مسئول واحد پيشگيري و مبارزه با بیماریهای مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياری گفت: بيماري هاي قلبي و عروقي، اولين عامل مرگ و مير در ايران است كه غالبا مربوط به افراد زير ۷۰ سال مي باشد.

غلامعلي حبيبي، سكته هاي قلبي را عامل مرگ افراد مبتلا به بيماري های قلبي و عروقي دانست و افزود: به ازاي هر ۱۰۰ هزار بيمار مبتلا به بيماري هاي مزمن قلبي تعداد ۱۰۳ نفر دچار سكته هاي قلبي مي شوند.
وي، با بيان اينكه حدود دو سوم مرگ و مير هاي جمعيت كشور مربوط به بيماران قلبي و عروقي است تصريح كرد: اين روند در مورد استان چهارمحال و بختياري و شهرستانهاي تابعه نيز صدق مي كند.
حبيبی اظهار داشت: مقايسه شاخص های عوامل خطر بيماريهاي غير واگير طي سالهاي گذشته نشان مي دهد، عواملي همچون: مصرف روزانه سيگار و ‌فشار خون بالا در استان چهارمحال و بختياري، بيش از متوسط كشوري است و كلسترول خون بالا در زنان و مردان این استان از عواملي است كه تقريبا با متوسط كشوري برابري مي كند.
مسئول واحد پيشگيري و  مبارزه با بیماریهای مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياری گفت: همه ساله برنامه هايي از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ مي گردد و امسال با توجه به اهميت فشار خون بالا در حفظ سلامت افراد اعمال برنامه جامع عملياتي با محوريت پيشگيري و كنترل فشار خون بالا از اولويت هاي اصلي معاونت بهداشتي و شبكه هاي بهداشتي و درماني تابعه قرار گرفت.
وي یاداورشد: بر اساس اين برنامه، استراتژي هاي مختلف شامل: آموزش و اطلاع رساني و بيمار يابي فشار خون بالا، درمان و مراقبت بيماران، پشتيباني، ‌نظارت و ارزشيابي برنامه هاي مرتبط با پيشگيري از فشار خون بالا اجرا مي گردد.
حبيبی، از اجراي برنامه ثبت سكته هاي قلبي در بيمارستان هاي داراي بخش CCU  از سال گذشته  در استان چهارمحال و بختياری خبر داد و افزود: با اجراي اين برنامه تمامي بيمارستان هاي حائز شرايط مجهز به تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري لازم شد.
كارشناس واحد پيشگيري از بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري تصریح کرد: در اين برنامه تاريخچه بيماري، علائم آن، عوارض بيماري، اقدامات و سرانجام بيماري به صورت كامپيوتري ثبت مي شود و اطلاعات ثبت شده آناليز شده و برنامه های مداخله اي متناسب با آن اجرا مي گردد.
وی گفت: اين برنامه با همكاري مشترك حوزه مديريت درمان و معاونت بهداشتي دانشگاه  اجرا مي گردد و كارشناس IT  ، كارشناس قلب و عروق مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياری، ‌كارشناس امور پرستاري معاونت درمان وظيفه بازديد و نظارت از بيمارستان ها و ارائه پس خوراند به منظور اجراي صحيح برنامه را بر عهده دارند.
حبيبی يادآور شد: فشار خون بالا علت اصلي بروز بيماري هاي قلبي و عروقي است.
مسئول واحد پيشگيري و  مبارزه با بیماریهای مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياری، اجراي برنامه غربالگري فشار خون بالا هر ۳ سال يكبار در جمعيت ۳۰ سال و بالاتر استان چهارمحال و بختياری را از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي كنترل شيوع بيماري فشارخون بالا عنوان كرد و افزود: فشار خون و نماي توده بدني كليه جمعيت تحت پوشش مراكز روستايي تا كنون طي ۳ دوره مورد غربالگري قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: با غربالگري انجام شده، بيماران شناسايي شده با تشكيل پرونده بهداشتي تحت پوشش خدمات خانه هاي بهداشت و مراكز بهداشتي و درماني قرار مي گيرند و با هر بار مراجعه به اين مراكز فشار خون آنان اندازه گيري مي شود و از نظر بار عوامل خطر(چاقي و اضافه وزن، مصرف سيگار، نوع تغذيه، ‌نحوه مصرف داروهاي كاهنده فشار خون بالا تجويز شده توسط پزشك و...) مورد بررسي قرار مي گيرد و آموزش هاي لازم به بيماران ارائه مي گردد.
حبيبی گفت: در اين طرح پزشك معالج بيمار علاوه بر اينكه وضعيت بيمار را مورد ارزيابي و كنترل قرار مي دهد به نحوه مصرف داروهاي كاهنده فشار خون بالاي وي نيز نظارت مي كند و در صورت نياز نسبت به تعديل و يا اضافه نمودن ميزان دارو و يا جايگزين نمودن داروي جديد اقدام مي كند، همچنين در صورت نياز نسبت به انجام آزمايش خون بيماران از نظر ميزان چربي خون (كلسترل، تريگليسريد، HDL ، LDL  و قند خون بيماران) اقدام مي شود، در صورت لزوم، بيمار جهت مشاوره هاي اختصاصي با كارشناس تغذيه و يا پزشكان متخصص قلب و عروق، داخلي و ساير رشته هاي مرتبط ارجاع مي گردد.
كارشناس واحد پيشگيري از بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري، به اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشكي جهت آگاهي بخشي به عموم، شناسايي مبتلايان به فشار خون بالا و ارائه خدمات درماني به آنان در راستاي گراميداشت هفته سلامت و نهادينه كردن شعار"فشار خون ررا جدي بگيريم " اشاره كرد و افزود: توزيع ۱۰ هزار پمفلت در سطح مراكز بهداشتي و درماني و خانه هاي بهداشت، مطب هاي خصوصي و در بين مردم استان چهارمحال و بختياري، نصب يك هزار و۱۰۰ پوستر در محل مطب هاي خصوصي پزشكان و ماماها، داروخانه ها،‌ مركز بهداشتي و درماني و ساير ادارات از جمله آموزش و پرورش و نيروي انتظامي، سنجش فشار خون متقاضيان و ارائه آموزش هاي لازم پيرامون سبك زندگي سالم، تغذيه سالم و امنيت غذايي و ... به عموم به ويژه دانش آموزان بخشي از اين اقدامات مي باشد./س
برچسب ها: بیماری ، قلبی ، عروقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.