رومانو پرودي نخست وزير پيشين ايتاليا از راهيابي به کاخ رياست جمهوري کشورش باز ماند. در همين حال در ادامه بحران سياسي در ايتاليا، پير لوئيجي برساني رئيس حزب دموکرات (چپ ميانه) جمعه شب اعلام کرد پس از انتخاب رئيس جمهور جديد ايتاليا، از رياست اين حزب استعفا خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ،،  رومانو پرودي نخست وزير پيشين ايتاليا از جناح چپ مرکزي در راي گيري اخير مجلس اين کشور موفق به کسب اکثريت آراء در جهت رسيدن به پست رياست جمهوري نشد. 
لورا بولدريني رئيس مجلس سفلي ايتاليا در سخناني گفت: پرودي موفق نشد اکثريت آراء را به خود اختصاص دهد. با اين اوصاف راي گيري به دور پنجم موکول شد. 
در پايان اين نشست مخالفان رومانو پرودي با تجمع در برابر ساختمان مجلس بر عليه وي شعار سردادند.
پس از آنکه به علت اختلاف‌هاي دروني ميان احزاب چپ، رومانو پرودي نخست وزير پيشين ايتاليا نتوانست در چهارمين دور راي‌گيري براي انتخاب رئيس جمهور اين کشور،‌به اکثريت مطلق آراء در پارلمان ايتاليا دست يابد، برساني با انتقادهاي شديدي در ميان هم‌حزبي‌هاي خود روبه‌رو شد. انتقاد اصلي نمايندگان حزب دموکرات به برساني اين بود که وي نتوانست ديگر نمايندگان چپ را به انتخاب يک نامزد مشخص ترغيب کند.
نمايندگان چپ در نشستي که براي انتخاب نامزد مشخص برگزار کردند، به موفقيت دست نيافتند.
خبرگزاري رسمي ايتاليا به نقل از برساني اعلام کرد: ما در راي‌گيري بعدي براي انتخاب رئيس جمهور شرکت نمي‌کنيم و پس از آن نشست ديگري ترتيب خواهيم داد. اميدوارم بتوانيم همراه با ديگر نيروهاي سياسي به پيشنهاد ديگري دست پيدا کنيم. ما به تنهايي نمي‌توانيم رئيس جمهور ايتاليا را انتخاب کنيم.
 وي افزود: هنوز نمي‌توانم بپذيرم که نامزدي رومانو پرودي با شکست مواجه شده است.برساني گفت: حزب دموکرات بايد با ديگر نيروهاي سياسي تماس برقرار کند.
پرودي که احزاب چپ وي را روز جمعه به عنوان نامزد جديد خود برگزيده بودند، در راي‌گيري روز جمعه سيصد و نود و پنج راي کسب کرد که با حدنصاب پانصد و چهار راي بسيار فاصله داشت. از هزار و هفت راي دهنده، هفتصد و سي و دو نفر در اين راي‌گيري شرکت کردند. حزب راست ميانه با جديت با رومانو پرودي مخالفت کرد. 
از دور چهارم راي‌گيري، هر نامزدي که بتواند اکثريت مطلق آراء ( پانصد و چهار راي از هزار و هفت راي ممکن) را به دست آورد، به عنوان رئيس جمهور جديد ايتاليا انتخاب خواهد شد.
حمايت احزاب چپ - ميانه ايتاليا از پرودي نبردي را ميان اين ائتلاف با ائتلاف راست ميانه حامي سيلويو برلوسکني به وجود آورده که احتمال برگزاري انتخابات زودهنگام را در چند هفته آينده قوت بخشيده است.
انتخاب رئيس جمهور آينده ايتاليا براي جانشيني جورجيو ناپوليتانو رئيس جمهور اين کشور که دوره خدمت وي در پانزدهم ماه مه پايان مي يابد عاملي مهم براي پايان دادن به بن بست دو ماهه سياسي در ايتالياست. انتخابات پارلماني ماه فوريه ايتاليا هيچ برنده قطعي براي تشکيل دولت در اين کشور نداشت.













اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار