با حضور رییس جمهور سد و فاز اول نیروگاه 2 هزار مگاواتی گتوند علیا به عنوان بزرگترین مخزن آبی کشور و پرظرفیت ترین نیروگاه برق آبی کشور افتتاح شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ محمود احمدی نژاد بعد از ظهر دیروز در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان در جریان افتتاح و بازدید از سد و فاز اول نیروگاه گتوند علیا، از طراحی اولین توربین آبی 250 مگاواتی که توسط متخصصان کشور به انجام رسیده رونمایی کرد.

این توربین آبی با قطر رانر 4.5 متر و توسط متخصصان کشورمان در داخل کشور ساخته شده که با بهره‌برداری از آن، نیاز کشور به ساخت این نوع توربین‌ها کاملاً بومی خواهد شد.

احمدی نژاد همچنین با حضور در اتاق کنترل نیروگاه، ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران ساخت این نیروگاه و تبریک به جامعه مهندسی کشور، اظهار امیدواری کرد، فاز بعدی این نیروگاه که در دست احداث است، تماما با تجهیزات ساخته شده در داخل کشور احداث شود.

رییس جمهور سپس با رمز یا مهدی دستور افتتاح سد و آغاز به کار فاز اول نیروگاه گتوند علیا را صادر کرد.

سد و نیروگاه گتوند علیا در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه کارون و در فاصله 25 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر واقع شده است.

سد گتوند علیا دارای بزرگترین مخزن آبی کشور، بر روی رودخانه کارون بوده و نیروگاه این سد، بیشترین ظرفیت تولید انرژی برق نیروگاهی در میان همه نیروگاه‌های کشور را داراست.

سد گتوند بلندترین سد خاکی کشور بوده که دارای بزرگترین تونل‌های آب رسانی کشور از لحاظ طول و سطح مقطع است و سیستم آب‌بندی ترکیبی دیوار آب‌بند و پرده آب بند را نیز دارد.

سد و نیروگاه گتوند علیا در افزایش توان مدیریت مخازن سدها و نیروگاه‌های بالادست در حوزه کارون مؤثر است.

تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز پایین‌دست، تولید سالانه 4250 میلیون کیلووات انرژی برق، کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه کارون بویژه سیلاب‌های حوزه میانی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه از جمله اهداف عمده اجرای این طرح است.

بدنه سد گتوند علیا از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر می‌باشد. همچنین نیروگاه گتوند علیا از نوع روزمینی با ظرفیت 2 هزار مگاوات در 2 فاز اول و طرح توسعه است که هر فاز شامل 4 واحد 250 مگاواتی بوده و در مجموع به طور متوسط سالانه 4250 مگاوات انرژی تولید خواهد کرد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.