رییس بخش پیوند کلیه بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت :‌70 درصد پيوندهاي کليه در مشهد مقدس از بيماران مرگ مغزي است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر صباغ  با اشاره به اينکه با اقدامات انجام شده در حال حاضر تعداد پیوند های کلیه از دهنده زنده در این بیمارستان به 30 درصد کاهش یافته است اظهار داشت :‌ با فرهنگ سازی پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی، تعداد پیوندهای کلیه از دهنده زنده در استان خراسان رضوی و کشور در حال کاهش است.
رییس بخش پیوند کلیه بیمارستان منتصریه مشهد با اشاره به راه اندازي اين مرکز از بهمن ماه سال 90 اظهار داشت :‌در اين مدت  190 پیوند در اين مرکز انجام شده که از این تعداد، یکصد زن و 90 مورد مرد بودند و متوسط دیالیز این افراد بین دو تا یکصد مورد در  ماه بود که حدود 91درصد تحت همودیالیز بود و بقیه تحت دیالیز صفاقی قرار گرفتند.
در پیوند زنده، اولویت با خویشاوند بیمار است
رییس بخش پیوند کلیه بیمارستان منتصریه اظهار کرد:در پیوند زنده، اولویت با خویشاوند بیمار است و با رایزنی ها و فرهنگسازی انجام شده، در این زمینه به آمار 8درصد پیوند خویشاوند رسیده ایم .
وی با اشاره به این که در پیوندهای انجام شده، 7مورد فوتی داشتیم، افزود: جمع بندی نتایج پیوندهای انجام شده بیانگر 2/4درصد آسیب به بافت پیوندی بوده و به این ترتیب تنها 8مورد پیوند انجام شده ناموفق بوده است و از این تعداد، سه مورد یعنی 6/1درصد لخته شدن سریع خون بوده که قابل پیگیری نبوده،دو مورد یعنی 5/1درصد به علت سرطان های بعد از پیوند بوده  و سه مورد معادل 6/1درصد رد پیوند داشتیم که همگی نسبت به استانداردهایی که گزارش می کنند، پایین تر بوده است.
صباغ ادامه داد: سرطان های بعد از پیوند قابل پیش بینی نیستند، اگرچه پیش از پیوند، عوارض بعد از پیوند را برای بیماران تشریح می کنیم و از آنها رضایت ویژه می گیریم که با اطلاع کامل عمل پیوند شود، چراکه عوارض داروها و خود عمل پیوند جراحی بسیار سنگینی است، و شرایط غیرقابل پیش بینی است.
عفونت خاص بیماران پیوندی در بیمارستان منتصریه خیلی پایین است
رییس مرکز پیوند کلیه بیمارستان منتصریه با اشاره به آمار خوب وضعیت بروز عفونت در بیماران پیوندی، گفت: آمار نسبت به استانداردهای جهانی فوق العاده پایین است و در رابطه با عفونت خاص بیماران پیوندی، 20 تا 60درصد در استانداردهای جهانی گزارش می شود اما خوشبختانه آمار ما 84/6 درصد یعنی 14مورد ابتلا در بین 190بیمار پیوندی بوده که بسیار قابل توجه است.
وی گفت: بدلیل آمارهای خوبی که داشتیم، 8مقاله از بیمارستان منتصریه در کنگره پیوند تهران پذیرش شده که بزودی ارایه خواهیم کرد. /س 

 

برچسب ها: پیوندهای ، کلیه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.