بانوان بیجاری از استعدادهای خوب ورزشی برخوردارند که شکوفایی آنها نیازمند ایجاد فضاهای مناسب ورزشی است که همت مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، زنان بیش از نیمی از جمعیت شهر بیجار را تشکیل می‌دهند، افرادی که مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده جامعه را بر عهده دارند، ورزش و تفریح یکی از ارکان سلامتی آنها به شمار می‌آید.

اهمیت ‌دادن به مباحث بانوان در واقع ارزش نهادن به سلامت خانواده و جامعه است که در این راستا به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان آنان، ایجاد فضاهای ورزشی مربوط به بانوان و ارتقاء سرانه فضای ورزشی راهکارهایی هستند که نیاز به پیگیری مستمر و تحقق دارند.

بانوان بیجاری از بوستان‌ها بی‌نصیب مانده‌اند و سهم آنان جز نظاره‌گری تاب‌خوردن کودکان بر وسایل ورزشی چیز دیگری نیست و ایجاد بوستان‌های ویژه بانوان در این شهر با توجه به ویژگی‌های فرهنگی خاص این شهرستان ضروری است و برای تحقق این مهم باید مسئولان چاره‌ای بیاندیشند.

احساس آرامش یکی از مزایای احداث بوستان اختصاصی برای بانوان است و آزادی در پوشش و انجام ورزش‌های متنوع در طبیعت و استفاده از امکانات و تجهیزات خاص بانوان، افزایش میزان سلامت جسمی و روانی زنان را دو چندان می‌سازد.

با وجود نصب دستگاه‌های ورزشی در بوستان شاهد این شهر، زنان از استفاده آن بی‌بهره مانده‌اند و بیشتر اوقات خردسالان و کودکان بر آنها سوار می‌شوند و چون روش استفاده از دستگاه‌ها را به درستی رعایت نمی‌شود به ناگاه این رفتار غیراصولی به زیان جسمی فرد و استهلاک زودهنگام دستگاه ورزشی منجر می‌شود.

طراحی و ساخت اماکن و رعایت اصل محله‌محوری و گرایش به سوی سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در رابطه با احداث فضاهای ورزشی و تفریحی مرتبط با قشر بانوان در شهرستان و استان کردستان نگاهی متفاوت‌تر از گذشته را طلب می‌کند که متأسفانه تا کنون هیچ مسئولی به جد این موضوع را دنبال نکرده است.‌

مشکلات ورزش بانوان بیجاری صرفا منوط به نبود بوستان‌ها و فضای تفریحی مناسب نیست بلکه کمبود سالن‌های ورزشی مختص بانوان از جمله مشکلات این قشر است.

مشکلات اساسی در عدم گسترش ورزش‌های همگانی در سطح بانوان کشور به خصوص زنان بیجاری ناشی از کمبود فضاهای مناسب ورزشی و سالن‌های اختصاصی ویژه بانوان، عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه از سوی مسئولان شهرستان، کمبود نیروی کارآزموده و با تجربه در زمینه آموزش رشته‌های مختلف ورزشی، کمبود اعتبار در ورزش شهرستان و استان به ویژه ورزش بانوان و سوءمدیریت از بزرگترین موانع توسعه ورزش بانوان بیجاری است.

در رابطه با این موضوع به میان بانوان ورزشکار و گله‌مند بیجاری رفتیم تا با آنها در خصوص مشکلات ورزش و کمبود امکانات گفت‌وگو کنیم.

تکواندو از جمله رشته‌های ورزشی بانوان بیجاری  است که از سال 1368 در این شهرستان آغاز به کار کرده و با وجود مشکلات متعدد علاقه‌مندان این رشته که جمع کثیری از بانوان را تشکیل می‌دهد دنباله‌رو این ورزش بوده و افتخارات ارزشمندی برای شهرستان و استان کسب کرده‌اند.

ازجمله دل‌نگرانی‌های هنرآموزان تکواندوکار نبود فضا و سالن ورزشی مناسب، نبود مربی کاردان و زبده این رشته، سوء مدیریت رشته محبوبشان است که به صراحت آن را بیان می‌شد.

چند تن از علاقه‌مندان رشته ورزشی و پرطرفدار بدمینتون نیز گله‌مند از نبود سالن اختصاصی این ورزش بودند و بیان کردند: چند سالی است به صورت حرفه‌ای ورزش بدمینتون را دنبال می‌کنند که به علت نبود سالن خط‌کشی شده و مناسب این رشته و نبود مربیان کارآزموده مجبور به کنار گذاشتن ورزش مورد علاقه شان شده‌اند.

نبود استخر در این شهر نیز از دیگر مواردی است که جای بحث و تحلیل دارد و کسی نیست که بگوید در شهرستان بیجار با توجه به عدم وجود وسایل و مکان‌های تفریحی و ورزشی برای جوانان و بانوان شهروندان چگونه اوقات فراغت و تفریحات سالمی داشته باشند و دچار افسردگی، اختلالات اجتماعی و رفتاری و اعتیاد نشوند. چرا ریاست‌طلبی و خودخواهی گروهی باید مانع از پیشرفت ورزش شهرستان بخصوص ورزش بانوان  بیجار شود.

امید است مسئولان شهرستانی و استان برای رفع موانع ورزش بانوان استان و شهرستان بیجار تدابیری اتخاذ کنند و چاره‌ای بیاندیشند./ج1

برچسب ها: بیجار ، استخر ، صراحت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.