به گفته وزير بهداشت دولت نهم، حدود سه دهه پيش چاقي بيماري افراد ثروتمند بود اما در سالهاي اخير چاقي به بيماري افراد با درآمد کم در جامعه تبديل شده است و افراد ثروتمند عمدتا داراي وزن مناسب و بدن‌هاي سالم تري هستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، باقري لنکراني دليل اين پديده را استفاده افراد فقيراز مواد غذايي کم حجم با کالري بالا و نبود امکان ورزش و دسترسي به فعاليتهاي سالم ذکر کرد .

دکتر کامران باقري لنکراني در حاشيه نشست خبري کنگره بين‌المللي هپاتيت تهران، افزود: 2 دهک اول جامعه دچار لاغري و دهکهاي 3، 4 و 5 گرفتار چاقي ناشي از مصرف موادغذايي کم حجم با کالري بالا هستند.

رئيس مرکز تحقيقات و سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شيراز درباره نقش برنامه ريزان و سياستگذاران در افزايش سطح سلامت مردم، گفت: يکي از اقدامات بسيار مهم اين است که بايد نقاط آسيب پذير را به درستي بشناسيم و بر اساس آنها برنامه ريزي کنيم. بدين منظور برگزاري کنگره‌ها مي‌تواند مفيد باشد تا شناخت دقيق تري درباره بيماريها و عوارض آنها پيدا کنيم.

وي با بيان اينکه روند چاقي در کشور رو به افزايش است، افزود: بايد در اين زمينه به مردم به صورت عمومي آموزش دهيم اما مطالعات نشان مي‌دهد که آموزش به تنهايي کافي نيست و لازم است دولت و دستگاههاي حاکميتي، از مردم در زمينه رفتارهاي سالم حمايت کنند.

لنکراني ادامه داد: حدود سه دهه پيش چاقي بيماري افراد ثروتمند بود اما در حال حاضر به بيماري افراد با درآمد کمتر تبديل شده است چرا که اين افراد از مواد غذايي کم حجم با کالري بالا استفاده مي‌کنند و امکان ورزش و دسترسي به فعاليتهاي سالم را ندارند. در اين شرايط چاقي به بيماري طبقات اجتماعي ضعيف تبديل شده و لازم است دولت در جهت تحول اين وضعيت اقدام کند.

وي با اشاره به فعاليت دولتها به منظور تغذيه سالم، گفت: از سال 84 تلاش شد فرهنگسازي در زمينه‌هاي غذايي انجام شود در اين سال 85 درصد روغن مصرفي خانوارها روغن جامد با ترانس بالا بود اما در حال حاضر اين آمار به حدود 40 درصد رسيده است. اين کار تغيير شگرفي بود و چنين اقداماتي نيازمند همکاري‌هاي بين بخشي است و براي اين گونه تصميم گيري‌ها شوراي عالي سلامت پيش بيني شده است.

وزير بهداشت دولت نهم تصريح کرد: در حال حاضر با مشکل مصرف زياد شکر و نمک در کشور روبرو هستيم و اين مشکل نيز با همکاري بين بخشي لازم است حل شود. از سوي ديگر روند افزايش مصرف سيگار تا حدود زيادي کم شده ولي نقاط آسيبي در اين زمينه ديده مي‌شود. هرچند که مصرف سيگار در مردان بيشتر است اما رشد استفاده از اين ماده دخاني در زنان بيشتر ديده مي‌شود. از سوي ديگر گاهي اوقات با مشکلات فرهنگي اجتماعي مواجه هستيم و در برخي نقاط مصرف سيگار کم شده و مصرف قليان افزايش پيدا کرده است./س

برچسب ها: فقرا ، چاق ، ثروتمندان ، لاغر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.