رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس از اجرای 1800 مترمربع محوطه‌سازی در مجموعه تاریخی کوشک این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ کاظم شبنم‌زاده اظهار داشت: مسجد کوشک در شرق شهر مخروبه تون در مجاورت دروازه قاین قرار دارد و دارای دو ایوان، شبستان، صحن و محرابی متفاوت با مساجد دیگر است.

وی گفت: بر پیشانی قوس محراب کتیبه‌ای مزین به گچ‌بری گل و بته و آیه‌ای از قرآن کریم دیده می‌شود که این کهن‌ترین تاریخی است که در این مسجد و حتی در همه بناهای قدیمی تون به چشم می‌خورد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس افزود: شواهد معماری موجود و یافته‌های باستان‌شناسی و فرم مسجد نشان می‌دهد که این بنا متعلق به دوره ساسانیان است.

شبنم‌زاده از اجرای عملیات مرمتی شامل 1800 مترمربع محوطه‌سازی، ساماندهی و پوشش حوض انبار،‌ بام‌سازی گنبد آب انبار و مقاوم‌سازی بنای خشتی مسجد خبر داد و تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار لازم عملیات مرمت مجموعه در سال جاری نیز ادامه می‌یابد.

ثبت مجموعه کوشک فردوس در ردیف آثار ملی

وی یادآور شد: مسجد کوشک با شماره 11992 و حمام کوشک نیز با شماره 11990 در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس متذکر شد: در جلوی ایوان ورودی مسجد کوشک، در داخل زمین حمامی با همین نام احداث شده که احتمالاً متعلق به دوره صفویه است و در سمت شمال شرق ورودی مسجد نیز آب انبار کوشک ساخته شده که این بنا نیز از قدمت بالایی برخوردار است./س

برچسب ها: محوطه ، مجموعه ، کوشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.