مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بیان اینکه ایران باید از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود حداکثر بهره برداری را کند، گفت: براي ايجاد درآمد ارزي بايد از محل ترانزيت حاملهاي انرژي بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل در سومین گردهمایی انجمن مهندسین پلیمر و شیمی با بیان اینکه نفت و گاز نباید به صورت خام فروخته شود و درآمد آن صرف هزینه‌های جاری کشور شود گفت: اگر قرار است در حوزه‌ای خارج از حوزه صادرات نفت خام و گاز بصورت مجموعه هیدروکربن‌ها بدون اینکه کاری برای آن انجام شود ارزش افزوده‌ای ایجاد شود بهترین حوزه نفت است.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با تاکید بر اینکه اگر درآمدهای نفتی صرفا صرف هزینه های جاری کشور شود، بدترین رفتار ممکن را با درآمدهای نفت و گاز کرده ایم، گفت: ایران با در نظر گرفتن جغرافیای منحصر به فرد و قرار گرفتن در یک منطقه ژئوپولوتیکی از مزیت ترانزیت نفت و گاز و فرآورده های نفتی برخوردار است.

ولایتی تصریح کرد: ارزش افزوده مواد صنعتی با توجه به کاری که روی آنها انجام می‌شود قابل مقایسه با نفت نیست. ما این مزیت نسبی را داریم که هم نفت و هم گاز داریم و هم در منطقه‌ای هستیم که می توانیم حلقه ارتباطی تولیدکنندگان گاز باشیم. 

وی با بیان اینکه پس از پایان جنگ ذخایر گاز طبیعی افغانستان بلا استفاده مانده است، بیان کرد: این در حالی است که ایران، ترکمنستان و افغانستان در منطقه ای مشترک در شمال شرقی کشور از ذخایر گاز طبیعی برخوردارند که ایران می تواند مسیری مطمئن برای ترانزیت این گاز به سایر بازارهای هدف بین المللی باشد.
 
ولایتی با اشاره به ضرورت احیای مثلث گازی ایران، ترکمنستان و افغانستان بیان کرد: می توان گاز را از افغانستان وارد کرد و سپس این حامل انرژی را به کشورهایی همچون عراق، چین، پاکستان و حتی هندوستان صادر کرد.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بیان اینکه ایران باید از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی خود حداکثر بهره برداری را کند، گفت: علاوه بر گاز طبیعی، امکان انتقال، صادرات، واردات و ترانزیت آب، برق و سایر حاملهای انرژی هم وجود دارد.
 
وی در ادامه از پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش آفرین و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی یاد کرد و افزود: مطابق با اهداف چشم انداز باید ایران به بزرگترین تولید کننده محصولات پتروشیمی از نظر ارزشی در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود.
 
ولايتي با بیان اینکه شبکه گاز ایران باید به تمامی کشورهای همسایه اتصال داشته باشد، اظهار داشت: در زمان حمله شوروی سابق به افغانستان، آنها در شمال افغانستان و منطقه مزار شریف گاز کشف کردند.
 
وی با بیان اینکه یکی از موقعیت‌های ترانزیتی انرژی است، افزود: طرح این بود که اگر ما خطوط لوله ای دور تا دور ایران داشته باشیم هرکس گاز دارد آنرا بخریم و هر کس نیاز دارد به آنها بفروشیم این می‌شود یک موقعیت ترانزیتی بدون آنکه ما هزینه زیادی صرف کنیم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در شمال افغانستان زمان اشغال شوروی در منطقه هند و مزارشریف به گاز رسیدند، گفت: امروز این گاز در شمال افغانستان هست ولی امکان رساندن آن به بازار مصرف وجود ندارد.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بیان اینکه همین وضعیت در منطقه سرخس ترکمنستان وجود دارد، افزود: بخشی در منطقه ایران واقع شده است و بخشی از افغانستان مشترک نیست ولی نزدیک به هم است. از آن طرف عراق نفت دارد ولی گاز ندارد. پاکستان به گاز نیاز دارد.
 
 
وی با بیان اینکه ایران از مسیر ترکیه می‌تواند گاز تولیدی کشور را به اروپا صادر کند، افزود: از این طرف در حوزه‌های مختلف دریای خزر گاز داریم از آن طرف نخجوان نیازمند انرژی است. به هر حال این یک قلم از خاصیت ترانزیتی ایران و جغرافیای سیاسی است که ایران دارد. درباره برق همینطور است. در تاجیکستان برق فراوانی تولید می‌شود آنها آمادگی دارند برق را به همسایه‌های غربی ایران بخصوص عراق که برخی مناطق آن از 24 ساعت 18 ساعت برق ندارند از طریق مسیر ترانزیتی ایران صادر کند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه صحبت از اقتصاد بدون نفت سخنی گزافی نیست تصریح کرد: از همین موقعیت فعلی درست استفاده کردن و براساس برنامه‌ریزی کار کردن و قدر خود را دانستن و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود صنعت گاز می‌تواند به آبادانی بیشتر کشور منجر شود.
 
ولایتی گفت: می‌توان انواع مشتقات پلیمری و پلی‌اتیلنی را استخراج کرد و به جای استفاده از جنگل‌ها از همین مواد پتروشیمی استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی کار شگرفتی نکرده‌ایم افزود: درآمد ارزی ایران خارج از نفت در حوزه پتروشیمی رو به افزایش است و براساس برنامه پنجم توسعه باید به دو برابر برسد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دومین منابع گازی را به لحاظ حجم پس از روسیه داریم می‌توانیم آینده کشور را به راحتی براساس همین سرمایه هیدروکربوری بنا کرد و اقتصاد بدون نفت کاملا قابل پیش‌بینی و عملیاتی شدن در مدت کوتاهی است.
 
وی با یادآوری اینکه در زمان ملی شدن صنعت نفت، ایران تحریم شد اظهار کرد: آن زمان صحبت از اقتصاد بدون نفت شد با انتشار اوراق قرضه ملی. امروزه اقتصاد بدون نفت را می‌توانیم با امکانات کنونی پیش ببریم.
 
ولایتی با اشاره به هدف‌گذاری چشم‌انداز 1404 گفت: در این سال باید قدرت اول منطقه باشیم. در بعضی از حوزه‌ها همین الان اول منطقه هستیم به عنوان مثال در حوزه علمی در سال 2011 میلادی تعداد مقالات ISI شده ایران در دنیا به 34 هزار رسید و مقام اول را از این حیث در اختیار داریم و ترکیه پس از ما با 31 هزار مقاله علمی دوم جهان است.  
 
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌اللمل ادامه داد: قبل از انقلاب تعداد مقالات به چندصد مقاله نمی‌رسید. بنده از قبل از انقلاب تا حالا مقاله علمی داشته‌ام و با این بخش آشنا هستم.
 
ولایتی با بیان اینکه هم اکنون ایران به اندازه کافی در مسائل سیاسی رشد و توسعه یافته است، تاکید کرد: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران از شمال آفریقا تا آسیای میانه، کشورهای منطقه قفقاز و حتی تا شبه قاره هند اشراف کامل سیاسی داشته و بدون دخالت جمهوری اسلامی هیچ مسئله ای نیست که در این مناطق حل و فصل نشود.
 
وی با اعلام اینکه باید امنیت هر کشوری در خارج از مرزهای جغرافیایی آن تعریف شود، تاکید کرد: آمریکایی ها در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی خود همچون جزایر گوام و اخیرا آفریقا، مناطق نظامی تاسیس و راه اندازی کرده اند.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بیان اینکه باید سنگرهای دفاعی ایران پشت مرزهای کشور نهاده شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس، هیچ قدرتی نمی تواند جنگ را به داخل مرزهای کشور بکشاند.
وی ادامه داد: حتی در بین کشورهای جهان سوم و 120 کشور عضو غیرمتعدها، اروپای شرقی و مرکزی کشوری را نمی‌شناسم که این مقدار تاثیرگذاری داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه قدرت سیاسی به میزان تعیین کنندگی یک کشور بستگی دارد گفت: در منطقه به لحاظ سیاسی حرف اول را می‌زنیم و در دنیا هم تاثیرگذاریم. در فلسطین تا سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز، شبه قاره هند و جزیره العرب مسئله‌ای نیست که بدون حضور ایران بخواهند آن را حل کنند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اینها واقعیت‌های سیاسی موجود ایران است اظهار کرد: این نشان از عملکرد درجه یک حوزه سیاست خارجی ما نیست، بخش مهمی از آن  به قدرت انقلاب، پشتوانه مردم و رشد سیاسی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در طول سی و چند سال گذشته از انقلاب بر می‌گردد.
 
ولایتی با بیان اینکه نمونه این مسئله جنگ هشت‌ساله بود،افزود: امروز هیچ قدرت جهانی نمی‌توند جنگ را به داخل سرزمین ایران بکشاند. یک نوع کوچک از متحدان ایران با تهدیدهایی که اسرائیلی‌ها می‌کردند بالاخره یک جواب به اینها دادند.
 
وی ادامه داد: با یک جنگ هشت روزه سه میلیون نفر اسرائیل را زیر زمین بردند از تل‌آویو تا غزه. زدن تل‌آویو خط قرمز بود. اینها زدند و اتفاقی هم نیفتاد. همه فهمیدند که این خط دفاعی ایران است و باید حواسشان باشد یک بار دیگر از نیل تا فرات را تکرار نکنند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آنها نباید بگویند گزینه نظامی روی میز است گفت: غربی‌ها باید بدانند این طرف هم اقتدار وجود دارد. این به معنی جنگ طلبی نیست بلکه بالابردن قدرت دفاعی ایران است.
 
ولایتی افزود: در حوزه امنیتی بالاخره اگر شما یک آدم مورد حمایت آمریکا مثل ریگی را از روی آسمان آوردید پایین و به جزای خودش رساندید در حالیکه معاون رئیس جمهوری آمریکا در قرقیزستان منتظر این تروریست بود، این نشان از قدرت امنیتی بالای ایران دارد.
 
وی با بیان اینکه چیزی که در خصوص آن باید کار شود اقتصاد است افزود: اقتصاد هم تا زمانی که با نظارت دولت به دست مردم سپرده نشود امکان پیشرفت ندارد. داشتن یک اقتصاد خوب بدون داشتن روابط بین‌المللی خوب ممکن نیست.
 
وی تصریح کرد: این امر هم امکان‌پذیر است. این کار را 16 سال انجام دادیم. رابطه خارجی را از زیر صفر به جایی رساندیم که وزرای خارجه کشورها برای ملاقات با ما صف می‌بستند. حالا همین هم قابل احیاء است. اگر بخواهیم اقتصاد قوی داشته باشیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و برای این کار نیز باید یک سیاست‌خارجی قوی در اختیار داشته باشیم.
 
ولایتی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کلمه‌ای درباره یک کشور یا یک موضوع بین‌المللی بگوییم باید قبل از آن درباره آن فکر کنیم. نباید کلمات متناقض از ما بشوند. ثبات و آرامش در کشور مهمترین پایه برای رشد اقتصادی است.
 
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: بخش زیادی از رشد اقتصادی به رابطه خارجی بستگی دارد و این قابل ترمیم و بازسازی به دلیل ظرفیت های عظیم ایران است.
 
ولایتی افزود:  ایران در منطقه‌ دارای ویژگی جغرافیایی منحصر به فردی دارد که با استفاده از امکانات ترانزیتی می‌توان به اندازه همین درآمدهای نفتی را به دست آوریم. همین نفت کشورهای شمالی ایران را می‌توان سوآپ کرد. در حال حاضر ظرفیت سوآپ 120 هزار بشکه را داریم که قابل افزایش تا 500 هزار بشکه است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وقت آن فرا رسیده است که آن رشدی را که در حوزه سیاست داشته ایم هم در حوزه اقتصاد عملیاتی کنیم، گفت: بر این اساس در نخستین گام باید سطح روابط خارجی و بین المللی ایران با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه توسعه یابد و آنگاه خواهید دید که وزرای مختلف خارجی برای دیدار با ایران صف خواهند کشید.
 
ولایتی با یادآوری اینکه ایران نباید با کل جهان دعوا کند، از ثبات و آرامش به عنوان مهمترین رکن توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: ثبات و آرامش هم تنها در گرو روابط بالا و مطلوب سیاسی و بین المللی در خارج از کشور حاصل خواهد شد./ر
برچسب ها: ترانزیت ، نفت ، برق ، گاز ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار