مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء گفت: زیان انباشته این شرکت ریلی 170 میلیارد تومان تا سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ناصر بختیاریدر نشست خبری با اشاره به جابه‌جایی مسافران نوروزی و مقايسه آن با نوروز سال گذشته، اظهار داشت: در نوروز سال گذشته تعداد کل قطارهای این شرکت ریلی 2 هزار و 802 رام قطار بود که در نوروز امسال به 2 هزار و 952 رام قطار افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: مسافرانی که توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در نوروز 91 جابه‌جا شدند یک میلیون و 351 هزار و 817 نفر بود که این رقم در نوروز 92 به یک میلیون و 401 هزار 312 نفر افزایش یافت.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه صندلی ایجاد شده به صورت برنامه‌ای در نوروز 91 یک میلیون و 542 هزار صندلی بود، اظهار داشت: در نوروز امسال تعداد صندلی ایجادی یک میلیون و 584 هزار و 999 صندلی بود که نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشت.
 
بختیاری اضافه کرد: حداکثر مسافر جابه‌جا شده در طول 24 ساعت در روز ششم فروردین امسال به میزان 71 هزار و 141 نفر بود.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه میانگین ضریب اشغال آنلاین در نوروز 91 و نوروز امسال 84 درصد بوده است، تصریح کرد: تعداد قطارهای غرامتی نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است، زیرا اگر قطاری دیر به مقصد برسد مشمول جریمه می‌شود.
 
بختیاری با بیان اینکه تعداد کل واگن‌های در سیر رجاء، نوروز امسال 1050 دستگاه بود، گفت: واگن‌های خودکشش در نوروز امسال به 82 دستگاه افزایش یافت.
 
وی اضافه کرد: همچنین نوروز امسال میانگین کل تأخیرات از 30 دقیقه به 22 دقیقه کاهش یافت و 25 درصد کاهش تأخیرات داشتیم.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء تصریح کرد: میانگین تأخیر در اعزام قطار‌های رجاء در نوروز امسال به تمامی مبادی 110 ثانیه ‌بود.
 
بختیاری با بیان اینکه 11 روز از نوروز امسال، تأخیر از مبدأ صفر بوده است، اظهار داشت: تأخیر در مبدأ تهران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء تصریح کرد: نوروز امسال میزان رضایت نسبی مسافران از قطارهای رجاء 78.5 درصد بود که نسبت به سال گذشته 3 درصد رشد داشته است و اغلب درباره رضایتمندی در آراستگی پرسنل قطار بود.
 
بختیاری تصریح کرد: نوروز امسال فروش بلیت قطارهای رجاء تا 20 درصد به صورت اینترنتی انجام شد و بیش از 80 درصد از بلیت‌ها از طریق آژانس فروش رفت.
 
**هدف‌گذاری تعمیرات اساسی و بازسازی 149 دستگاه انواع واگن در سال 92
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء درباره بازسازی واگن‌های این شرکت ریلی اظهار داشت: هدفگذاری رجاء برای سال جاری، تعمیرات اساسی و بازسازی 73 دستگاه واگن با هزینه 94 میلیارد ریال، بازسازی 4 دستگاه واگن مولد با هزینه 880 میلیون ریال و بازسازی تبدیل 72 دستگاه واگن درجه 2 به درجه 1 با هزینه 240 میلیارد ریال است.
 
**انتخاب رئیس قطار باید دراختیار مالک باشد
 
وی با بیان اینکه دوران گذار از یک شرکت 100 درصد دولتی به شرکتی خصوصی را طی می‌کنیم، درباره انتخاب رئیس قطار، گفت: تعیین شغل حاکمیتی توسط معاونت نیروی انسانی رئیس‌جمهور و تصویب هیئت وزیران انجام می‌شود، در غیر این صورت مالک حق دارد برای قطار خود رئیس انتخاب کند.
 
بختیاری با بیان اینکه هم اکنون رئیس قطار توسط حاکمیت مشخص می‌شود اضافه کرد: دقیقاً نمی‌دانم اگر اتفاقی در قطار رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء توضیح داد: معتقدیم انتخاب رئیس قطار باید دراختیار مالک باشد و راه‌آهن نظارت عالیه و کنترل مسائل سیر و حرکت را انجام دهد، در حالی که از ابتدای اردیبهشت ماه موضوع تعیین رئیس قطار توسط حاکمیت عملیاتی شده و راه‌آهن معتقد است قطار شهری است در حال حرکت بوده و باید نظم داشته باشد.
 
**لزوم تعیین تکلیف طلب‌های رجاء از دیگر شرکت‌های ریلی  
 
وی در خصوص وصول طلب‌های شرکت حمل و نقل ریلی رجاء تصریح کرد: راهی برای وصول طلب‌هایمان از دیگر شرکت‌های ریلی نداریم مگر آنکه راه‌آهن به عنوان حاکمیت قراردادهای قبلی را بین رجاء و دیگر شرکت‌ها تعیین تکلیف کند.
 
بختیاری توضیح داد: اگر ادله قانونی ارائه نشود قراردادها کماکان باقی است و تنها با خواسته طرفین منتفی می‌شود؛ فعلاً طلب رجاء از دیگر شرکت‌ها وصول نمی‌شود.
 
**نرخ بلیت قطار‌های حومه‌ای با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در خصوص واقعی شدن نرخ بلیت شرکت‌های رجاء تصریح کرد: پایان سال گذشته ترمیمی در نرخ بلیت‌ها انجام شد و برخی قطارهای زیان‌ده رجاء به قیمت تمام شده نزدیک شدند.
 
وی افزود: در قطارهای حومه‌ای شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، نرخ تمام شده بسیار بالاتر از نرخ فعلی بلیت است.
 
بختیاری اظهار داشت: در دسته سوم قطارهای رجاء، از سال 83 تا سال 90 هیچ افزایش قیمتی رخ نداد اما در سال‌های 90 و 91 ترمیم قیمت‌هایی انجام شد اما هنوز با نرخ تمام شده فاصله داریم.
 
**اختصاص قطار دو طبقه رجاء در دو مسیر تکلیفی
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در مسیرهای تکلیفی کماکان قطار دارد، توضیح داد: در همین برنامه بهاره، حرکت یک قطار دوطبقه بر گردن رجاء تکلیف شده است که در مسیر اصفهان ـ شیراز و تهران - شاهرود است.
 
وی یادآور شد: در حالی که براساس معیارهای بازار، ممکن است به دلیل عدم تکمیل ضریب اشغال در این مسیر، نخواهیم قطار داشته باشیم که امیدواریم در ازای این تکالیف، یارانه‌ای هم از سوی دولت پرداخت شود.
 
بختیاری با اشاره به اینکه قطارهای دو طبقه رجاء به دلیل دارا بودن بوژی‌های مناسب تا سرعت 160 کیلومتر ‌بر ساعت می‌تواند حرکت کند، اظهار داشت: این مورد مجوز حاکمیت را می‌طلبد تا زمان سیر کاهش یابد که به دنبال آن زیان شرکت‌های ریلی هم کاهش می‌یابد، زیرا تعداد سفرها و ظرفیت افزایش می‌یابد.
 
**زیان انباشته رجاء تا سال گذشته 170 میلیارد تومان
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با اشاره به اینکه زیان انباشته رجاء تا سال گذشته 170 میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: به همین دلیل برخی بازسازی‌ها، نوسازی‌ها و توسعه ناوگان در کنار رسیدگی به پرسنل عملیاتی نمی‌شود.
 
بختیاری با اشاره به خصوصی‌سازی رجاء، توضیح داد: ابهاماتی در تعیین قیمت بین سازمان خصوصی‌سازی و راه‌آهن وجود دارد، حقوق مالکانه واگذار شده اما هنوز قطعی نشده است؛ هم اکنون رجاء تحویل شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) شده است، اما ملاک تعیین قیمت، سال مبدأ واگذاری‌ها است./س
برچسب ها: زیان ، رجاء ، قطار ، انباشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار