک شدم برای گفتگو با طرف غربی وارد کار شد.
    
    عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با تأکید بر اینکه دیپلماسی و سیاست خارجی جای لجبازی نیست، اظهار داشت: دیپلماسی یعنی حرف خوب زدن و خوب حرف زدن.
  
 وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه در حالی که بر این باوریم که ربا و سودهای بالا نمی‌تواند در جمهوری اسلامی جایگاهی داشته باشد اما شرایط در حال حاضر به گونه ای است که ایران یکی از عمده‌ترین کشورهای دنیا به منزله بالاترین سودهای بانکی تلقی می شود، تصریح کرد: برای مشکلات اقتصادی باید به مولفه ‌ایی چون تورم نقدینگی نرخ بیکاری و شاخص‌های دیگر مورد توجه قرار داد.
    
    متکی  خاطرنشان کرد: در مهر ماه سال 91 تیمی از اساتید دانشگاه و مدیران اقتصادی دعوت کردیم که طی جلسات مفصل به نگارش نامه‌ای برای دیدگاه‌های بنده در رابطه با حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور همچون بانک، بورس و ... صورت گرفت.
    
    وی ادامه داد: این نامه را به صاحب‌نظران عرصه اقتصادی داده‌ایم تا آن را مورد بررسی قرار دهند.
    
    وزیر امور خارجه سابق کشورمان تأکید کرد: افرادی که به دنبال الگوی توسعه صرف‌نظر از عدالت باشند، نمی‌توانند الگوی پیشرفت و عدالت جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنند.
    انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار