نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی "عملیات 125" با حضور عوامل تولید سریال ، بازیگران مجموعه و جمعی از اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه روز پنج شنبه 29 فروردین ماه برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه تهران ، مهندس سعید مقیسه مدیر شبکه تهران در این نشست با تشکر و قدردانی از عوامل تولیدمجموعه تلویزیونی عملیات 125 و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران گفت: خوشبختانه این مجموعه یکی از پربیننده ترین مجموعه های تلویزیونی بود  که شاید اولین  نمونه ایرانی  در ژانر اکشن است که در سه سری بر روی آنتن رفت.  
مهندس مقیسه  در ادامه بیان کرد: این سریال یکی از مجموعه های موفق تلویزیونی  بود که از مقبولیت خوبی نزد بینندگان برخوردار شده است ، از این رو در اینجا لازم می دانم تا تشکر ویژه ای از کارگردان های سه فصل ، بازیگران، نویسندگان و دیگر عوامل تولید داشته باشم.  
مدیر شبکه تهران با اشاره به تعامل و ارتباط دوسویه اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران تصریح کرد: این شبکه در نظر دارد ، در نظرسنجی برنامه های این شبکه از نظرات اعضای فعال و وفادار باشگاه در تولید و ساخت برنامه های شبکه استفاده کندودرراستای اهداف شبکه آن را بکار گیرد.  
 در ادامه این مراسم ، جلیلوند منتقد برنامه از شرکت کنندگان در این نشست خواست تا سوالات خود را پیرامون این سریال مطرح کنند که مهم ترین آن درباره فرآیند پیش تولید این سریال ، تصویربرداری صحنه های  اکشن و پر حادثه ، مدت زمان ساخت سریال بود اما یکی از اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران که از شهر اصفهان دراین برنامه حاضر شده بود ، ضمن تقدیر از این سریال درباره وجود شخصیت های متعدد داستانی در روند سریال از عوامل تولید سوال کرد که  
به آن ،بصورت ویژه پاسخ داده شد.  
بنا بر این گزارش ، جلسه نقد و بررسی نشست عملیات 125 با حضور بهروز افخمی کارگردان فصل اول و فصل دوم سری سوم مجموعه ، مسعود آب پرور کارگردان فصل اول سری سوم ، داود هاشمی تهیه کننده عملیات 125 ،آرش قادری نویسنده، ایمان صفا بازیگر نقش  حسین لطیفی  ، عبدالرضا اکبری نقش عنایت ، کاوه خداشناس نقش علیرضا بذرافشان  و محمد جلیلوند به عنوان منتقد برنامه و جمعی از اعضای باشگاه مخاطبان برگزار شد.  
هیجان ، حرکت ، حادثه در عملیات 125
جلیلوند ( منتقد برنامه )در ابتدای این جلسه از بهروز افخمی کارگردان فصل اول و سری سوم سریال عملیات125درباره  علت پذیرش کارگردانی این مجموعه که به نوعی شغل محور است و سختی ها مشاغل آتش نشان ها را به تصویر می کشد ، سوال کرد که وی در پاسخ گفت: واقعیت این است کهزندگی آتش نشان ها ، شغل آنها سراسر هیجان و خطر است و این هیجان و حادثه دار بودن آن بسیار مناسب برای  ساخت مجموعه تلویزیونی است. حرکت زیاد و کم بودن متن موضوع خوبی برای تولید یک اثر در مدیوم تلویزیون است . از سوی دیگر این شغل ، یکی از مشاغل شریف و محترم جامعه است که همواره به اعضای جامعه کمک می کند، آن هم در شرایط سخت و بحرانی که گاهی سلامت و زندگی خودشان را به مخاطر ه می اندازند.  
در هنگام نگارش فیلمنامه  چقدر تحقیق میدانی در خصوص ویژگی های شغل آتش نشانیدر مجموعه عملیات 125 صورت گرفت؟  
افخمی : در هنگام نگارش و تنظیم فیلمنامه کارشناسان آتش نشانی همواره همراهی  و مشارکت خوبی با ما داشتند و ما را با جزییات این کار آشنا می کردند . ما با بسیاری از عملیات ها ی این شغل مانند امدادو نجات ، اطفای حریق ، سقوط از ارتفاع و خیلی از مسائل شغلی آنها آشنا شدیم. برای مثال زمان استاندارد برای عملیات امداد و نجات چقدر و نحوه آن چگونه است و اینکه گاهی در  بعضی از صحنه ها کارشناسان حضور داشتند . از طرف دیگر ،عوامل تولید مانند بازیگران ، شخصیت های مجموعه و.. آموزش های کلی  درباره این شغل را بصورت عملی و تئوریدیدندو ما بصورت واقعی با سختی ها این شغل ارتباط برقرار کردیم.  
در فصل اول این مجموعه شخصیت های اصلی و محوری داستان برای مخاطبان بسیار خوب معرفی شدند ، اما در فصل دوم و سوم این اتفاق را شاهد نبودیم ، آیا دلیل این موضوع تفاوت در کارگردانی فصل های این مجموعه است؟  
افخمی :در ابتدای شروع این مجموعه ، برنامه این بود که کارگردان های مختلفی این سریال را بر اساس فیلمنامه نوشته شده  تهیه  و تولید کنند و مجموعه با یک ساختار اصلی پیش برود  اما به نظر می رسد در فصل دوم ما شاهد تغییراتی در روند داستان  و شخصیت ها بودیم که این موضوع سبب شد تا کارآکترهای داستان تغییر کند . درباره تغییر کارآکترهای داستانی درفصل دوم باید از آقای آهنج سوال کرد و از طرف دیگر من هنگام ساخت فصل دوم این مجموعه در کشور نبودم . هر چند که هدف ما از ابتدا جلو بردن داستان با شخصیت های اصلی و محوری بود که این اتفاق در فصل های آن محقق نشد.  
 مجموعه تلویزیونی مانند عملیات 125 به لحاظ سختی کار ، تهیه  و تولید سریال بسیار زمان بر و پرهزینه است ، چه انگیزه ای سبب شد تا تهیه کنندگی این مجموعه را بر عهده بگیرید؟  
(داودهاشمی )در ابتدا باید بگویم ، مجموعه عملیات 125 با توجه به موضوع آن یعنی نمایش سختی ها و دشواری های شغل آتش نشان ها،  سریال غیر متعارفی بود ، زیرا بسیاری از حوادث  آن بصورت میدانی ضبط می شد و  در صدی کمی در آن از جلوه های ویژه استفاده شد . اما دلیل انتخاب این کار ، شاید کارگردانی این مجموعه توسط آقای بهروز افخمی است که او تمایل داشت بعد از ساختن فیلم های دفاع مقدس ، به حوزه ی دیگری ورود کند که موضوع  آن  
نجات جان انسانها در شرایط سخت و پرخطر باشد ، این ویژگی در شغل آتش نشانی وجود داشتو به همین دلیل کارگردانی آن را قبول کردند.  
آب پرور: چالش و مشکل را دوست دارم / برای ارتقای فرهنگ بصری مخاطب احساس مسئولیت می کنم  
فصل اول و دوم این مجموعه را دو  یا سه کارگردان با تغییراتی در روند فلیمنامه تهیه و تولید کردند، پذیرش فصل اول سری سوم این مجموعه از حساسیت خاصی برخوردار بود ، چرا کارگردانی این کار را قبول کردید؟  
( آب پرور )در پاسخ به این سوال باید بگویم ،من اصولا چالش و مشکل را دوست دارم . در فصل سوم من مایل بودم که مسیر داستان با همان روند دو فصل گذشته پیش برود. من کارم را در سیما روی نمونه و الگوی سازی شروع کردم و همواره در برنامه سازی و ارتقای فرهنگ بصری مخاطب احساس مسئولیت می کنم . من بیشتر در فصل سوم  روی حادثه و حوادث کار کردم  و با توجه به اینکه قرار بود، این سریال در یک شبکه استانی (تهران)  با فرهنگ شهرنشینی و مشکلات و بحرانی احتمالی ( زلزله ) نمایش داده شود. ترجیح دادم حوادث را در آن پررنگ کنم. از طرف دیگر  تلاش مان بر این بود تا قهرمان جمعی را برای بیننده از قهرمان فردیارجحیت دهیم. یعنی ما در فصل سوم با آتش نشان های قهرمان روبرو بودیم .
فیلمنامه سری سوم مجموعه عملیات 125 چگونه نگارش و تنظیم شد ،  آیا شما از فیلمنامه های سری اول و دوم نیز کمک گرفته اید ؟
( آرشقادری ) اصولا دنباله نویسی در سینما و تلویزیون شرایط ویژه ای دارد . یعنی مخاطب شما از قبل باموضوع و شخصیت های داستان آشنا و ارتباط گرفته است و ایجاد فضای جدید برای او عملی نیست. من در نگارش سری سوم سعی کردم  تا شرایط بینابینی داشته باشم،مو ضوع داستان آنچه باشد که او دیده  و آنچه را من انتظار داشتم ، باشد . علاوه بر این انسجامی نیز بین موضوعات فصل های مجموعه برقرار باشد. من بعضی از شخصیت های داستان  را در فصل هایقبلی دوستم داشتم  و می خواستم در فصل سوم مجموعه نیز مخاطب شاهد حضور دوباره آنها باشد.  
نقش عنایت در فصل اول مجموعه عملیات 125 یکی از شخصیت های مطرح داستان بود ، با توجه به سابقه بازیگری شما در عرصه سینما و تلویزیون شما چطور نقش یک آتش نشان را قبول کردید؟  
(عبدالرضا اکبری )واقعیت این است که من تا قبل از بازی در مجموعه عملیات 125 خیلی با سختی ها کار آتش نشان ها و خود عدد 125 آشنا نبودم. من به طور اتفاقی به واسطه آقای بهروز افخمی وارد این مجموعه شدم و نقش عنایت را پذیرفتم. ساخت این مجموعه و نشان دادن صحنه های اکشن و پرتحرک حقیقتا از سختی ها و دشواری های خاصی برخوردار است که نیازمند شهامت و جسارت بسیاری است . آقای افخمی دو فاکتور فوق یعنی شهامت و جسارت را در بعضی از صحنه ها بدون هیچ ترسی اجرا می کردند که این رویکرد واقعا قابل تحسین بود .
برای ایفای  نقش عنایت در مجموعه عملیات 125 ما به ازای واقعی نیز داشتید ، زیرا به نظر می رسد این کارآکتر شباهت زیادی به آتش نشانهای قدیمی دارد؟  
( عبدالرضا اکبری ) در ابتدای  این کار من فرصت  زیادی برای پیدا کردن این شخصیت در بین آتش نشان ها نداشتم اما شناخت خوبی به قلم  آقای افخمی ، شخصیت پردازی و کارگردانی ایشان در کارهایشان داشتم .من این کارآکتر را بیشتر از لابه لای صحبت های آقای افخمی پیدا کردم  ،ولی با گذشت زمان و گفت و گو با آتش نشان های قدیمی دیدم که آنها ابهت ، اقتدار بزرگی و جذابیت خاصی دارند.  
علیرضا بذرافشان یکی از نقش اصلی داستان بود که به نظر می رسد ، مقبولیت خاصی بین مخاطبان مجموعه داشت ، با توجه به سابقه بازیگری شما چرا این نقش را قبول کردید؟  
( کاوهخداشناس )  من بازیگری در مجموعه عملیات 125 را یکی از اتفاقات خویشایند دوره بازیگری خود می دانم . چرا که با توجه به نقش های زیادی که من تاکنون بازی کرده ام اما هنوز مردم مرا با همان کارآکتر  یعنی علیرضا بذرافشان  یا 125 در خیابان می شناسند و مورد خطاب قرار می دهند که این حکایت از ماندگاری نقش در ذهن مردم دارد . از سوی دیگر موفقیت در این کار مرهون تلاش تیمی بسیاری از بازیگران مجموعه  است که از ابتدا در این سریال با ما ظاهر شدند و رفته رفته با تغییر در فصل های فیلمنامه  دیگر حضور نداشتند. به هرحال ما  در این مجموعه تجربه های ارزشمندی پیدا کردیم که باید تشکر ویژه ای از آقای افخمی ، آهنج ، آب پرور داشتم باشم.  
حسین لطیفی یکی از شخصیت های کمدی و شیرین مجموعه عملیات 125 است که رضایت زیادی دربین مخاطب خود دارد. در حالی که درون مایه سریال تلخ و پر حادثه است ، می خواهم بدانم کار کردن با این شرایط برای شما سخت نبود؟  
( ایمانصفا) باید بگویم که قرار نبود حسین لطیفی شخصیت شیرین و کمدی داشته باشد. اما شکل گیری این شخصیت به مرور زمان با بهره گیری از مشاوره های آقای افخمی بدست آمد . از سوی دیگر آقای افخمی مرا محدوده به دیالوگ های متن نمی کرد و من تکه کلام هایی با محتو ای کمدی به آن اضافه می کردم.  
اکنون بکارگیری از  نگاتیو در سینما و تلویزیون منسوخ شده است و رفته رفته  از دوربین های دیجتیال استفاده می شود ، در ساخت این سریال چقدر به لحاظ فنی و تکنیکی از دوربین های  دیجتیال کمک گرفته اید؟  
( افخمی ) من از ابتدای کار در مجموعه عملیات 125با دوربین های دیجتیال مجموعه را جلو بردم و بعد از  آن در تمامی کارهای خودم از دوربین دیجتیال استفاده کردم .
اگر قرار باشد سری چهارم این سریال ساخته شود ، آیا تمایلی به کارگردانی این کار دارید ؟  
(افخمی ) اگر پیشنهادی برای ساخت سری چهارم سریال با فیلمنامه ای نو و جدید  در حیطه شغل آتش نشانی وجود داشته باشد ، تمایل به ساخت آن را دارم. هر چند که ما در سه فصل این سریال هر انچه که می توانستیم ، در قاب تصویر نمایش داده و به نظر می رسد ایده خاصی وجود ندارد . آرش قادری نویسنده سریال نیز این گفته افخمی را تایید و بر عدم روند ادامه نویسندگی این کار تاکید کرد.    
بنا بر این گزارش،ساخت سریال تلویزیونی عملیات 125 از پاییز سال 86 شروع و تصویر برداری آن تا سال 91 ادامه یافت . این مجموعه را بهروز افخمی ، راما قویدل ، محمدرضا اهنج و مسعود آب پرور کارگردانی کردند.  
گفتنی است ، این نشست ،سومین جلسه نقد و بررسی شبکه تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه است. سال گذشته نیز نشست نقد و بررسی سریال تکیه برباد ، دختران حوا با حضورعوامل تولید و بازیگران و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
برچسب ها: فیلم ، سریال ، شبکه تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۱:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
بی صبرانه من وخانواده ام منتظرپخش سری چهارم مجموعه عملیات125هستیم خواهش میکنم ازشماوکارگردان محترم که حتماادامه این مجموعه رابسازند