رئيس مركز پژوهشهاي مجلس با بيان اينكه با كشتار و قتل غیرنظامیان و گسترش تروریست در هیچ‌جا دموکراسی ایجاد نمی‌شود، گفت: اعمال فشار و ظلم برای تغییر حاکمیت کشورها خلاف منشور سازمان ملل است اما متأسفانه برخی از کشورهای قدرتمند و بزرگ تلاش دارند آن را باب کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دیدار با «جی ژو» رئیس مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین که عصر امروز (دوشنبه 2 اردیبهشت) در محل این مرکز برگزار شد، گفت: کشور چین و سیاست‌های خارجی آن از جایگاه ویژه‌ای در سياست خارجي ايران برخوردار بوده و ما همکاری‌های بسیار خوبی در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای با هم تعامل داریم.

وی در ادامه افزود: خبرهای زیادی از جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی منتشر می‌شود که صحت و سقم آن مشخص نیست، متأسفانه جریان رسانه‌ای که در دست غرب است قصد مخدوش‌کردن وجهه ایران نزد افکار عمومی را دارد.

جلالی تصریح کرد: ایران پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی در تولید علم و تکنولوژی داشته که از جمله آنها می‌توان استفاده از سلول‌های بنیادین، صنایع هسته‌ای صلح‌آمیز و همچنین سایر صنایع را نام برد که ایران در حال انجام دادن آن‌هاست.

وی با بيان اينكه جمهوري اسلامي ایران معتقد است که نباید هیچگونه آپارتایدی در عرصه علم در جهان وجود داشته باشد، افزود: همه ملت‌های دنیا باید بر اساس آنچه که خداوند در اختیارشان در جهت کمک به بشریت و پیشرفت کشورشان قرار داده  استفاده کنند و نباید دستاوردهای بشری و استفاده از تکنولوژی آسیبی به صلح بشری وارد كند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: ملت‌ها و کشورها حق دارند سرنوشت خود را تعيين كنند، ملت سوریه نیز خود باید سرنوشت خود را تعیین کند، لذا هیچکس حق ندارد در امور داخلی کشور دیگر براساس منشور سازمان ملل دخالت کند.

وی ادامه داد: اعمال فشار و ظلم برای تغییر حاکمیت کشورها خلاف منشور سازمان ملل است اما متأسفانه برخی از کشورهای قدرتمند و بزرگ تلاش دارند آن را باب کنند، با كشتار و قتل غیرنظامیان و گسترش تروریست در هیچ‌جا دموکراسی ایجاد نمی‌شود.

جلالی با طرح اين سوال كه آیا حاکمیت سوریه دارای نقص و عیب است، اظهار داشت: حاکمیت سوریه نیز می‌تواند مانند دیگر کشورها دارای نقص باشد اما راه برطرف ساختن این عیب و نقص‌ها زور، ترویج تروریست و کشتار بی‌گناهان نیست بلکه راه حل استقرار صلح در سوریه حاکمیت مردم است، لذا اولین گام در جهت پایان دادن به بحران سوریه جلوگیری از مجهز کردن معارضين سوری بوده، سپس مذاکره با معارضینی که سلاح در دست ندارند، صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه آمریکا برای حضور در منطقه خاورمیانه حادثه ۱۱ سپتامبر را بهانه قرار داده است، افزود: آمریکا با دخالت نظامی خود در کشورهای منطقه خاورمیانه به خصوص افغانستان و عراق قصد بی‌ثبات کردن این منطقه دارد.

وی افزود: یکی از تأسف‌بارترین مشکلات افغانستان كه با حضور نظامیان آمریکایی در این کشور ايجاد شده است، تشدید وسعت كشت مواد مخدر است، قبل از حضور نظامیان آمریکایی در این کشور تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰ تن بود اما در حال حاضر این میزان به بیش از 10 هزار تن یعنی ۵۰ برابر افزایش پیدا کرده است که این مهم آسیب‌های زیادی را به کشورهای همسایه از جمله ایران وارد می‌کند.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به حضور پناهندگان افغان در ایران تصریح کرد: پناهندگان زیادی از این کشور در ایران حضور دارند اما متأسفانه مجامع بین‌المللی هیچگونه کمکی به ایران نكرده است،  همچنین به نظر می‌رسد که آمریکا به زودی قصد خروج از افغانستان را ندارد چرا که 9 سال است بحث خروج را مطرح می‌کند اما تصمیم به خروج ندارد.

جلالی با تأکید بر اینکه بهترین مدل برای پایان بخشیدن به بحران افغانستان ارائه مدل منطقه‌ای از سوی کشورهایی همچون ایران، روسیه و چین است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با اشاره بحران عراق نیز خاطر نشان کرد: آمریکا با حمله به عراق نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد و لذا ما شاهد موج فزاینده ناامنی و تروریسم در این کشور هستیم، به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال این است که در منطقه خاورمیانه پایگاه‌های ثابتی داشته باشد لذا از گروه های تروریستی در این منطقه حمایت می‌کند و با مجهز کردن آن‌ها در صدد رسیدن به اهداف خود است.
انتهاي پيام/

برچسب ها: چین ، سوریه ، دموکراسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار