معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش پیشرفت كشور را در گرو توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / ابراهیم سحرخیز در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های هنرستان های فنی و حرفه ای و كاردانش استان اردبیل افزود: حضور افراد در دوره های كارشناسی منطبق با نیازهای كشور نیست.

وی گفت: امروز صف های طولانی كارشناسی به مقطع كارشناسی ارشد و دكترا كشیده شده و خانواده ها فكر می كنند تنها راه موفقیت در تحصیلات عالی بوده و دولت تنها مسوول كارآفرینی افراد است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: توسعه رشته های نظری به توسعه بدنه دولت می انجامد و برای پیشگیری از آن توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ضروری است و مشاوران باید در این زمینه بازنگری و به نیازهای جامعه توجه كنند تا در زمینه درآمدزایی و توانایی اشتغال دچار مشكل نشویم.

سحرخیز گفت: باید میزان گرایش به رشته های هنرستانی در میان خانواده ها را با مشاركت همه دستگاه های اجرایی گسترش دهیم و افراد بدانند راه برای ادامه تحصیل بسته نبوده و زمینه شغلی برای آنها وجود دارد.

وی افزود: نظام آموزشی ما با آسیب های جدی مواجه بود كه برخی از آنها هنوز مرتفع نشده است ولی امیدواریم با اجرای سند تحول و نقشه راه آموزش و پرورش بتوانیم با همكاری سایر دستگاه ها برخی از آسیب های حیطه آموزش و پرورش را مرتفع كنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: یكی از این آسیب ها ضعف فرهنگ كار و كارآفرینی در جامعه است كه به نظام آموزشی برمی گردد و این رویكرد باید از دوره ابتدایی و راهنمایی بین خانواده ها تقویت شود.

سحرخیز گفت: امروز با عنوان غنی سازی اوقات فراغت بدنبال آموزش رایانه و زبان انگلیسی و دروسی مانند ریاضی و شیمی به دانش آموزان هستیم، در حالی كه روز به روز از كارهای عملی دور می شویم.

وی افزود: در سایر كشورها مانند آلمان 85 درصد افراد وارد دوره های آموزش فنی و حرفه ای می شوند در حالی كه در كشور ما این روند معكوس بوده و تبدیل به یك آفت شده است.

وی گفت: در این ارتباط باید نسبت به ایجاد و گسترش دبیرستان های جامع اقدام كنیم تا رشته های فنی و نظری در یك مدرسه دایر شده و دانش آموزان رشته های مختلف را از یكدیگر بیاموزند و هنرستان جایگاه واقعی خود را پیدا كند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان این كه باید بهترین دبیران و مشاوران را به هنرستان ها انتقال یابند ،اظهار امیدواری كرد در آینده ای نزدیك شمار دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و كاردانش به 70 درصد افزایش پیدا كند/س 

برچسب ها: اردبیل ، پیشرفت ، کشور ، در ، گرو ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.