حجم تجارت ایران و ترکیه از مرز 22 میلیارد دلار گذشت .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، وزیر توسعه و برنامه ریزی کشور ترکیهدر شیراز ایران را دروازه ورود ترکیه به شرق دانست و گفت : حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته از مرز 22 میلیارد دلار گذشت که این رقم در 10 سال گذشته کمی بیش از یک میلیارد دلار بود .

جودت ییلماز افزود : افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور و رسیدن به 30تا 35 میلیارد دلار از اهداف تجاری این دو کشور است.

وی سرمایه گذاری متقابل دو کشور را با اهمیت تلقی و سرمایه گذران ترکیه ای را به سرمایه گذاری در ایران و سرمایه گذاران ایرانی را به سرمایه گذاری در ترکیه دعوت کرد .

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه همچنین بر سرمایه گذاری مشترک دو کشور تاکید کرد و گفت : واقعیت این است که اقتصاد ایران و ترکیه نقش مکمل یکدیگر را دارد به طوری که ترکیه به طور جدی از اندوخته های صنعتی متعددی برخوردار شده به گونه ای که سال گذشته از 153 میلیارد دلار صادرات این کشور به خارج از کشور 95 درصد آن متعلق به محصولات صنعتی بود .

جودیت ییلماز گفت : ترکیه دروازه ورود ایران به غرب است و ایران دروازه ورود ترکیه به شرق است و تحولات جدید جهانی نیز مبین این نکته است که گرایش های جهانی از غرب به شرق و به سمت آسیا تغییر کرده و ایران و ترکیه مرکز و هسته منطقه عاج آسیا را تشکیل می دهند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیراز شهر ادب و شعر، پایتخت کتابهای گلستان و بوستان سعدی و شهر حافظ و شهر هنر است، افزود: این کتابها متعلق به ایران یا مسلمانان تنها نیست بلکه به همه بشریت و جهانیان تعلق دارد .

وی به قرائت یک رباعی درباره حافظ از محمود کمال شاعر معروف ترکیه پرداخت و گفت: اینها نماد روابط عمیق دو کشور از سالیان طولانی است.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه افزود: دو کشور ایران و ترکیه از تاریخ، فرهنگ و سنن مشترکی برخوردارند و اشتراکات فراوانی دارند.

جودیت ییلماز ، شیراز را یکی از مراکز بزرگ و فرهنگی ایران کهن برشمرد و گفت: استان فارس از لحاظ اقتصادی ششمین اقتصاد بزرگ استانی در ایران است.

وی با بیان اینکه تنها با برقراری ارتباط بین پایتختها و چند شهر از دو کشور نمی توان گفت دو کشور دوست ایران وترکیه در همه ابعاد با هم ارتباط دارند اظهار داشت: در جلسه با سعیدلو معاون رئیس جمهور ایران تصمیم گرفته شد از این پس هر نشست در یکی از شهرهای دو کشور برگزار شود تا روابط توسعه بیشتری یابد.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه تاکید کرد : نباید تنها به آنکارا، تهران، تبریز و استانبول اکتفا کرد بلکه باید همه شهر های دو کشور را در آغوش کشید.

ییلماز اضافه کرد: مسئولیت اصلی انجام این کار بر عهده کارفرمایان، تجار و بازگانان است.

وی همچنین با بیان اینکه باید برای افزایش سفر مردم ترکیه به ایران برنامه ریزی شود و تبلیغات لازم صورت گیرد گفت: توسعه صنعت گردشگری ، فضای خوبی برای افزایش مرودات بین دو کشور ایجاد می کند .

به گفته وی سالانه نزدیک به 30 میلیون گردشگر از ترکیه بازدید می کنند که این امر درآمد 30 میلیارد دلاری را برای ترکیه به همراه داشته است.

وی گفت: فکر می کنم با فراهم کردن زیر ساختهای توریستی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران و اطلاع رسانی درباره جاذبه های گردشگری، توریستها و گردشگران بسیاری به ایران جذب شوند.

جودیت ییلماز تاکید کرد : وظیفه دولت دو کشور است که موانع پیش پای شما را بردارند و فضا را برای کار شما فراهم کنند که این امر با حضور جدی مسئولین دو کشور در حال برنامه ریزی و طراحی است که می توان به تلاش دو کشور برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی، احداث شهرکهای صنعتی مشترک در مناطق مرزی، راهکارهای نقل و انتقال وجوه بین بانکها و .. است که با درک شرایط و موقعیت ایران این موضوعات را مورد بررسی قرار داد .

وی تاکید کرد: باید این موقعیت جغرافیای ایران و ترکیه را به همکاری های اقتصادی پویا و سازنده در جهان تبدیل کنیم و این جز با تجمیع دانش، سرمایه، توان، تخصص دو کشور و همکاری صمیمانه امکان پذیر نیست.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه آرزو کرد: این سفر موجب خیر و برکت برای دو کشور شود.

در این هیئت فعالان بخش خصوصی در رشته های صنایع غذایی، نفت، انرژی، بسته بندی، میوه،ماشین سازی و دیگر موضوعات مرتبط حضور داشتند و پس از پایان جلسه با تشکیل میز های تخصصی طرفین ایرانی و ترکیه ای با یکدیگر به مذاکره پرداختند./س

برچسب ها: مبادلات ، ایران ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.