معاون برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرادری تهران گفت: نگاه سکولار در عرصه فرهنگ در رویکرد قالیباف وجود ندارد ؛ اقدامات و عملکردهای قالیباف در دوره نیروی انتظامی و در مدیریت شهرداری به طور واضح مشخص می‌کند که نگاه وي اسلامی است و یک رویکرد جهادی در عرصه فرهنگ دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "کمیل قیدرلو" نماینده قالیباف در میزگرد فرهنگی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم  که به همت کانون اندیشه دانشجویان مسلمان برگزار شد با اشاره به تاکید بر ضعف فرهنگی جامعه اظهار داشت: متاسفانه عملا نهادهایی که در عرصه فرهنگ ساخته شده است کارایی لازم را ندارند و نمی‌توانند ارزش‌های مورد تایید  مردم را در سطح جامعه کاربردی کنند.  
 
وی ادامه داد: فقدان نهادهای کارآمد در عرصه فرهنگ منجر به این معضل می‌شود که در جامعه هنجار نداشته باشیم و نبود هنجار باعث می‌شود بحران هویت در جامعه شکل بگیرد.  
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری قالیباف تصریح کرد: ما در عرصه نظری در حوزه فرهنگ مشکل داریم؛ کلا دو نوع الگوی فرهنگی وجود دارد یک الگوی تکنیکی و دیگر الگوی تکنیک‌ هراسی است. متاسفانه در سال‌های گذشته الگوی تکنیک‌هراسی بدون توجه به الگوی تکنیکی مورد توجه قرار گرفته است.
 
قیدرلو گفت: الگوی تکنیک هراسی نگاه سلبی دارد و رادیکال است.
 
وی ادامه داد: نگاه ما به عرصه فرهنگ نگاه تکنیکی مبتنی بر جهادی اسلامی است و با برنامه‌ریزی دقیق تلاش خواهیم کرد فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه ایجاد کنیم.  
 
نماینده قالیباف با تاکید بر اهمیت فرهنگی در جامعه به این مسئله توجه کرد که در عرصه فرهنگ امنیت مهمترین مسئله است و در جامعه‌ای که امنیت فرهنگی شکل گیرد آزادی بیان، آزادی مطبوعات و امر به معروف و نهی از منکر شکل می‌گیرد.  
 
قیدرلو در پاسخ به این سوال که نگاه قالیباف در عرصه فرهنگ نگاه سکولاری است یا اسلامی؟ گفت: نگاه سکولار در عرصه فرهنگ در رویکرد قالیباف وجود ندارد ؛ اقدامات و عملکردهای قالیباف در دوره نیروی انتظامی و در مدیریت شهرداری به طور واضح مشخص می‌کند که نگاه ایشان اسلامی است و یک رویکرد جهادی  در عرصه فرهنگ دارد.  
 
وی افزود: فرهنگ مورد نظر ما بخش عمده‌اش مذهبی است؛ برگزاری هیئت‌های مذهبی، احداث مساجد متعدد و ... نمونه‌ای از این رویکردها است.  
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی هنری قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سابقه نظامی قالیباف نگاه وی به عرصه فرهنگ هم نظامی خواهد بود، بیان داشت:‌ باید در مرحله اول کارنامه افراد را مورد بررسی قرار داد و در مرحله دوم قضاوت نمود.
 
قیدرلو ادامه داد: چرا بر کسی که سابقه رزمندگی دارد اسم نظامی می‌گذاریم او را رزمنده خطاب نمی‌کنیم.  
 
وی ادامه داد: توجه به کارنامه قالیباف نشان از توجه وی به خرد جمعی و تعامل است چه در دوره نیروی انتظامی و چه در دوره شهرداری.
 
نماینده قالیباف در پاسخ به این سوال که چرا قالیباف بعد از 16 سال بار دیگر بحث تکنوکراتی و سازندگی را مطرح می‌کند، گفت: در مرحله اول باید تفاوت بین تکنوکرات دوره سازندگی با تکنوکراتی قالیباف مورد توجه قرار داد؛ تکنوکراتی قالیباف مبتنی بر تکنوکراتی ابزاری متصل به وحی است، نباید نگاه سنسالارانه غربی را با سنسالارانه یا تکنوکراتی شرقی که مبتنی بر وحی است اشتباه گرفت.  
 
قیدرلو ادامه داد: نگاه شهید آوینی هم مبتنی بر تکنوکراتی شرق‌محور است که الگوی اسلامی را سرلوحه خود قرار می‌دهد.  
 
وی در پاسخ به این سوال که رویکرد قالیباف در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و ادارات چیست؟‌گفت:‌ ما باید اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهیم؛ اگر اولویت‌ها مورد توجه نباشد مسائل خیلی کم‌ اهمیت‌تر مهم می‌شود؛ نباید نگاه احساسی به مسائل داشته باشیم.
 
نماینده قالیباف افزود: اگر در دانشگاه مستقل ما همانند دانشگاه الزهرا موفق عمل کنند طبیعتا ضروری است که این مسئله مورد تایید قرار بگیرد.
 
قیدرلو در پایان در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان بحث رسانه‌ای و روزنامه‌ای را در کشور حذف کنند، اظهار داشت: امنیت فرهنگی مهمترین مسئله‌ای است که با تامین شدن آن طبیعتا و قطعا ضعف رسانه‌ای و ژورنالیستی جامعه برطرف خواهد شد. بسیاری از تخریب‌ها و معضلات در عرصه فرهنگ ناشی از نگاه سیاسی به عرصه فرهنگ و اجتماع است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: قیدر ، قالیباف ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار