استاد دانشگاه آمريکا در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيه گفت، تاکتيک‌هاي شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکايي براي جلب مخاطب که با توسل به داستان‌هاي هيجاني و جنسي انجام مي‌شود، نتيجه معکوس داده، زيرا به علت کمبود اخبار مهم داخلي و بين‌المللي در اين شبکه، از شمار تماشاچيان‌شان به شدت کاسته شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، پرفسور کريستوفر چِيمبرز، استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دي سي، طي گفتگوي اختصاصي با  خبرنگار اين شبکه در رابطه با علل کاهش تماشاچيان شبکه‌هاي خبري آمريکايي گفت، من با نتايج منتشر شده در تحقيقات شرکت پيو که از علت اصلي کاهش اقبال شهروندان آمريکايي به برنامه‌هاي خبريِ شبکه‌هاي اصلي اين کشور پرده برداشته، کاملاً موافقم. 

وي افزود، اين شبکه‌هاي تلويزيوني به جاي پخش کامل اخبار، از مسائل جانبي و احساسي کردنِ موضوعات، بهره‌برداري مي‌کنند. مدت زمانِ اختصاص داده شده به پخش اخبار سخت (صِرف) در اين شبکه‌ها کماکان رو به کاهش است. بسياري از شبکه‌هاي خبري بزرگ آمريکايي، مانند سي ان ان، در حال اخراج گزارشگران، خبرنگاران، تحقيق‌کنندگان و توليد‌کنندگان خود هستند. بسياري از اين شبکه‌ها دفترهاي خود را در نقاط مختلف جهان بسته‌اند. 

اين استاد دانشگاه افزود، در اين شبکه‌ها بيشتر به اخبار قتل، تجاوز و جناياتي که شبيه به سناريوهاي فيلمسازي هاليوود است، به جاي اخبار مهم داخلي و خارجي، پرداخته مي‌شود، تا ضمن برانگيختن احساسات تماشاچيان، تماشاي اين شبکه‌ها را براي بينندگان جذاب‌تر کنند. مثلاً ساعت‌ها به گزارش‌ها و تحليل‌هاي مختلف درباره قتل يک پسر جوان به دست دختر زيباي جواني که نامزدش بوده يا به تجاوز به يک دختر توسط دو پسرِ جوان، مي‌پردازند. اين در حالي است تحقيقات اخير نشان داده  اينگونه تاکتيک ها نتيجه معکوس داشته، زيرا به طور مستمر، از شمار تماشاچيان اين شبکه‌هاي خبري در آمريکا کاسته شده است. 

خبرنگار راشاتودي پرسيد، چرا به عنوان مثال، اين شبکه‌ها به اخبار مربوط به اعتصاب غذاي گسترده‌ي زندانيان در زندان گوانتانامو، هيچ اشاره‌اي نمي کنند؟ آيا به اين دليل است که خبري از موضوعاتي مانند تجاوز جنسي در اين گزارش ها نيست، يا آنان اهداف خاصي را در گزارش‌هاي خود دنبال مي‌کنند؟ 

چيمبرز پاسخ داد، علاوه بر نبود موضوعات جنسي در اخبار مربوط به زندان گوانتانامو، اين مسئله‌اي بسيار دشوار از لحاظ سياسي، حقوقي و فرهنگي براي مردم آمريکا است. مسئله زندان گوانتانامو هرگز براي مردم آمريکا قابل هضم نبوده و براي آنان توجيه نشده است. وي افزود اما اگر در همين زندان، مثلاً شورشي شود و زندانيانِ گوانتانامو چند تن از زندانبانان اين زندان را گروگان بگيرند، ناگهان اين مسئله، به خبر اول همين شبکه هاي تلويزيوني آمريکايي تبديل مي شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار