یکم اردیبهشت ماه هر سال یاد روز شاعر و سخن سرای بزرگ ایران زمین است که با نثر و نظم اعجاب انگیز خود همگان را به تحسین واداشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، با امسال شانزده سال است که درتقویم ملی جمهوری اسلامی ایران این روز، به نام سعدی مزین شده است.
مشرف الدین بن مصلح الدین، مشهور به "شیخ سعدی " ، "شیخ شیراز "، همچنین معروف به " افصح المتکلمین "است.
ولادت او را در سالهای اول سده هفتم هجری یعنی در سال606 هجری قمری ذکر کرده اند.
آقای حسینی کارشناس ادبیات فارسی می گوید : خانواده شیخ اجل سعدی از عالمان دین بوده اند و پدرش از کارکنان دربار اتابک بوده که سعدی نیز ازهمان دوران کودکی تحت تعلیم و تربیت پدرش قرار گرفته است.
سعدی درهمان دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و تحت تکفل جد مادری خود قرارمی گیرد.
او مقدمات علوم شرعی و ادبی را در شیراز آموخته در دوران جوانی به بغداد می رود که این سفرآغاز سفرهای طولانی سعدی بوده است.
میراث‌ معنوی‌ سعدی‌ برای‌ فرهنگ‌ ایران‌ و جهان‌ آمیزه‌ای‌ است‌ از همه‌ دستآوردهای‌ نیکو و خردمندانه‌ای‌ که‌ عقل‌ جمعی‌ بشر در آن‌ روزگار بدان‌ دست‌ یافته‌ بود.
ایران ، هند، جهان‌ عرب‌ و شمال‌ آفریقا ، قلمرویی‌ بوده که‌ اندیشه سعدی‌ آنها را در نوردیده و از هربوستانی‌گلی‌ چیده تا گلستانی‌ پررنگ‌ و بوی‌ فراهم‌ آورد که‌ امروزهم‌ رایحه‌ جان‌ پرورش‌، مشتاقان‌ بسیار دارد.
به اعتقاد سعدی شناسان آنچه‌ سعدی‌ را در گذر قرنها مورد توجه‌ خاص‌ و عام‌ قرار داده‌ است‌ ، علاوه‌ بر ارزش‌های‌ هنری‌ و بلاغی‌ کلام‌ او ،‌ سخن‌ با ژرفا و پر معنای‌ اوست چنان‌ روان‌ و گویا است‌ که‌ هر خواننده‌ای‌ به‌ فراخور فهم‌ و آگاهی‌ خود می‌تواند از آن‌ بهره‌ بگیرد و گفتار زیبای‌ او، کام‌ دل‌ هر انسانی‌ را شیرین‌ کند .
دیباچه گلستان او خود گویای همه تعریفها و تمجیدها از این شاعر سخن سراست.
"منّت خداى را عزّوجلّ که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسى که فرو می ‏رود ، ممد حیات است و چون برمی ‏آید ، مفرح ذات ؛ پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و برهر نعمتی شکری واجب ، از دست و زبان که برآیدکز عهده شکرش به درآید .... "
در تاریخ‌ درخشان‌ ادبیات‌ فارسی ، شاعران‌ و نویسندگان‌ بزرگ‌ بسیارند، اما در میان‌ بزرگان‌ و فرزانگان ‌، سعدی‌ تنها کسی است که هم‌ در عرصه نظم‌ و هم‌ در عرصه‌ نثر شاهکار آفریده‌ است.
کوروش کمالی ‌سروستانی مدیر مرکزسعدی ‌شناسی در شانزدهمین سال برگزاری یاد روزسعدی می گوید : بی ‌شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار زبان فارسی است و شعر و نثر او شکوهمندانه در فرهنگ امروز ما می‌درخشد.
به گفته او سعدی پایه‌گذار «مکتب ادبی شیراز» است و آثارش باورها و اندیشه‌های ماندگار انسان‌ها را از روزگاران گذشته تا امروز روایت می‌کند.
این سعدی پژوه می افزاید : برگزاری پیاپی یادروز سعدی از سال 76 تاکنون فرصت مغتنمی است تا بتوان از یکسو داشته‌ها وکاستیهای عرصه سعد‌ی‌پژوهی را هر سال به قضاوت نشست و از سوی دیگر تلاش‌های سعدی‌پژوهانه را پرفروغ‌تر کرد.
مدیر مرکز سعدی ‌شناسی از برگزاری روز سعدی در نقاط مختلف ایران و جهان خبر می دهد و می گوید : همزمان با شیراز در تهران ، بجنورد ، اصفهان ، زابل ، تبریز ، آنکارا ، کولالامپور و دهلی نو دوستداران و علاقمندان به این شاعر بزرگ با برگزاری برنامه های مختلف این روز را به جشن می‌نشینند و از خوان حکمت و عشق و شور سعدی خوشه‌ها می‌چینند.
مدیر مرکز سعدی شناسی گفت : بر اساس آمار ارایه شده در سال 91، درمجموع 167 عنوان کتاب در شمارگان 287 هزار و 100 نسخه در خصوص سعدی منتشر شده است.
در شیراز هم هر ساله در مراسمی با حضور مسئولان ارشد استانی ، کشوری و میهمانان ویژه خارجی در جوار آرامگاه سعدی از مقام این شاعر و سخنسرای بزرگ تجلیل می شود.
بگفته طبیعی مدیر بنیاد فارس شناسی امسال ده رییس نمایندگی یا کنسولگری، سی نفر از سفرا و دو نفر دیپلمات در ویژه برنامه بزرگداشت روز سعدی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ شیرازی شرکت می کنند.
سفرایی از کشورهای نروژ ، مکزیک ، قزاقستان، مالزی، اسپانیا، چین، کویت، فرانسه، گرجستان، تاجیکستان ، ترکمنستان ، تایلند ، قرقیزستان ، نیجریه ، فلیپین ، اندونزی ، ارمنستان به این برنامه دعوت شده اند که دو سفیر کشورهای چین و افغانستان یا تاجکستان در این برنامه سخنرانی خواهند داشت.
سعدی در سن هشتاد و نه سالگی جهان را بدرود گفت، اما همانطورکه بر درب ورودی آرامگاه او که در دامنه کوه فهندژ شیراز واقع شده به چشم می خورد پس از قرنها، همچنان زخاک او بوی زندگی وعشق به مشام می رسد.
ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید هزار سال پس از مرگ او گرش بویی/س

برچسب ها: سعدی ، بنای ، زبان ، پارسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.