مدیر سازمان انتقال خون استان همدان گفت: شش درصد خونهاي اهدايي در استان همدان به مصرف بيماران تالاسمي مي رسد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ؛افشین محمدی افزود: تعداد بيماران تالاسمي ماژور كه نياز به دريافت خون دارند در استان همدان 118 نفر است.

وی با بیان اینکه بهترين فرآورده براي بيماران تالاسمي گلبولهاي قرمز فيلتر شده است، تصریح کرد: در اين روش لكوسيت هاي خون با روشهاي خاصي از خون جدا شده و واكنشهاي جانبي ناشي از آنها حذف می شود.

محمدی عنوان داشت: اين كيسه ها توسط ستاد مركزي انتقال خون وارد كشور شده و در مراكز انتقال خون استانها توزيع می شود.

محمدی با اشاره به اینکه در چندماه گذشته با توجه به شرايط خاص كشور، سازمان در تهيه اين كيسه ها دچار مشكل شده است، اظهار کرد: تمام تلاش مسئولان بر اين است كه هرچه سريعتر كيسه هاي فيلتر دار تهيه شده و در اختيار بيماران تالاسمي قرار بگيرد.

وی افزود: تالاسمي يك بيماري ژنتيكي و وراثتي بوده كه به دو صورت شديد (ماژور) وخفيف (مينور)ظاهر ميشود كه علائم در ماژور شديدتر است.

وي اضافه كرد: افرادي كه دچار تالاسمي مينور كم خوني شديدي ندارند و اما در تالاسمي ماژور فرد داراي كم خوني شديد بوده ونياز به دريافت خون دارد.

محمدي در ادامه به علائم تالاسمي ماژور اشاره كرد و گفت: در اين بيماري مغز استخوان خونسازي موثري نداشته و به علت فعاليت بالاي مغزاستخوان، تغييرشكل و دفورميتي هايي در استخوانها ايجاد ميشود.

وي با بيان اينكه در بيماران تالاسمي با توجه به مصرف مكرر فرآورده هاي خوني احتمال بروز عوارض ناشي از لوكوسيت(گلبول سفيد خون)افزايش مي يابد، تصريح كرد: به همين دليل يكي از فعاليتهاي سازمان انتقال خون فيلتراسيون كيسه هاي خون بوده که در اين فرآيند ميزان لوكوسيت هاي واحد هاي خوني به وسيله فيلتر كاهش يافته وعوارض ناشي از آن نيز كمتر ميشود.

وي گفت: درمانهايي مانند پيوند مغز استخوان، اسپلنكتومي، و تزريق خون اكنون براي بيماران تالاسمي انجام مي شود.

مدير سازمان انتقال خون استان همدان اظهار داشت: در گذشته اميد به زندگي در اين بيماران كم بود اما امروزه با پيشرفت هاي پزشكي و تزريق به موقع خون  اميد به زندگي در اين بيماران افزايش يافته است./ک

برچسب ها: خون ، مصرف ، تالاسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.