دانشيار گروه ايمونولژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اگزماي پوستي و رينيت آلرژيک را از شايعترين بيماريهاي آلرژي در ميان شيرخواران و کودکان عنوان کرد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد  دکتر فاطمه بهمنش با موضوع بيماريهاي شايع آلرژي در کودکان اظهار داشت:‌بيماري اگزماي شيرخواران يکي از شايعترين بيماري مزمن و عود کننده پوستي است که 10 تا 30 درصد اين گروه سني را مبتلا مي کند .

فوق تخصص ايمونولژي و آلرژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه اين بيماري در 50 درصد مبتلايان تا قبل از يک سالگي و 30 درصد کودکان در سنين يک تا 5 سالگي بروز مي کند اظهار داشت: اين بيماري که با خارش شديد همراه است با عواملي از جمله مصرف شير گاو، تخم مرغ (زرده و سفيده )،سويا ، فرآورده هاي دريايي ، تعريق فراوان ، خشکي هوا ، تماس با مواد شوينده و تماس با آلرژن هاي استنشاقي و عفونتهاي باکتريال تشديد مي شود .

دکتر فاطمه بهمنش پرهيز و حذف آلرژن هاي غذايي ، کاهش تماس با مواد شوينده ، حفظ و نگهداري رطوبت بدن ، غوطه ور کردن کودکان در آب حداقل سه بار در روز ، استفاده از دارو و کرم هاي مرطوب کننده با تجويز پزشک از جمله راهکارهاي کاهش عوارض اين بيماري به شمار مي رود .

عضو مرکز تحقيقات آلرژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد رينيت آلرژيک را از ديگر بيماريهاي آلرژي شايع در ميان کودکان و شيرخوران عنوان کرد و اظهار داشت : احساس خارش در چشمها، بيني و حلق، آبريزش و گرفتگي بيني، عطسه ، قرمزي و سوزش و آبريزش از چشم و بندرت خشكي پوست همراه است.

دکتر فاطمه بهمنش با اشاره به اينکه اين بيماري ممکن است بسته به نوع حساسيت در فصلهاي مختلف در کودکان تظاهرکند گفت :‌در نوع فصلي که فقط در ماههاي خاصي از سال بروز مي كند. با استنشاق مواد آلرژن، واكنشهاي آلرژيك شروع مي شوند. اين مواد معمولا پولن هاي گياهي هستند. ساير عوامل حساسيت زا شامل مايت (هيره) موجود در گرد و غبار، موي حيوانات يا گرده كپك مي باشد.

دانشيار گروه ايمونولژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود :‌ آغاز غذاهاي کمکي زودتر از شش ماهگي ، استعمال سيگار توسط مادر، تماس با آلرژن هاي استنشاقي ، متولد شدن به روش سزارين و تماس با حيوانات خانگي از ديگر عوامل تاثير گذار در بروز اين بيماري به شمار مي رود .

وي خاطر نشان کرد :‌اين بيماري با درمان دارويي و پزشکي قابل درمان و کنترل است ./س

 


برچسب ها: اگزمای ، پوستی ، و ، رینیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.