روسای مجالس ایران وسوریه پس از دیدار و گفتگو با حضور در نشست خبری مواضع دو کشور را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، شامگاه امروز سه شنبه دهم اردیهبشت ماه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با محمد جواد اللحام رئیس مجلس ملی سوریه در محل مجلس شورای اسلامی و دیدار و گفتگو کردند.

براساس این گزارش روسای مجالس دو کشور سوریه و ایران پس از دیدار و گفتگو در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با قدردانی از حضور رئیس و 7 عضو مجلس ملی سوریه در تهران گفت: سوریه کشور دوست و برادر ماست.

لاریجانی افزود: در دو سال و اندی که از ماجراجویی های کشور سوریه شاهد هستیم همگرایی در کشورهای زورگو برخی کشورهای مرتجع بوجود آمده است تا به مقاومت سوریه فشار وارد کنند البته ما مقاومت سوریه در این زمینه را ستایش می کنیم.

وی افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی شعار می دهند که با تروریست مبارزه می کنند اما در سوریه پول و سلاح در اختیا مخالفین کشور قرار می دهند.

رئیس قانون گذاری کشورمان اظهار داشت: در مذاکراتی که با اللحام داشتیم از این نظر سوریه حمایت کردیم نظری که آمادگی دارند با یک مذاکرات روشن و شفاف با گروه های مختلف سوریه به راه حل سیاسی دست پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با این نگاه سوریه که تصمیم دارد آینده این کشور از درون صندوق های رأی بیرون بیاید می پسندیم و آن را حمایت می کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه هرگونه اصلاات باید با رأی مردم باشد تأکید کرد: اصلاحات با پول و سلاح صورت نمی گیرد ما همین موضع را در بحرین داریم.

وی افزود: ما معتقدیم در بحرین با سلاح نمی توان مشکل را حل کرد.

لاریجانی افزود: این تصمیم سوریه برای اصلاحات از طریق گفتگو ها را در مذاکرات خود مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم سفر محمد جواد اللحام به ایران سفر پرخیر و برکت باشد.

براساس این گزارش محمد جهاد اللحام رئیس مجلس ملی سوریه که به اتفاق 7 نماینده دیگر این کشور به تهران سفر کرده است در این نشست خبری گفت: در ابتدا لازم می دانم از ایران سپاسگذاری کنم، از ملت و دولت ایران و در رأس آنها از مقام معظم رهبری قدردانی کنم.

وی با بیان اینکه هم مواضع ارزشمند از حمایت سوریه قدردانی می کنم گفت: همانطور که می دانید ایران جزو کشورهای مقاومت بوده و ایران نیز این چنین است.

وی تصریح کرد: از گذشته تلاش شد تا سوریه را به زانو درآورند تا مردم مبارزه را کنار بگذارند.
 رئیس مجلس ملی سوریه گفت: هدف تنها شرکت سوریه نیست بلکه هدف محور مقاومت است و سوریه خط اصلی مقاومت به شمار می رود.آنها فکر می کنند این محور را می توانند مورد حمله قرار دهند ولی آنها در اشتباه هستند.

وی اظهار داشت: آنها تلاش کردند تروریست هایی را از طریق گروه های تکفیری به سوریه صادر کنند، کارخانه ها، مساجد، کلیساها و زیرساخت های سوریه ، خط راه آهن، خطوط انتقال نفت را مورد حمله قرار دادند و بیش از 160 عملیات انتحاری با خودروهای بمب گذاری شده انجام دادند.

محمد جهاد اللحام در ادامه اظهار داشت: متأسفانه آمریکا به دورغ تلاش می کند اینگونه وانمود کند که با تروریسم مبارزه می کند وبرخی کشورهای مرتجع ابزار دست آمریکا هستند.
وی در ادامه اظهار داشت: آنها به ادعاهای دروغاین استفاده از سلاح های شیمیایی روی آوردند ما همگان می دانیم که در عراق چه انجام دادند.

وی تصریح کرد: با توجه به دیدارهای گذشته تلاش می کنیم روابط بین کشورایران و سوریه را تقویت کنیم و کوشش می کنیم زمینه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را گسترش و ارتقا بخشیم.

رئیس مجلس ملی سوریه اظهار داشت: کشور برادر ما ایران با دلیری در کنار حق و سوریه ایستاده است و ما به طور مستمر پیگیری و هماهنگ می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می دهیم به کمک خدا و حرکت تدافعی به ارتش عربی سوریه و اراده راستین ملت ما سوریه پیروز خواهد شد.

اللحام تأکید کرد: ما همچنان به طرح راه حل سیاسی مسالمت آمیز که بشار اسد رئیس جمهور سوریه ششم برج یک 2013 مطرح کردند پایبند هستیم و این یک دعوت جاری و نامحدود است برای تمام آحاد ملت سوریه جهت پیوستن به گروه ها بدون هیچ پیش شرطی تا به صندوق های رأی گیری برسند.

رئیس مجلس ملی سوریه در پایان گفت: باردیگر از ملت دولت وشخص علی لاریجانی تشکر می کنم.

در ادامه این نشست محمد جهاد اللحام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در 25 ماه گذشته مجالس آسیایی دین خود را ادا کرده اند گفت: لازم می دانم که به یک نکته تأکید کنم ایالت متحده آمریکا تمام دنیا را فریب می دهد اگر به مصوب سازمان ملل در شمار ه 1373 درسال 2001 برگردیم این مصوبه بعد از حوادث سپتامبرآن سال اجرا شد و این مصوبه ازشورای امنیت است.

وی افزود: با توجه به بند هشتم سازمان ملل صادر شد به این معنا که تمام کشورها ناگریز هستند با پدیده تروریسم مبارزه کنند ولی آنها در مالی با تروریست مبارزه می کنند ولی در سوریه از تروریسم حمایت می کنندآمریکا شعار می دهد و برعکس آن اجرا می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: به برکت متروی چین درسوریه وقت آن رسیده که اعلام کنیم زمان تک قطبی بودن آمریکا سپری گشته و یا در آستانه سپری شدن است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دمشق تا چه اندازه از طرح های ابتکاری ایران بریا حل مسالمت آمیز حبران در سوریه حمایت می کند گفت: سوریه از تلاش خیرخواهانه ایران حمایت می کند که کمک می کند به خروج از بحران.

وی تأکید کرد: این کشورها همچنین از حاکمیت و استقلال ملی کشور سوریه حمایت کرده و گفتگو ها را مطرح می کنند.

در پایان این نشست خبری علی لاریجانی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه خبری منتشر شده که اتحادیه عرب با آمریکا به توافق رسیده تا اسرائیل به مرزهای 1967 با تبادل زمین عقب نشینی کند نظر جنابعالی در این باره چیست؟ گفت: همین مقدار در رسانه دیدم ولی طرح خامی است و بیشتر جنبه بازیگوشی دارد.

وی افزود: بعید است متوجه نشوند که حقوق فلسطینی ها جنبه بازیگوشی ندارد شاید به خاطر فشاری است که به اسرائیل وارد شده و او را در تنگنا قرار داده است بنابراین می خواهند گشایش سیاسی برای اسرائیل باز شود و اسرائیل را از انزوا خارج کند.

ناگفته نماند علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه این نشست با حضور در جمع خبرنگاران عملیات تروریستی امروز در سوریه را به شدت محکوم کرد و گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این عمل وقیحانه را به شدت محکوم می کند.

وی افزود: این عمل انتحاری نشان می دهد تروریست ها با شکست مواجه شدند و لذا به هر دستاویزی چنگ می اندازند.

/انتهای پیام

برچسب ها: رئیس ، مجلس ، ایران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار