معاون اجرایی سد و نیروگاه ˈچم شیرˈ گچساران گفت: عملیات بتن ریزی و آماده سازی تونل انحراف آب سد چم شیر به 95درصد رسید.

 
مهندس ˈمحمدرضا فاضلˈ در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: عملیات حفر این تونل به طول 720 متر پیشتر به پایان رسیده بود و بتن ریزی سقف و دیوارهای آن هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
وی با بیان اینکه قسمت پایانی و دهانه تونل انحراف آب رودخانه نیازمند ظریف کاری و مینیاتوری و در عین حال زمانبر است،گفت: عملیات انحراف آب رودخانه چم شیر بر اساس برنامه زمانبندی از اواسط اردیبهشت ماه امسال انجام خواهد شد.
مهندس فاضل گفت: با عبور آب رودخانه به تونل انحراف، عملیات حفاری های اصلی بدنه سد و ساخت جاده های کوچک دسترسی به محل ساخت بدنه سد نیز آغاز خواهد شد.
معاون اجرایی سد و نیروگاه ˈچم شیرˈ گچساران گفت:تاکنون برای عملیات ساخت سد و نیروگاه چم شیر از جمله ساخت راههای دسترسی، حفاری وساخت تونل های انحراف آب و
تونل 420 متری کوه ˈکارده ریگونˈ این سد نزدیک به 800 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این سد را 230 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: هر سال 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد و نیروگاه آن باید جذب شود.
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر حجم مخزن این سدبزرگ را حدود دو میلیارد و 300 میلیون متر مکعب اعلام کرد وگفت: قرارداد ساخت این سد 48 ماه پیش بینی شده است و با وجود همه مشکلات با حمایت دولت عملیات اجرایی آن براساس برنامه ادامه دارد.
مهندس فاضل به آبیاری 110 هزار هکتار ار زمینهای سردشت ،هندی جان و زیدون در جنوب کشور از طریق سد چم شیر اشاره کرد و گفت: تولید حدود 538 گیگاوات ساعت برق آبی از دیگر مزایای ساخت این سد است.
وی اظهار کرد: ساخت سه نیروگاه برق آبی 55 مگاواتی و دو واحد 5 مگاواتی در این سد پیش بینی شده است./س

برچسب ها: بتن ، ریزی ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.