بيماريهاي غير واگير مانند بیماری های قلبی، عروق، سرطان و سوانح علل اصلي مرگ و ناتواني در جهان هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ رييس مركز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت: بيماريهاي غير واگير مستقيماً به سه عامل خطر اصلي قابل پيشگيري شامل مصرف سيگار و دخانيات، تغذيه نامناسب و بی تحرکی وابسته هستند.

دكتر محمود حسين پور ياد آور شد: تغيير شيوه زندگي باعث شده است كه برخي از عوامل خطر ساز مهم از جمله مصرف دخانيات، نداشتن فعاليت بدني مناسب، مصرف ناكافي ميوه و سبزيجات و شير و لبنيات، سوانح و حوادث، رفتارهاي جنسي غيرايمن و تعداد مبتلايان به فشار خون بالا و چربي در جامعه افزايش يابد.

اين مقام مسئول مصرف سيگار، كاهش مصرف ميوه و فعاليت جسماني كم و فشار خون بالا را از مهمترين عوامل خطرآفرين بيماريهاي غير واگير در استان هرمزگان دانست و گفت: در استان هرمزگان مصرف سيگار3/7 درصد مي باشد كه در كشور 11 درصد است ولي سن شروع مصرف در استان 4 سال كمتراز كشوراست كه از سن 16 سالگي مصرف سيگار در هرمزگان شروع مي شود كه در كشور از 20 سالگي است.

وي خاطر نشان كرد: 50درصد در استان هرمزگان فعاليت جسماني كم دارند در صورتي كه در كشور 44 درصد مي باشد و فعاليت جسماني در هرمزگان 5و نيم دقيقه  است در صورتي كه در كشور 10دقيقه است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان هرمزگان با اشاره به درصد افزايش فشارخون در اين استان بيان كرد : 7/24درصد افراد بالاي30سال در هرمزگان فشارخون بالا دارند در حالي كه در كشور متوسط 2/18 است.

حسين پور خواستار آموزش همگاني عوامل خطر آفرين در بروز بيماريهاي غيرواگير شد و افزود: سنجش فشارخون افراد بالاي 30 سال نيز در هرمزگان انجام خواهد شد و در زمان مقرر مردم مي توانند به مراكز بهداشتي درماني و پايگاههاي مشخص شده مراجعه
برچسب ها: بیماری ، غیرواگیر ، مرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار