کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک دانشگاه خاموش است و بدون تبلیغ طی سالیان سال فعالیت کرده و امروز هم بدون هیچ ریایی فعالیتش را ادامه می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی این سخن را در گردهمایی مشترک معاونان و مدیران کل ستادی و استانی کانون بیان کرد و در عین حال افزود: غرق در شور و خرسندی هستم که افتخار پیدا کردم با شما کانونی‌ها باشم.
وی از آماده‌سازی تفاهم‌نامه‌ای‌ برای همکاری بین خود به عنوان مجری و کارشناس برنامه "مشاعره"، شبکه هفت (آموزش) سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور حضور اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون در این برنامه خبر داد.
آذر در این نشست اظهار کرد: خوشحالم که مدیرعامل کانون دست و دلش برای این‌گونه کارها باز است. در بیشتر جوامع دنیا کسی را در خلوتشان راه نمی‌دهند ولی درهای کانون به روی همه باز است و ما را با آغوش باز پذیرفته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کانون می‌تواند بیشتر به زبان فارسی بپردازد و حتی آموزش های زبان‌های خارجی‌اش نیز به نحوی باشد که گرمای زبان فارسی را شعله‌ور کند.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در کشور ما ایران، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، رییس جمهور و رییس سابق فرهنگستان زبان فارسی شعر می‌گویند و اینجا همه شاعر هستند.
وی همچنین گفت: شخصی با نام آندره دوریه، پاره‌ای از گلستان را به فرانسوی ترجمه کرد و همان ترجمه باعث آشنایی اروپاییان با سعدی شد و به دنبال آن ده‌ها ترجمه از آثار سعدی به دیگر زبان‌های اروپایی انجام شد و سعدی همه جهان را تسخیر کرد.
آذر در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما مسوولیم برای این مملکت کار کنیم. تمام شعر ما تعلیم است و اروپا محو تعلیم سعدی شده چرا که سعدی با زبان فطرت صحبت می‌کند.
مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو، با اشاره به کتابی با عنوان "شعر قرآنی" گفت: ادبیاتی که جهان را اشغال می‌کند منبع و مأخذش قرآن مجید است. ما سر خزانه‌ای نشستیم که وصل به ابدیت است و انتهای آن ازل است و هیچ‌وقت تمام نمی‌شود.
به گفته این استاد ادبیات فارسی، کانون باید مخاطبانش را سرِ این مخزن ببرد. مطالبه مقام معظم رهبری نیز است و ای کاش کانون این کار را برای کتاب‌خوانی نیز انجام دهد.
مجری و کارشناس برنامه مشاعره با بیان این‌که قرار است اتفاق خجسته‌ای بیافتد گفت: کانون فضایی را باز کرده و ما هم بنا داریم از این موقعیت استفاده کنیم و رسانه هم از این موضوع استقبال کرده است.
 وی در عین حال یادآور شد هدف این است که محصول کارمان را به مردم ارایه دهیم. کانون با این کار شبکه هفت را تسخیر نمی‌کند بلکه دل ملت را تسخیر می‌کند. ما اعلام آمادگی کردیم و قرار است این برنامه را تنظیم کنیم.
آذر توضیح داد: ابتدا یک مجموعه از شعر و چگونگی کار کردن آن آماده می‌شود و از هر مرکز فرهنگی هنری یک نفر را انتخاب و کارگاه‌ آموزشی یک روزه برگزار می‌کنیم و در این خصوص با مدیرعامل و کارشناسان کانون مشورت خواهیم کرد و محصول را هر شب در شبکه نشان می‌دهیم و بدین‌طریق مخاطبان باخبر می‌شوند کانون چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.
این استاد ادبیات فارسی تأکید کرد: سه گروه یعنی شبکه هفت (آموزش)، من و کانون این مثلت در خدمت ادبیات کشور کار را شروع می‌کنیم. مشاعره بهانه است بلکه شعر را یاد می‌دهیم و خشونت را حذف می‌کنیم. به مردم امید و نشاط می‌دهیم. کانون دست ما را گرفته و ما هم دست کانون را می‌گیریم.
در بخشی از این نشست همچنین علی خانجانی کارشناس مسوول مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی خاطرنشان کرد: شعر در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد و شعرخوانی در ردیف فعالیت‌های فرهنگی کانون قرار گرفته و در ادامه گفت: کانون در دوره‌های مختلف، برنامه مشاعره را برای اعضای مراکز خود برگزار کرده و هم اکنون نیز با همکاری اکو قرار است برنامه مشاعره‌ای با حضور اعضای فارسی زبان در ایران و تاجیکستان برگزار شود.
در ادامه حسین مؤذن مدیر آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون خواستار اهتمام بیشتر به ادبیات معاصر شد و گفت: ادبیات معاصر به سبک و سیاق و زندگی فعلی بچه‌های ما نزدیک‌تر است. حالا که قرار است با سازمان کهن و دیرپای کانون این همکاری صورت پذیرید، به فال نیک می‌گیریم.
در این نشست همچنین مریم صباغ‌زاده ایرانی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون و سهیلا شیخی مدیرکل کانون استان کردستان مطالبی را در مورد فعالیت شعرخوانی و مشاعره در کانون ارایه کردند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار