پکن با انتشار گزارشي درخصوص سابقه حقوق بشر در آمريکا، به انتقاد و تحريف هاي واشنگتن درباره وضع حقوق بشر در چين پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ دفتر اطلاع رساني شوراي دولتي چين گزارش سابقه حقوق بشر در آمريکا در سال 2012 ميلادي را منتشر کرد. اين گزارش در واکنش به گزارش هاي واشنگتن درخصوص وضع حقوق بشر در سال2012 که وزارت امور خارجه آمريکا منتشر کرد، منتشر شد.
                                   

چين در اين گزارش اعلام کرد مشکلات جدي در زمينه حقوق بشر در آمريکا وجود دارد که انتقاد شديد و گسترده در جهان را موجب مي شود، اين در حالي است که آمريکا بار ديگر خود را «قاضي جهاني در زمينه حقوق بشر» وانمود مي کند.

چين در اين گزارش اعلام کرد : مانند سال هاي گذشته، گزارش  آمريکا  مملو از عيبجويي و اظهارات غير مسئولانه در خصوص بيش از يکصد و نود کشور و منطقه از جمله چين است .  چين همچنين اعلام کرد : با اين حال، واشنگتن وضع اسفناک حقوق بشر در آمريکا را ناديده گرفته است و هيچگاه درباره آن سخن نمي گويد.

متن کامل اين گزارش بدين شرح است:

مقدمه:
وزارت امور خارجه آمريکا اخيرا گزارش خود را درباره حقوق بشر در سال 2012 منتشر کرد که بار ديگر به مثابه قضاوت جهان از منظر حقوق بشري است.
همانند سال هاي گذشته اين گزارش ها حاوي اظهار نظر هاي غير مسئولانه و نامعتبر درباره اوضاع حقوق بشري در بيش از يکصد و نود کشور و منطقه از جمله چين است.
اين در حالي است که آمريکا چشمان خود را بر اوضاع اسفناک حقوق بشري خود بسته است و هرگز کلمه اي درباره اوضاع حقوق بشري خود سخن نگفته است.
حقايق نشان مي دهد مشکلات جدي در زمينه حقوق بشر در آمريکا وجود دارد که انتقادات گسترده اي را در جهان در پي داشته است.
از اين رو پيشينه حقوق بشري آمريکا در سال دو هزار و دوازده در سال دو هزار و دوازده تهيه شده است تا اوضاع واقعي حقوق بشري مردم آمريکا براي مردم جهان نمايان شود.

اوضاع حقوق بشري در آمريکا در سال 2012 به شرح ذيل آورده شده است:
- جنايات مرتبط با سلاح گرم تهديد جدي براي جان و امنيت شخصي شهروندان آمريکايي محسوب مي شود . برخي تير اندازي ها در آمريکا تلفات زيادي بر جاي گذارده است از جمله تير اندازي در مدرسه اي در اوکلند ، تير اندازي در يک سالن تئاتر در کلرادو و تير اندازي در مدرسه ابتدايي در کنتيکت.
- در آمريکا انتخابات متضمن اراده واقعي شهروندان اين کشور نيست. کمک هاي سياسي تا حد زيادي بر روند انتخاباتي و مسير سياست در آمريکا تأثير مي گذارد. در انتخابات سال دو هزار و دوازده در آمريکا تنها پنجاه و هفت مميز پنج دهم درصد از مردم  در انتخابات شرکت کردند.
- در آمريکا ، حقوق سياسي و مدني شهروندان از سوي دولت محدود شده است. دولت آمريکا استراق سمع و تجسس در ارتباطات شخصي را افزايش داده است. پليس اين کشور اغلب از قدرت خود سوء استفاده مي کند که اين موضوع به افزايش شکايات از پليس به سبب نقض حقوق شهروندي منجر شده است. 
شمار زناني که در آمريکا قرباني خشونت هاي داخلي و سوء استفاده هاي جنسي قرار مي گيرند همچنان در حال افزايش است.
- آمريکا به يکي از کشورهاي توسعه يافته تبديل شده است که در آن شکاف طبقاتي بسيار بالاست.
در سال دو هزار و يازده، حدود نه ميليون بيکار در آمريکا به ثبت رسيد و حدود شانزده مميز چهارصد هزار کودک نيز در فقر به سر بردند و براي نخستين بار در تاريخ ، مدارس دولتي امريکا اعلام کردند بيش از يک ميليون دانش آموز در اين کشور بي خانمان هستند.
- تبعيض جنسيتي، نژادي و مذهبي در آمريکا وجود دارد.  بوميان آمريکا از تبعيض نژادي جدي رنج مي برند و نرخ فقر در ميان اين افراد دو برابر ديگر اتباع است.
ساخت يک فيلم توسط يک کارگردان آمريکايي که بر روي اينترنت قرار گرفت به سبب توهين به حضرت محمد (ص) سبب بروز تظاهرات گسترده اي در جهان اسلام شد.
- آمريکا به صورت جدي حقوق بشر ديگر ملت ها را نقض مي کند. در سال دو هزار و دوازده، عمليات ارتش آمريکا در يمن، افغانستان و پاکستان سبب کشته شدن شمار زيادي غير نظامي در اين کشورها شد. نظاميان آمريکايي همچنين با آتش زدن قرآن - کتاب مقدس مسلمانان - و بي احترامي به اجساد به مقدسات ساکنان محلي اين کشورها توهين کردند . از زمان آغاز جنگ در عراق به رهبري آمريکا که واشنگتن در آن از گلوله هاي حاوي فسفر سفيد و بمب هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده استفاده کرد سبب بدنيا آمدن کودکان معلول شده است.
- آمريکا به صورت موثري قادر به مشارکت در همکاري هاي بين المللي در زمينه حقوق بشري نبوده است.
تا به امروز، آمريکا همچنان يکي از کشورهايي است که که کنوانسيون هاي سازمان ملل متحد را درباره حقوق بشر تصويب نکرده است از جمله  معاهده بين المللي حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ، معاهده حقوق کودکان ، کنوانسيون حذف هر نوع تبعيض نژادي عليه زنان و کنوانسوين حقوق افراد معلول.

بخش اول: زندگي و امنيت فردي
آمريکا در سال 2012 شاهد موارد زيادي جرائم خشونت آميز بود که بسياري از آنها حملات با اسلحه‌هاي گرم بودند. محافظت از جان مردم آمريکا و امنيت فردي در اين کشور به خوبي صورت نگرفت.

طبق آمارهاي منتشر شده توسط اف‌بي‌آي در ماه سپتامبر سال 2012، در سال 2011 به ازاي هر 100 هزار فرد ساکن آمريکا، حدود 386.3م مورد جرائم خشونت آميز رخ داد. 

در ميان جرائم خشونت‌آميز گزارش شده توسط نيروهاي پليس در سال 2011، 62.4 درصد حملات خشونت‌آميز، بيست و نه مميز چهار دهم درصد دزدي، 6.9 درصد تجاوز و 1.2 درصد قتل بودند. 

در 67.7 درصد از موارد قتل‌ها، 41.3 درصد از دزدي‌ها و به طور کلي 21.2 درصد از همه جرائم رخ داده در آمريکا در سال 2011، از اسلحه‌هاي گرم استفاده شده بود.

آمريکايي‌ها مسلح‌ترين مردم در جهان محسوب مي‌شوند. طبق گزارش شبکه سي‌ان‌ان در بيست و سوم ماه ژوئيه سال 2012، حدود 270 ميليون اسلحه در دست شهروندان (غير نظاميان) آمريکايي است و سالانه بيش از صد هزار نفر در اين کشور هدف گلوله قرار مي‌گيرند. در سال 2010 در آمريکا بيش از سي‌ هزار نفر در آمريکا با اسلحه‌هاي گرم کشته شدند. 

در اين حال، دولت آمريکا اقدامات اندکي براي کنترل اسلحه در اين کشور صورت داده است. در سال‌هاي 2008 و 2010، دادگاه عالي در دو پرونده مرتبط با استفاده از اسلحه‌هاي گرم حکم‌هايي صادر کرد که به طور شديدي قدرت مقامات ايالتي و دولت‌هاي محلي را در ايجاد محدوديت در استفاده از اسلحه، به شدت کاهش ‌داد. 

تقريبا در نيمي از 50 ايالت آمريکا قوانيني به اجرا گذاشته شده است که طبق آن دارندگان اسلحه مي‌توانند در بيشتر اماکن عمومي آزادانه سلاح حمل کنند. در بسياري از ايالت‌ها نيز "قانون دفاع از خود" حاکم است که به مردم اجازه مي‌دهد در صورتي که مورد تهديد قرار گرفتند حتي اگر امکان فرار از تهديد بدون خشونت وجود داشته باشد، مرتکب قتل شوند. 

طبق مقاله‌اي که هفتم ماه اوت سال 2012 در پايگاه اينترنتي هندو منتشر شد، در برخي مناطق آمريکا شهروندان در مکان‌هاي شلوغ و پر جمعيت بيشتر از غير نظاميان در کشورهاي جنگ‌زده‌اي همچون عراق و افغانستان، قرباني قتل‌ها با استفاده از اسلحه‌هاي گرم مي‌شوند. 
در شانزدهم ماه ژانويه سال 2013، رئيس جمهور آمريکا طرحي 23 مرحله‌اي را در کنترل استفاده از اسلحه اعلام کرد که به سرعت و بدون تاييد کنگره به اجرا گذاشته شد. رئيس جمهور آمريکا همچنين سه راهکار ديگر را در اين زمينه به امضا رساند. اما بيشتر مردم آمريکا بر اين باورند که مقاومت شديدي در مقابل تدابير کنترل اسلحه صورت خواهد گرفت.

طبق گزارشي که در هفدهم ماه اکتبر سال 2012 در پايگاه اينترنتي يو اس اي تودي منتشر شد، نرخ جرائم خشونت آميز در سال 2011 برابر با 17 درصد افزايش يافت.

جرائمي که در آنها از اسلحه گرم استفاده مي‌شود، يکي از جدي‌ترين تهديدها براي جان و امنيت فردي شهروندان آمريکايي محسوب مي‌شود. 

آمارها منتشر شده در پايگاه اينترنتي واحد تحقيقات کنگره نشان مي‌دهند که چهارده هزار و ششصد و دوازده نفر در سال 2011 قرباني قتل و آدمکشي شدند که در نه هزار و 903 مورد از آنها، قربانيان هدف اسلحه‌هاي گرم قرار گرفته بودند. 

آمريکا در سال 2012 شاهد موارد بيشتري از جرائم خشونت‌آميز مسلحانه بود. 

طبق آمارهاي اداره پليس شهر نيويورک که در دوم ماه سپتامبر سال 2012 منتشر شدند، در نيمه اول سال 2012، 1001 مورد تيراندازي در شهر نيويورک رخ داد که اين آمار نسبت به 968 مورد تيراندازي در نيمه اول سال 2011، 3.4 درصد بيشتر بود. (روزنامه نيويورک- شماره نهم سپتامبر سال 2012)

طبق آمارهاي منتشر شده در پايگاه اينترنتي اداره پليس شيکاگو، در سال 2012 در اين ايالت نيز 2460 مورد حادثه تيراندازي رخ داد که نسبت به سال پيش از آن 10 درصد افزايش يافته بود. 

برخي از حملات مسلحانه در آمريکا وحشت‌آور بودند و تلفات زيادي در پي داشتند که از نمونه آنها مي‌توان به تيراندازي در سينمايي در ايالت کلرادو و تيراندازي در مدرسه‌اي در ايالت کنتيکت اشاره کرد.

جيمز.اي هولمز بيست و چهار ساله در بيستم ماه ژوئيه سال 2012 در حالي که يک تفنگ "اي‌آر-15"، يک تفنگ شکاري و دست کم يک اسلحه جيبي حمل مي‌کرد، وارد سالن سينمايي در منطقه آئورورا در کلرادو شد. وي به همه افرادي که در سينما در حال تماشاي فيلم بودند تيراندازي کرد. اين حمله به کشته شدن دست کم 12 نفر و زخمي شدن 59 تن ديگر منجر شد. يکي از شاهدان در صحنه گفت: «او همانند فصل شکار، تقريبا به همه تيراندازي کرد. 

طبق گزارش روز بيست و يکم ژوئيه سي‌ان‌ان، طبق اسناد دولتي اسلحه‌هايي که اين فرد از آنها استفاده کرده بود حدود شش ماه پيش از حمله به طور قانوني در فروشگاه کالاهاي ورزشي در منطقه دِنوِر خريداري شده بودند. 

طبق گزارش روز بيست و سوم ماه ژوئيه در سي‌ان‌ان، در پي تيراندازي در کلرادو، مايکل بلومبرگ شهردار نيويورک گفت: فکر نمي‌کنم هيچ کشور پيشرفته ديگري در دنيا با مشکلي اکنون ما با آن مواجه هستيم، ابدا مواجه شده باشد.

آدام لانزا 20 ساله در چهاردهم دسامبر سال 2012، در مدرسه ابتدايي سندي هوک در منطقه نيوتاون در کنتيکت به 20 کودک و شش نفر از کارکنان مدرسه تيراندازي کرد و آنها را کشت. وي پس از اين حمله اقدام به خودکشي کرد؛ اما پيش از اين که به مدرسه حمله کند، به مادر خود نيز تيراندازي کرده و وي را کشته بود. اين حمله، پس از کشتار سال 2007 در ايالت ويرجينيا که 32 کشته بر جا گذاشت، دومين تيراندازي مهلک در مدرسه در تاريخ آمريکا محسوب مي‌شود.

بخش دوم: حقوق شهروندي و سياسي
دولت آمريکا در سال‌هاي اخير نظارت و تجسس‌هاي بيشتري در خصوص شهروندان اين کشور به عمل آورده است. در اين کشور، سوء استفاده از مظنونين و زنداني‌ها اتفاقي متداول بوده است و شهروندان اين کشور نيز از حق راي مساوي برخوردار نبوده‌اند.
دولت آمريکا همچنان به تجسس و بازرسي در خصوص شهروندان معمولي آمريکا ادامه مي‌دهد، فضاي باز جامعه آمريکايي را به ميزان قابل توجهي محدودتر و آزادي شهروندان را نقض مي‌کند.
کنگره آمريکا در سال دو هزار و دوازده لايحه‌اي را تصويب کرد که طبق آن دولت اجازه يافت بر ارتباطات الکترونيکي نظارت کند- اقدامي که حق مسلم افراد را براي داشتن حريم خصوصي، نقض مي‌کند.
طبق گزارشي که در چهارم ماه مه سال دو هزار و دوازده در پايگاه اينترنتي «سي نت»CNET  منتشر شد، دفتر مشاوره اف‌ بي‌آي پيش‌نويس قانوني پيشنهادي را تهيه کرده است که طبق آن پايگاه‌هاي اينترنتي شبکه‌هاي اجتماعي، ارائه کنندگان خدمات پيام کوتاه، تلفن‌هاي اينترنتي و گفتگوي تصويري از طريق رايانامه مي بايست کدهاي خود را تغيير مي‌دادند تا محتواي کليه پيام‌هاي ارسال شده قابل پيگيري باشند.
اسنادي که اتحايه آزادي مدني آمريکايي در بيست و هفتم ماه سپتامبر سال دو هزار و دوازده منتشر کرد، حاکي از اين موضوع بودند که آژانس‌هاي وابسته به پليس ، نظارت بر ارتباطات الکترونيکي شهروندان آمريکايي را به ميزان قابل توجهي افزايش دادند.
در سال‌هاي دو هزار و نه تا دو هزار و يازده، تعداد حکم‌هاي وزارت دادگستري براي استفاده از دستگاه‌هاي جاسوسي تلفني برابر با شصت درصد افزايش يافت. در سال دو هزار و نه در بيست و سه هزار و پانصد و سي و پنج مورد و در سال دو هزار و يازده ، سي و هفت هزار و ششصد و شانزده مورد براي جاسوسي تلفني، حکم صادر شد.
آژانس امنيت ملي گزارش همه ارتباطات آمريکايي‌ها را به شيوه‌هاي خاص و منظم جمع‌آوري کرد- اين آژانس روزانه بر يک ميليارد و هفتصد ميليون رايانامه، تماس تلفني و ديگر شيوه‌هاي ارتباطي نظارت و آنها را ثبت مي‌کند.
طبق گزارش اتحاديه آزادي مدني آمريکا در ماه دسامبر سال دو هزار و يازده، آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين نظامي براي جاسوسي شهروندان اين کشور استفاده مي‌کند.
به گزارش نيويورک تايمز، در هفدهم سپتامبر سال دو هزار و دوازده، اولين سالگرد تظاهرات اشغال وال استريت، درگيري تظاهرکنندگان و نيروهاي پليس در حومه وال استريت به دستگيري بيش از صد نفر منجر شد.
خبرنگاران آمريکايي نيز از تشديد قوانين اعمال شده بر رسانه‌هاي جمعي نگران هستند . آنها همچنين در پي ابراز نظرات « نادرست سياسي» شغل خود را از دست مي‌دهند.
شکايات و ادعاها در خصوص نقض حقوق مظنونين و زنداني‌ها از سوي پليس آمريکا نيز رو به افزايش است. اخيرا شکايت‌ نامه‌اي عليه اداره پليس نيويورک تنظيم شد که در ان افسران پليس به نقض حقوق مدني متهم شده بودند.
طبق گزارش ششم ماه مارس سال دو هزار و دوازده «شيکاگو تريبون» يوجين گروبر زنداني پنجاه و يک ساله، يک روز پس از ورود به زندان فلج شد.
شبکه سي‌ان‌ان هفدهم ماه مه سال دو هزار و دوازده گزارش داد حدود نه مميز شش دهم درصد از زنداني‌ها در زندان‌هاي ايالتي در دوره محکوميت خود مورد آزار و اذيت جنسي قرار مي‌گيرند که اين آمار تقريبا دو برابر آمارهاي اعلام شده در زمينه‌هاي مشابه در سال دو هزار و هشت است.

شهروندان امريکايي هرگز از حق راي برابر برخوردار نبوده اند. به رغم افزايش بيش از هشت ميليون نفري شهروندان واجد شرايط راي دادن در انتخابات رياست جمهوري امريکا در سال دو هزار و دوازده ميلادي ، ميزان مشارکت راي دهندگان کاهش پنج ميليون نفري در مقايسه با چهار سال قبل از آن را نشان مي دهد  و تنها پنجاه و هفت و نيم درصد شهروندان واجد شرايط ، در انتخابات شرکت داشتند.

گزارش فوريه سال دو هزار و دوازده مرکز پيو  Pew نشان مي دهد فعاليت سيستم ثبت نام راي دهندگان امريکايي با اشتباهات و ايراداتي همراه است که  اعتماد راي دهندگان را مخدوش مي سازد و به اختلاف نظرات درباره درستي انتخابات اين کشور دامن مي زند.

انتخابات امريکا در واقع شبيه به جنگ پول با گرايش هاي سياسي است که به شدت تحت نفوذ کمک هاي مالي سياسي قرار دارد. انتخابات سال دو هزار و دوازده امريکا به طور تخميني مجموعا شش ميليارد دلار امريکا هزينه داشته است. ستاد تبليغات باراک اوباما رئيس جمهور امريکا و گروه دموکرات ها يک ميليارد و شصت ميليون دلار و ستاد تبليغات انتخاباتي ميت رامني رقيب انتخاباتي اوباما و جناح جمهوريخواهان مجموعا نهصد و پنجاه و هشت ميليون دلار پول جمع آوري کردند. هر دو گروه از سوي نهادها و غول هاي تجاري بزرگ حمايت مالي شدند.

نتايج يک نظرسنجي نشان مي دهد حدود نود درصد امريکايي ها بر اين باورند که کمک هاي سياسي بسيار زيادي از سوي محافل اقتصادي و تجاري در جريان برگزاري انتخابات سال دو هزار و دوازده صورت گرفت که اين به معناي افزايش نفوذ ثروتمندان بر نظام سياسي و سياستگذاري اين کشور است.

يکي از اساتيد دانشگاه هاروارد در اين خصوص مي گويد نظام سياسي امريکا در حالي که تحت نفوذ برخي گروههاي ذينفع و حاميان آنها قرار دارد ، در حال فرو رفتن در بحران جدي است. تامين کنندگان کمک هاي مالي براي انتخابات در واقع راه را براي همه نقص هاي ديگر باز مي کنند. نظام سياسي امريکا در حال تضعيف مردم است و آنها را به طور فزاينده اي وابسته به گروههاي ذينفع مي کند.

- حقوق اقتصادي و اجتماعي  
دولت امريکا تا امروز ميثاق بين المللي حقوق فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي را که پيشتر از سوي يکصد و شصت کشور جهان امضا شده ، تصويب نکرده است. بسياري از شهروندان امريکايي از حقوق اجتماعي و اقتصادي به رسميت شناخته شده در سطح بين الملل برخوردار نيستند.
نرخ بيکاري در امريکا مدت زمان زيادي است که در سطح بالا قرار دارد. شمار زيادي از امريکايي ها طي سالهاي اخير به آمار بيکاران افزوده شدند. آمارهاي وزارت کار امريکا در تاريخ چهارم ماه مه سال دو هزار و دوازده ميلادي نشان مي دهد در آوريل سال دو هزار و دوازده نرخ بيکاري اين کشور هشت و يک دهم درصد بوده است و دوازده ميليون و پانصد ميليون نفر بيکار بودند. 

پايگاه اينترنتي هافينگتون پست سوم دسامبر سال دو هزار و دوازده نوشت حدود شش و نيم ميليون نوجوان و جوان امريکايي مشغول تحصيل يا کار نيستند و نرخ اشتغال براي نوجوانان بين سنين شانزده تا نوزده ساله ، چهل و دو درصد طي دهه گذشته کاهش  يافته است. 
لس آنجلس تايمز نيز در گزارشي در تاريخ بيست و هفتم آوريل دو هزار و دوازده ميلادي اعلام کرد نرخ بيکاري براي کهنه سربازان جنگ افغانستان و عراق ده و سه دهم درصد ثبت شده است و براي کهنه سربازان سنين بيست و چهار و پايين تر ، اين نرخ بيست و نه و يک دهم درصد است. از سوي ديگر فارغ التحصيلان دانشگاهها براي يافتن کار با وضعيت دشواري مواجه هستند.

آسوشيتدپرس در تاريخ بيست و دوم آوريل سال دو هزار و دوازده گزارش داد پنجاه و سه و شش دهم درصد فارغ التحصيلان با مدرک ليسانس زير بيست و پنج ساله در امريکا در سال دو هزار و يازده بيکارند. از ميان حدود بيست ميليون نفري که در صنايع غذايي امريکا مشغول به کارند ، تنها چهل درصد آنها از درآمد کافي برخوردارند که آنها را بالاي خط فقر در اين کشور نگه مي دارد.
بر اساس اطلاعات و ارقام مرکز سرشماري امريکا که دوم سپتامبر دو هزار و دوازده منتشر شد ، فقر در اين کشور از زمان بحران اقتصادي سال دو هزار و هشت ميلادي تاکنون بسيار بدتر شده است. نرخ فقر در امريکا در سال دو هزار و يازده ميلادي ، پانزده درصد بوده و چهل و شش ميليون و دويست هزار نفر از مردم اين کشور در فقر به سر مي بردند. تقريبا هجده ميليون خانوار امريکايي در سال دو هزار و يازده از درآمد کافي براي تامين مواد غذايي مورد نياز خود برخوردار نبودند و حتي شش ميليون و هشتصد هزار خانوار نگراني هايي درباره داشتن پول کافي براي خريد مواد غذايي در چندين ماه از سال داشتند.

هافينگتون پست سي ام اکتبر سال دو هزار و دوازده ميلادي در گزارشي اعلام کرد بيست و دو درصد کودکان در امريکا در فقر به سر مي برند. امريکا يکي از کشورهايي است که بالاترين نرخ فقر کودکان را در ميان کشورهاي توسعه يافته داراست.

بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاري اقتصادي ، فاصله بين فقيران و ثروتمندان در امريکا طي سالهاي گذشته افزايش يافته است. امريکا از لحاظ نابرابري درآمدها در مقايسه با ساير کشورهاي توسعه يافته در چهارمين جايگاه در پايين جدول قرار دارد. 

شاخص جيني " شاخص نابرابري درآمدها" امريکا در سال دو هزار و يازده ميلادي چهار صد و هفتاد و هفت هزارم درصد بوده است و مقايسه سطح درآمدهاي اقشار مختلف نشان مي دهد فاصله بين ثروتمندان و فقر افزايش قابل توجهي داشته است.

اين گزارش مي افزايد وزارت امور خارجه آمريکا اخيرا گزارش خود را درباره حقوق بشر در سال دو هزار و دوازده منتشر کرد که بار ديگر به مثابه "قضاوت جهان از منظر حقوق بشري" است. همانند سال هاي گذشته اين گزارش ها حاوي اظهار نظر هاي غير مسئولانه و نامعتبر درباره اوضاع حقوق بشر در بيش از يکصد و نود کشور و منطقه از جمله چين است.

اين در حالي است که آمريکا چشمان خود را بر اوضاع اسفناک حقوق بشر خود بسته است و هرگز کلمه اي درباره اوضاع حقوق بشر خود سخن نگفته است. حقايق نشان مي دهد مشکلات جدي در زمينه حقوق بشر در آمريکا وجود دارد که انتقادات گسترده اي را در جهان در پي داشته است. 

بخشي از اوضاع حقوق بشري در آمريکا در سال دو هزار و دوازده به شرح ذيل آورده شده است: بر اساس گزارش "اتحاد ملي براي پايان دادن به بي خانماني" در روز هفدهم ماه ژانويه سال دو هزار و دوازده، شمار بي خانمان ها  در آمريکا افزايش يافته است تا جايي که شمار افراد بي خانمان در اين کشور در سال دو هزار و يازده ، ششصد و سي و شش هزار و هفده نفر بود که صد و هفت هزار و صد و چهل و هشت تن از آنها از ابتدا بي خانمان بوده اند.

براساس اين گزارش، از هر ده هزار نفر در آمريکا بيست و يک نفر بي خانمان هستند. حدود چهار نفر نيز از هر ده بي خانمان سرپناهي براي خود ندارند.

شمار افراد بي سرپناه  در آمريکا در سال دو هزار و يازده، دويست و چهل و سه هزار و هفتصد و يک نفر بوده که در مقايسه با سال دو هزار و نه، دو درصد افزايش داشته است.

در ماه آوريل سال دو هزار و دوازده،  جمعيت افراد بي سرپناه نيويورک ده درصد بيشتر از سال قبل از آن بود. افراد بي خانمان در آمريکا مورد توهين و تبعيض نژادي قرار مي گيرند. روزنامه يو اس اي تودي در روز پانزدهم ماه فوريه سال دو هزار و دوازده با اشاره به يک نظر سنجي از دويست و سي و چهار نفر اعلام کرد در بيست و چهار درصد از شهرهاي آمريکا گدايي کردن ممنوع است،‌ در بيست و دو درصد از شهرها نيز پرسه زدن ممنوع ، و در شانزده درصد از شهرهاي آمريکا نيز خوابيدن در مکان هاي عمومي  غير قانوني است.

از سال هزار و نهصد و نود و نه تا دو هزار و ده ، افراد بي خانمان با هزار و صد و هشتاد و چهار اقدام خشونت آميز مواجه شدند که به مرگ سيصد و دوازده نفر منجر شد.

آمريکا از جمله معدود کشورهاي توسعه يافته است که فاقد پوشش بيمه براي همه جمعيت اين کشور است. شمار قابل توجهي از آمريکايي ها هنگام بيماري و به سبب نداشتن بيمه از دسترسي به خدمات بهداشتي لازم محرومند.

در سال دو هزار و يازده شمار افراد فاقد بيمه درماني در آمريکا چهل و هشت ميليون و ششصد هزار نفر بود که شامل پانزده مميز هفت دهم درصد از جمعيت اين کشور مي شود.

روزنامه هافينگتون پست در گزارشي در روز سيزدهم ماه نوامبر سال دو هزار و دوازده اعلام کرد حدود صد و پانزده هزار زن در آمريکا هر ساله به سبب طلاق پوشش بيمه اي شخصي خود را از دست مي دهند که علت اصلي آن دو برابر شدن مبلغ حق بيمه براي بيمه شخصي پس از جدايي است.

گزارش منتشر شده در روز بيستم ماه ژوئن سال دو هزار و دوازده از سوي گروه مدافع مصرف کنندگان در آمريکا حاکي است در سال دو هزار و ده در مجموع بيست و شش هزار و يکصد نفر از افراد بيست و پنج تا شصت و چهار ساله به سبب نداشتن پوشش بيمه اي جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با سال دو هزار سي و يک درصد افزايش نشان مي دهد. در سال دو هزار  هجده هزار نفر در آمريکا به سبب نداشتن پوشش بيمه اي جان خود را از دست دادند.

- تبعيض نژادي
تبعيض نژادي در آمريکا از دير باز امري عادي بوده است.

جامعه آمريکا در اين باره شاهد هيچ گونه بهبودي نبوده است و اقليت هاي قومي از حقوق برابر سياسي ، اجتماعي و اقتصادي بهره مند نيستند. حقوق نژادهاي مختلف در آمريکا براي دادن رأي محدود است.

طي انتخابات رياست جمهوري در آمريکا در نوامبر دو هزار و دوازده  از رأي دادن برخي رأي دهندگان آمريکايي-آسيايي جلوگيري شد.

در گزارش ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد از آمريکا به سبب ناکامي در تضمين حق رأي براي اتباع  آمريکايي-آفريقايي و اسپانيايي هاي ساکن اين کشور به شدت انتقاد شده است.

در گزارش "بوستون ريويو" اعلام شد تا سال دو هزار و ده بيش از پنج ميليون و  هشتصد و پنجاه هزار شهروند آمريکايي به سبب محکوميت هاي جنايي از حق رأي محروم شدند و بيش از دو ميليون آمريکايي-آفريقايي به سبب قانوني که مستلزم تأييد هويت است در دادن رأي با محدوديت هايي مواجه بودند و برخي افراد در حقيقت از داشتن چنين حقي محرومند.

نژادهاي مختلف قومي در آمريکا در بازار کار نيز با تبعيض مواجهند و در نتيجه شرايط اقتصادي آنها رو به وخامت است.

بر اساس آمار وزارت کار آمريکا،  ميزان بيکاري سفيد پوستان  در اکتبر سال دو هزار و دوازده هفت درصد ثبت شد . اين در حالي است که در همين مدت ميزان بيکاري اتباع آمريکايي-آفريقايي چهارده مميز سه درصد و اسپانيايي هاي مقيم آمريکا ده درصد بوده است.
به طور متوسط مدت زمان بيکاري اقليت هاي قومي در آمريکا به صورت قابل توجهي طولاني تر از سفيد پوستان است.
به طور متوسط مدت زمان بيکاري آسيايي ها بيست و هفت مميز هفت هفته و اتباع آفريقايي - آمريکايي بيست و هفت هفته است.
بر اساس آمارهاي اداره کار فدرال،  بيش از نيمي از اتباع آفريقايي-آمريکايي و سياه پوستان غير اسپانيايي در شهر نيويورک - که سنشان براي کار کردن بالاست -  در سال دو هزار و دوازده شغلي نداشتند و تقريبا يک سال کامل طول کشيد تا بتوانند شغل ديگري براي خود بيابند. تبعيض نژادي در بازار کار در آمريکا دليل اصلي اختلاف سطح درآمد و فقر در اين کشور است.
بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي اداره آمار آمريکا در روز دوازدهم سپتامبر دو هزار و دوازده، متوسط درامد خانوادها آفريقايي-آمريکايي در سال دو هزار و يازده ، سي و دو هزار دويست و بيست و نه دلار بود، يعنص شصت درصد کمتر از درآمد سفيدپوستان غير اسپانيايي در اين کشور.
ميزان فقر نيز در ميان اتباع آفريقايي-آمريکايي در سال دو هزار و يازده، بيست و هفت مميز شش دهم درصد بود يعني تقريبا سه برابر بيشتر از ميزان فقر در ميان سفيد پوستان غير اسپانيايي.

تبعيض نژادي در عرصه اجراي قانون و عدالت در آمريکا شايع است.

پايگاه اينترنتي رويترز سوم ژوييه سال دو هزار و دوازده ميلادي گزارش داد پليس آمريکا برخورد ملايم تري با سفيد پوستان دارد.

از مجموع بيش از ششصد و هشتاد و پنج هزار فرمان ايستي که پليس نيويورک در سال دو هزار و يازده ميلادي صادر کرد ، بيش از هشتاد و پنج درصد آنها براي سياهپوستان و اسپانيايي زبان ها بوده است.

مجريان قانون اغلب اقوام و نژادهاي مختلف در آمريکا را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند.

مرد سياهپوست بيست و يک ساله که در آرکانزاس پس از بازديد بدني سوار خودروي پليس شد ، بعدا با دستان بسته از ناحيه سر هدف شليک گلوله قرار گرفت.

پليس نيويورک مرد بيست و هشت ساله سياهپوستي را به ضرب گلوله کشت.

پايگاه اينترنتي پروژه حقوق مدني تگزاس بيست و چهارم ژوييه سال دو هزار و دوازده ميلادي در مقاله اي نوشت توسل بيش از حد پليس آستين به زور منجر به دو تيراندازي  مرگ بار پليس به مظنونان اقليت قومي و نژادي از سال دو هزار و يازده ميلادي تاکنون شده است.
رئيس پروژه حقوق مدني تگزاس گفت تيراندازي که منجر به مرگ سگي شود بيشتر از تيراندازي که منجر به مرگ سياهپوستي شود مورد تحقيق و تفحص قرار مي گيرد.

چارلز ام. بلو مقاله نويس نيويورک تايمز چهاردهم ژانويه سال دو هزار و سيزده ميلادي در مقاله اي نوشت: ايده حرکت به سمت برابري نژادي که بايد به صورت پيوسته و دائم پيش رود ، رو به زوال و موقعيت سياهپوستان به شدت در حال تنزل است. 

تبعيض ديني و مذهبي در آمريکا با توجه به افزايش توهين ها و حملات به مسلمانان رو به افزايش است.

مسلمانان کمتر از يک درصد جمعيت آمريکا را تشکيل مي دهند اما چهارده درصد موارد تبعيض ديني و بيست و پنج درصد موارد تبعيض شغلي متوجه مسلمانان  اين کشور است.

کارگردان آمريکايي در سپتامبر سال دو هزار و دوازده ميلادي با ساخت فيلم اهانت آميزي درباره پيامبر اسلام که در اينترنت منتشر شد موجي از خشم و اعتراضات را در جهان اسلام  به راه انداخت.

در هوستون ، خوک مرده اي مقابل مسجدي رها شد.

براي تمرين تيراندازي نيروهاي عمليات ويژه نيروي دريايي آمريکا از تصاوير زنان مسلمان مسلح استفاده شد.

مظنوني که شعارهايي بر ضد مسلمانان سر مي داد بشير احمد ، مسلمان پنجاه و هفت ساله را مقابل مسجدي در آمريکا مورد ضرب و جرح و ضربات چاقو قرار داد.

وزارت دادگستري آمريکا از زمان حملات يازده سپتامبر درباره بيش از هشتصد مورد خشونت ، خرابکاري و آتش سوزي عمدي بر ضد افرادي که مسلمان ، عرب يا از جنوب آسيا بودند ، تحقيق کرده است.

آپارتايد در واقع همچنان در جامعه آمريکا به ويژه در محيط کار حاکم است و در اغلب صنايع آمريکا ، سياهپوستان در برابر سفيد پوستان، قرباني رفتار تبعيض آميز مي شوند.

روابط نژادي در امريکا در وضعيت تنش قرار دارد و جرايم ناشي از کينه ورزي و دشمني بسيار معمول است. آسوشيتدپرس بيست و هشتم اکتبر سال دو هزار و دوازده به نقل از نتيجه يک نظرسنجي جديد گزارش داد پنجاه و يک درصد امريکايي ها آشکارا ديدگاه هاي نژادپرستانه و ضد سياهپوستي از خود  ابراز مي کنند که اين آمار سه درصد بيش تر از سال دو هزار و هشت ميلادي است.

پايگاه اينترنتي "اِي بي سي دات گو دات کام " abc.go.com نيز نوزدهم نوامبر سال دو هزار و دوازده از کشته شدن سه مغازه دارِ خاور ميانه اي تبار به ضرب گلوله طي مدت چهار ماه در بروکلين ، نيويورک خبر داد و پليس احتمال ارتباط اين قتل ها را با انگيزه هاي نژادي بعيد ندانست. 

چنين جرايمي از سال دو هزار و يازده ميلادي ، مکررا در مناطق مختلف امريکا گزارش شده است.

حقوق شهروندان بومي امريکايي نيز به طور شايسته محترم شمرده نمي شود. در سال دو هزار و دوازده گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور نژادي گزارش داد بوميان امريکايي با تبعيض هاي نژادي از جمله عدم دسترسي به منابع قضايي مواجه هستند.
جيمز آنايا گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افراد بومي نيز در اين خصوص گفته است انجام بسياري از فعاليت ها از جمله معدنکاري و اجراي بسياري از طرح ها ، حقوق اين بوميان را در استفاده از اراضي متعلق به آنان نقض مي کند. 

وي در ادامه به اجراي برخي طرح هاي تحقيقاتي اشاره مي کند و مي گويد نرخ فقر بوميان امريکايي تقريبا دو برابر ميانگين ملي است و اميد به زندگي آنها پنج و نيم سال کمتر از ميانگين ملي است. سيزده درصد بوميان امريکايي مدرک دانشگاهي دارند که اين کمتر از ميانگين ملي بيست و هشت درصد است. زنان بومي نيز بيش از دو برابر ديگر زنان ، قرباني خشونت مي شوند و يک سوم آنها در دوران زندگي خود مورد تجاوز قرار مي گيرند.

از سوي ديگر حقوق مهاجران غيرقانوني نيز در امريکا نقض مي شود و موارد مرگ و مير در بازداشتگاه هاي مهاجران اغلب زياد است. کريستوفر هينز گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود مي گويد چنين مرگ هايي در شرايط شبيه به زندان و در جايي صورت مي گيرد که مهاجران غيرقانوني بدون هيچگونه ضرورت و امکانات مناسب نگه داشته مي شوند و اين در حالي است که به آنها  حتي خدمات درماني و پزشکي مناسبي نيز ارائه نمي شود. 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد و فعالان حقوق شهروندان هائيتي نيز از امريکا مي خواهند اخراج و بازگرداندن شهروندان هائيتي را متوقف کند و مي گويند اخراج اين افراد به مثابه نقض حقوق بشر است و اين افراد را در معرض خطري قرار مي دهد که در واقع جان آنان را تهديد مي کند.

بخش پنجم: حقوق زنان و کودکان  
امريکا همچنان جزء يکي از معدود کشورهاي جهان است که کنوانسيون حذف کليه اشکال تبعيض عليه زنان يا کنوانسيون حقوق کودکان را تصويب نکرده است که اين امر مشکلات قابل توجهي را در حمايت از حقوق زنان و کودکان در اين کشور ايجاد مي کند.

زنان در امريکا در زمينه هاي اشتغال و درآمد نيز با تبعيض مواجه هستند. بر اساس اطلاعات و آمار وزارت کار امريکا ، زنان حدود دو سوم همه کارگران را در امريکا تشکيل مي دهند که در سال دو هزار و يازده حداقل  دستمزد و شصت و يک درصد حداقل حقوق تمام وقت را دريافت کردند. 

به عبارت ديگر ميانگين درآمد زنان از مردان کمتر است و مي توان گفت درآمد زنان هفتاد و هفت سنت در برابر يک دلار درآمد مردان است و حتي درآمد زنان افريقايي امريکايي شصت و دو سنت در برابر يک دلار درآمد مردان است. 

در برخي ايالت هاي امريکا حتي زنان رنگين پوست کمتر از نيم از مردان رنگين پوست حقوق دريافت مي کنند. مشکلات کاري زنان باردار يا مادراني که به تازگي صاحب فرزند شدند نيز در امريکا بسيار جدي است. کارفرمايان اغلب قوانين مربوط به زنان باردار شاغل را ناديده مي گيرند. 

نرخ فقر در ميان زنان در امريکا نيز به مراتب بالاتر از مردان است. مرکز ملي حقوق زنان  (NWLC) اعلام کرد نرخ فقر براي زنان در سال دو هزار و يازده ميلادي چهارده و شش دهم درصد و براي مردان ده و نه دهم درصد بوده است. حدود چهل درصد زنان سرپرست خانوار در اين کشور در فقر به سر مي برند.

گزارش ديگري نيز نشان مي دهد نرخ فقر ميان زنان بازنشسته پنجاه درصد بالاتر از مردان بازنشسته است.

زنان در امريکا اغلب قرباني خشونت و حملات جنسي مي شوند. به طور ميانگين روزانه سه  زن در امريکا در نتيجه خشونت هاي خانگي جان خود را از دست مي دهند. 

در سال دو هزار و ده ،آمار مربوط به بازداشت افراد به اتهام تجاوز در امريکا بيست و چهار درصد بوده است. بر اساس گزارش گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر به مجمع عمومي سازمان ملل در سال دو هزار و دوازده در زمينه خشونت عليه زنان در امريکا ، 
بيشتر کارکنان زندان ها در امريکا براي پيشگيري از وقوع حملات خشونت آميز جنسي  و واکنش به اقدامات زندانيان ، آموزش مناسب و کافي نديده اند و موارد تجاوز در زندانها اغلب گزارش نمي شود.

زنان در ارتش امريکا نيز اغلب قرباني سوء استفاده هاي جنسي گسترده قرار مي گيرند و حتي مي توان گفت در ارتش اين کشور فرهنگ تجاوز ، ديگر جا افتاده است. حدود هفتاد و نه درصد زناني که در ارتش امريکا خدمت مي کنند حملات جنسي را تجربه کرده اند. آسيب هاي رواني ناشي از حملات خشونت آميز جنسي در ارتش اغلب منجر به بروز اختلالاتي نظير "اختلالات فشار رواني پس آسيبي " (PTSD) يا افسردگي شديد مي شود.

از جمله اين موارد مي توان به سوء استفاده جنسي و تجاوز لوئيز واکر از مربيان تمرينات نيروي هوايي به ده هنرجوي زن اشاره کرد که بزرگترين رسوايي جنسي در ارتش امريکا از دهه هزار و نهصد و نود تاکنون به شمار مي رود. در سال دو هزار و يازده ميلادي ، حدود سه هزار و دويست مورد تجاوز و حمله جنسي به طور رسمي گزارش شده اما پنتاگون تنها پانزده درصد همه موارد را تاييد کرده است.

بررسي هاي جديد در ارتش امريکا فاش کرده است که يک پنجم زناني که در ارتش اين کشور خدمت مي کنند ، مورد خشونت هاي جنسي قرار گرفته اند و بيشتر آنها گزارشي در اين خصوص ارائه نکرده اند.

وضعيت بهداشتي زنان در ميان گروه هاي اقليت نژادي در آمريکا  نگران کننده است. يک گزارش رسانه اي در ماه ژوئن دو هزار و دوازده حاکي است ميزان آلودگي به ويروس اچ آي وي در ميان زمان آفريقايي-آمريکايي  در مناطق فقير نشين واشنگتن دي سي در مقايسه با دو سال قبل از آن دو برابر شده است. 

ميزان آلودگي به ويروس اچ آي وي در ميان  زمان آفريقايي-آمريکايي در چنين مناطقي در سال دو هزار و دوازده، شش مميز سه دهم درصد بود.

مقامات آمريکايي اعلام کردند نود درصد از همه زنان در واشنگتن که به ويروس اچ آي وي آلوده شده اند ، سياه پوست هستند. شصت و شش درصد از زناني که هر ساله به ويروس اچ آي وي آلوده مي شوند سياه پوست هستند . اين در حالي است که  زنان آفريقايي-آمريکايي تنها چهارده درصد از جمعيت  زنان آمريکا را تشکيل مي دهند.

نرخ مرگ و مير در ميان زنان سياه پوست در آمريکا حدود پانزده برابر بيشتر از زنان سفيد پوستي است که به ايدز مبتلا هستند.

روزنامه شيکاگو تريبيون در گزارشي در روز سوم ماه اوت دو هزار و دوازده در پايگاه اينترنتي خود اعلام کرد زنان متعلق به اقليت هاي قومي در آمريکا بيش از زنان سفيد پوست ، حين يا پس از  زايمان جان خود را از دست مي دهند.

از هرصد هزار زن سفيد پوستي که زايمان مي کنند بين هفت تا نه مادر به سبب مشکلات مرتبط با بارداري جان خود را از دست مي دهند. اين در حالي است که از هر صد هزار زن سياه پوستي که زايمان مي کنند سي و دو تا سي و پنج زن جان خود را از دست مي دهند.

آمار مرگ و مير در ميان زنان آسيايي و اسپانيايي مقيم آمريکا - که در آمريکا يا خارج از اين کشور به دنيا آمده اند - به آمار مرگ و مير زنان سفيد پوست نزديک است ، يعني از هر صد هزار زن آسيايي و اسپانيايي که در آمريکا زايمان مي کنند حدود ده نفر به سبب مشکلات مربوط به بارداري جان خود را از دست مي دهند.

کودکان نيز در آمريکا از نظر امنيت شخصي و آزادي از حفاظت کافي برخوردار نيستند.

بر اساس گزارشي که روزنامه ديلي تلگراف در روز شانزدهم ماه دسامبر دو هزار و دوازده بر روي پايگاه اينترنتي خود منتشر کرد، قتل کودکان بر اثر تير اندازي ها در آمريکا بيست و پنج برابر بيشتر از مجموع بيست کشور صنعتي در سراسر جهان است.

مرکز ملي کودکان مفقود و استثمار شده حاکي است دست کم صد هزار کودک در سراسر آمريکا  هر ساله قاچاق مي شوند. سوء استفاده جنسي از کودکان نيز يکي از معضلات بهداشت عمومي در آمريکا محسوب مي شود.

بر اساس گزارشي که در روز پنجم ماه نوامبر دو هزار و دوازده بر روي پايگاه اينترنتي ww.preventchildabuse.org  قرار گرفت،  محققان اعلام کردند  بيست درصد از زنان بزرگسال  و پنج تا پانزده درصد از مردان در آمريکا در دوران کودکي يا نوجواني سوء‌استفاده هاي جنسي را تجربه کرده اند.

در سال دو هزار و ده ، شصت و سه هزار و پانصد و بيست و هفت کودک در آمريکا قرباني سوء استفاده جنسي شدند.

جري سانداسکي کمک مربي سابق تيم فوتبال پنسيلوانيا  به سبب سوء ‌استفاده از ده کودک طي بيش از پانزده سال مجرم شناخته شد.
در سال دو هزار و دوازده، اعلام شد چندين مقام مذهبي در آمريکا از کودکان سوء استفاده جنسي کرده اند.

در ماه ژوئيه دو هزار و دوازده، ويليام لين از مقامات کليساي رومن کاتوليک به سبب اجازه دادن به يک کشيش - که از کودکان سو‌استفاده جنسي مي کرد - به ادامه ارتباط با کودکان به شش سال زندان محکوم شد.

در ماه سپتامبر يک اسقف کليساي کاتوليک شهر کانزاس به سبب اطلاع ندادن به مقامات درباره تهيه تصاوير غير اخلاقي از کودکان از سوي يک کشيش زير نظر او ، مجرم شناخته شد.
اين در حالي است که شمار کودکان بي خانمان در آمريکا به شدت در حال افزايش است و بسياري از کودکان در فقر به سر مي برند.
گزارش منتشر شده از سوي وزارت آموزش آمريکا در بيست و هفتم ژوئن دو هزار و دوازده حاکي است براي نخستين بار در تاريخ، مدارس دولتي اعلام کردند بيش از يک ميليون دانش آموز در آمريکا بي خانمان هستند.
در چهل و چهار ايالت آمريکا شمار دانش آموزان بي خانمان سال به سال در حال افزايش است تا جايي که پانزده ايالت از افزايش بيست درصدي چنين دانش آموزاني خبر داده اند.

شمار کودکان بي خانمان که در مدارس دولتي نام نويسي کرده اند از سال 2006-2007 ، پنجاه و هفت درصد افزايش يافته است.
در ايالت ميشيگان، شمار کودکان ثبت نام نشده در مدارس دولتي بين سال هاي دو هزار و هشت تا دو هزار و يازده ، سيصد و پانزده درصد افزايش يافته است.

شمار کودکان بي خانمان در نيويورک در ماه سپتامبر دو هزار و دوازده به نوزده هزار نفر رسيد. فرانچسکا لوسيانو - که چهارده سال دارد - گفت زندگي در سرپناه ها همانند زندگي در جهنم است.

وزارت آموزش آمريکا در گزارشي اعلام کرد تنها پنجاه و دو درصد از دانش آموزان بي خانماني که شناسايي شده اند ، از توانايي کافي در خواندن برخوردارند و تنها پنجاه و يک درصد از آنها امتحان رياضي را با موفقيت پشت سر گذارده اند.

دانش آموزان بي خانمان همچنين بيش از ديگر دانش آموزان از مدارس اخراج مي شوند و بسيار کمتر از ديگر دانش آموزان از دبيرستان ها فارغ التحصيل مي شوند.

يک گزارش نيز حاکي است ، بيست و دو درصد از کودکان و نوجوانان تا هفده ساله - شامل شانزده ميليون و چهارصد هزار کودک -  در سال دو هزار و ده در فقر زندگي کردند. چهارده ايالت در آمريکا نيز شاهد  افزايش نرخ فقر درميان کودکان بين سال هاي دو هزار و ده و دو هزار و يازده بودند.

نرخ فقر در ميان کودکان در ايالت نوادا طي يک دهه گذشته سي و هشت درصد افزايش داشته است.

بخش ششم: نقض حقوق بشر ديگر کشورها توسط آمريکا
آمريکا از زمان پايان جنگ سرد تا کنون ، اغلب جنگ‌هايي را عليه ديگر کشورها آغاز کرده است. جنگ‌ها در افغانستان و عراق هر دو از سوي آمريکا آغاز شدند و هر دو جنگ تلفات غيرنظامي زيادي در بر داشتند. 

طبق مقاله منتشر شده در پايگاه اينترنتي استاپ وار، در تاريخ چهاردهم ژوئن سال دو هزار و دوازده، "جنگ عليه تروريسم" تحت فرماندهي آمريکا، از سال دو هزار و يک تا دو هزار و يازده سالانه بين چهارده هزار تا صد و ده هزار کشته بر جا گذاشته است.

اين مقاله در ادامه به گزارش ماموريت کمک سازمان ملل در افغانستان (UNAMA) اشاره کرد و نوشت از سال دو هزار و هفت تا ماه ژوئيه سال دو هزار و يازده دست کم ده هزار و دويست و نود و دو غير نظامي در افغانستان کشته شدند. 

همچنين طبق اين مقاله، شمار غير نظاميان کشته شده در درگيري‌ها از سال دو هزار و سه تا ماه اوت دو هزار و يازده در عراق ، حدود صد و پانزده هزار کشته، اعلام شده است.

سايت «جنگ را متوقف کنيد» در ادامه اين مقاله تصريح کرد علاوه بر اشغال دو کشور عراق و افغانستان، «جنگ عليه تروريسم» به تعدادي از کشورهاي همسايه از جمله پاکستان، يمن و سومالي نيز کشيده شده و به تلفات تعداد زيادي از افراد غير نظامي در اين کشورها منجر شده است .

از سال دو هزار و چهار تا زمان نوشته شدن اين مقاله، دست کم چهارصد و هشتاد و چهار غير نظامي از جمله صد و شصت و هشت کودک در حملات در پاکستان کشته شدند.

اين مقاله به نقل از رسانه‌ها اعلام کرد حملات در يمن نيز به کشته شدن دست کم پنجاه و شش غير نظامي منجر شدند.
شبکه بي‌بي‌سي نيز در بيست و پنج ماه سپتامبر سال دو هزار و دوازده در گزارشي خبري در پايگاه اينترنتي خود به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در مناطق مرزي افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

پايگاه اينترنتي «ديلي ميل» نيز در همان تاريخ نوشت: از هر پنجاه قرباني حملات مهلک هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در پاکستان، تنها يک نفر تروريست است و ديگر قربانيان غير نظاميان بي‌گناه هستند.

سربازان آمريکايي در افغانستان همچنين بدون هيچ دليلي غير نظاميان افغان را مي‌کشند. طبق گزارش‌ها، روبرت بِيلز سرباز آمريکايي در يازدهم ماه مارس سال دو هزار و دوازده حدود ساعت سه نيمه شب از پايگاه نظامي در استان قندهار در جنوب افغانستان خارج شد و هفده غير نظامي از جمله نه کودک را کشت.

عمليات نظامي تحت فرماندهي آمريکا همچنين آسيب‌ها و فجايع بوم‌شناختي را در پي داشته است. طبق مقاله‌اي که در چهاردهم ماه اکتبر سال دو هزار و دوازده در نشريه اينديپندنت منتشر شد، نقص‌ها و مشکلات مادرزادي در نوزادان عراقي افزايش يافته که احتمال آسيب‌هاي جنگ عامل اين مشکلات بوده است.

به گفته استيو کرتزمان رئيس موسسه بين المللي تغييرات نفت، جنگ عراق به توليد دست کم صد و چهل و يک ميليون تن دي‌اکسيد کربن منجر شده است.

مقاله‌اي که در پايگاه اينترنتي نشريه «اينديپندنت» منتشر شد، افزايش چشمگير نقص‌هاي مادرزادي را با فعاليت‌هاي نظامي که نيروهاي آمريکايي در آنها از تجهيزات آلوده به فسفر سفيد استفاده کرده بودند، مرتبط دانست.

طبق اين مقاله، در شهر فلوجه عراق - يکي از دو شهري که جنگ در آن بسيار شديد بود- بسياري از نوزاداني که در سال‌هاي دو هزار و هفت تا دو هزار و ده متولد شدند، به نقص‌هاي مادرزادي مبتلا بودند. پيش از جنگ از هر ده نوزاد يک نوزاد به اين نقص‌ها مبتلا بود.

نظاميان آمريکايي همچنين به شدت به شان و منزلت و مقدسات ديني افغان ها توهين کرده اند.

خبرگزاري فرانسه بيست و چهارم سپتامبر سال دو هزار و دوازده ميلادي اعلام کرد در جريان عملياتي بر ضد شبه نظاميان در ژوييه سال دو هزار و يازده ميلادي ، چهار تفنگدار آمريکايي روي اجساد خون آلود شبه نظاميان طالبان ادرار کردند و يکي از تفنگداران به جسد بي جان يکي از  شبه نظاميان طالبان گفت « رفيق ، روز خوبي داشته باشي ».

اين ويدئو که رفتار نظاميان آمريکايي را به تصوير کشيد بعدا در اينترنت منتشر شد.

پايگاه اينترنتي روزنامه واشنگتن پست بيست و هفتم اوت سال دو هزار و دوازده ميلادي نوشت نظاميان آمريکايي مستقر در پايگاه هوايي بگرام در فوريه سال دو هزار و دوازده ميلادي با سوزاندن پانصد نسخه از قرآن مجيد موجب بر انگيخته شدن خشم عمومي در افغانستان شدند.

پايگاه اينترنتي واچينگ امريکا هفتم ژانويه سال دو هزار و دوازده ميلادي با انتشار مقاله اي نوشت ارتش آمريکا خارجي ها را به طور غير قانوني در زندان گوانتانامو حبس مي کند.

در اين مقاله آمده است تا ژانويه سال دو هزار و دوازده ميلادي ، صد و هفتاد و يک نفر هنوز در آنجا در بازداشت بودند و تحت وحشيانه ترين شکنجه ها قرار گرفتند.

پايگاه اينترنتي نيويورک تايمز بيست و چهارم ژوئن سال دو هزار و دوازده ميلادي در مقاله اي نوشت مقامات آمريکا فاش کرده اند براي گرفتن اعتراف از آنها ، روش هاي شکنجه اي از جمله فرو بردن آنها در آب ، ترساندن با سلاح هاي خودکار و تهديد به آزار و اذيت جنسي مادرانشان اعمال مي شد.

رسانه ها سپتامبر سال دو هزار و دوازده ميلادي گزارش دادند يک تبعه يمني سي و دو ساله  به نام عدنان فرهان عبدالطيف در زندان گوانتانامو جان باخت  و با مرگ وي ، تعداد  زندانياني که در حين بازداشت جان خود را از دست دادند به نه نفر رسيد.

وي بدون هيچ اتهامي از زمان تاسيس اين زندان در ژانويه سال دو هزار و دو ميلادي در گوانتانامو بود.

ناوي پيلاي کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد بيست و سوم ژانويه سال دو هزار و دوازده ميلادي به صراحت از کوتاهي آمريکا در بستن زندان گوانتانامو سخن گفت.

                                       آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: چین ، آمریکا ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار