معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیستم کاداست تا پایان شهریور ماه در آذربایجان غربی راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، وجیه الله جعفری در دومین جلسه کارگروه توسعه بخش معدن استان از فعال سازی سیستم کاداست در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: سیستم کاداست که یک سیستم پیشرفته ثبت اطلاعات مختلف معادن و نظارت بر کار آنان است تا پایان شهریور در استان آذربایجان غربی عملیاتی خواهد شد که با افتتاح این سیستم، نظارت بیشتری بر روند کار معادن صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن، نیازمند یک حرکت جدی در کشور هستیم، بیان کرد: در حال حاضر 7 درصد از مساحت کل کشور را در حوزه فعالیت های معدنی داریم که این رقم تا 23 درصد قابل افزایش است و نیاز به یک کار و اراده جمعی دارد.

جعفری اظهارداشت: امروزه بخش معدن بخش پایه در هر کشوری است ونباید خللی در کار اکتشاف و استخراج مواد معدنی ایجادشود در غیر این صورت کاهش بهره وری در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص حقوق دولتی معادن گفت: برای اینکه بتوانیم مجموعه بخش معادن کشور را به لحاظ مالی پشتیبانی نماییم، نحوه استیفای حقوق دولتی در این بخش بر اساس قانون مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تولید 4 گرم طلا درتن اقتصادی بود تصریح کرد: امروز تولید 5/0 گرم در تن هم از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود به شرطی که در کنار استخراج و اکتشاف واحد های فرآوری نیز راه اندازی شود که در صورت انجام این کار ارزش افزوده آن در پایه اقتصادی کشور و استان تاثیر گذار خواهد بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با معادن راکد و غیرفعال نیز گفت: به معادنی که افراد در آن کار نمی کنند و غیرفعال و راکد هستند یک فرصت زمانی محدود برای فعال سازی اختصاص داده می شود که در صورت عدم فعال سازی، مجوز ثبت آن معدن باطل خواهد شد.

وی به شیوه های مختلف استخراج و اکتشاف در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: امروز باید با بکار گیری تکنیک های جدید در سر معادن ضمن حفظ محیط زیست و بهره مندی از منابع طبیعی به استخراج معادن بپردازیم که استخراج به روش زیر زمینی یکی از این روش هاست .

جعفری در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده کامل از پتانسیل پهنه های با وضعیت مشخص در استان اظهار داشت: آذربایجان غربی با داشتن تعداد زیادی از معادن و منابع مختلف معدنی یکی از استان های پیشرو در فعالیت های مختلف این حوزه در کشور است و انتظار می رود مسئولان و مدیران استانی اقدامات لازم را در خصوص رشد و توسعه هر چه بیشتر این بخش انجام دهند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.