دانشگاههای شریف ، امیرکبیر ، تربیت مدرس و تهران جز 500 دانشگاه‌ برتر جهان قرار گرفتند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت : بر اساس رتبه‌بندی لایدن که 20 آوریل منتشر شد دانشگاه‌های شریف ، تربیت مدرس ، تهران و علوم پزشکی تهران در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند .

جعفر مهراد افزود : رتبه‌بندی لایدن مبتنی بر داده‌هایی است که از پایگاه تامسون رویترز استخراج می‌شود ، لایدن از دو شاخص منحصر به فرد با عنوان شاخص تأثیر و شاخص همکاری استفاده می‌کند.

بر اساس این رتبه بندی ، دانشگاه سانتا باربارا در ایالت متحده بعد از ام ‌ای ‌تی و در بین 500 دانشگاه برتر جهان از نظر شاخص‌های تأثیر در مقام دوم جهان قرار دارد.

وی گفت : دانشگاه سانتا باربارا در رتبه‌بندی سال 2013 از نظر شاخص تأثیر جلوتر از دانشگاه‌های استنفورد ، پرینستون ، هاروارد و رایس به ترتیب با رتبه‌های سوم تا 6 قرار دارد .

دانشگاه برکلی رتبه 7، کالتک رتبه 8، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو رتبه 9 و دانشگاه ییل رتبه 10 را به دست آورده‌اند و سایر دانشگاه‌های کالیفرنیا مانند سانتاکروز در رتبه 11، ساندیاگو در رتبه 15 و یو سی ال‌ ای در رتبه 25 قرار دارند در حالیکه دانشگاه ریورساید دارای رتبه 44 و دیویس رتبه 82 را از آن خود کرده‌اند.

سرپرست ISC افزود : دانشگاه لایدن که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را انجام می‌دهد خود در رتبه 58 قرار دارد و دانشگاه یوهانگ در کره جنوبی نخستین دانشگاه این کشور حائز رتبه 95 جهان است.

جعفر مهراد گفت : نخستین دانشگاه ترکیه ، دانشگاه فنی خاورمیانه دارای رتبه 418و بعد از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف قرار دارد.

دانشگاه اژه در ترکیه نیز که دارای رتبه 474 است بعد از دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران دیده می‌شود.

وی افزود : دانشگاه قاضی و دانشگاه حاجت‌تپه در ترکیه دارای رتبه 476و 490 است و دانشگاه‌های استانبول و آنکارا هم موفق به کسب رتبه‌های 496 و 500 شده‌اند.

رتبه دانشگاه آنکارا که آخرین دانشگاه برتر در فهرست 500دانشگاه برتر جهان بر حسب رتبه‌بندی لایدن قرار دارد بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می‌شود.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر است .

ایران بعد از ایالات متحده که 60 سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده‌ است .

دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است ./س

برچسب ها: دانشگاه های ، برتر ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.