سرپرستار بخش قلب بیمارستان 22 بهمن نیشابور گفت: ورزش اگر به اندازه با برنامه و منظم باشد عاملي مهم براي تقويت قلب است.

علی‌اکبر بلوکی در گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، افزود: سكته قلبي در اثر تنگي شديد و انسداد عروق تغذيه‌كننده عضله قلب به‌وجود مي‌آيد.

وی بیان داشت: علت اصلي و مهم تنگي و انسداد عروق كرونر قلب، سفت و سخت‌شدن جدار عروق كرونر قلب يا تصلب شرايين است.

سرپرستار بخش قلب بیمارستان 22 بهمن نیشابور عوامل مؤثر و مساعد‌كننده بيماري‌هاي عروق كرونر را افزايش چربي‌هاي مضر خون(LDL-VLDL)، افزايش فشار خون، مصرف سيگار، عدم تحرك، بيماري قند، چاقي و فشارهاي رواني و ارث نام برد.

بلوکی عنوان کرد: فعاليت‌هاي بدني مناسب، مداوم و منظم در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي دخالت دارد و ميزان مرگ و مير در اثر سكته قلبي در ميان ورزشكاران 25 درصد كمتر از افراد غير ورزشكاران و عادي است.

وی خاطرنشان کرد: ورزش قلب را نيز مانند ديگر اعضاي بدن نيرومند مي‌كند.

سرپرستار بخش قلب بیمارستان 22 بهمن نیشابور ادامه داد: فعاليت و حركت موجب باز شدن عروق قلبي نمي‌شود بلكه از انسداد بيشتر عروق جلوگيري مي‌كند و از سويي با تشكيل شريان‌هاي جانبي قلب وخون‌رساني بيشتر به قلب به سيستم قلبي و عروقي كمك مي‌كند.

بلوکی اظهار داشت: هدف ورزش و توانبخشي قلبي، هبود فعاليت عضلات استخواني و بافت عصبي، عضلاني قلب براي كار مؤثر و بهتر با فعاليت كمتر است.

وی یادآور شد: فعاليت اندام فوقاني، فشار بيشتري به بدن فرد در مقايسه با فعاليت اندام تحتاني وارد مي‌كند و در نتيجه به بيماران قلبي توصيه مي‌شود تا زمان تثبيت وضعيت قلبي عروقي آنها با دستان خود فعاليت‌هاي شديدي را انجام ندهند.

سرپرستار بخش قلب بیمارستان 22 بهمن نیشابور بیان داشت: بيماران قلبی در شروع برنامه ورزش، سه بار در هفته، با شدت كم و با مدت 20 تا40 دقيقه انجام دهند که شامل سه مرحله گرم كردن، تمرين يا فعاليت ورزشي و سردكردن است.

بلوکی افزود: مرحله مهمتر تمرين براي بيماران قلبي،

وضعيت و مرحله سرد كردن ورزش است زیرا در اين مرحله بسياري از حوادث قلبي و عروقي ايجاد مي‌شود و فرد مبتلا به بيماري قلبي با وجود اينكه طي ورزش هيچ‌گونه عارضه‌اي را متحمل نشده است بدون سردكردن به سكته قلبي دچار مي‌شود.

وی گفت: تمرين‌هاي تنفسي، پياده‌روي تند، پرش درجا، شنا، دوچرخه‌سواري، طناب‌بازي، اسكي و قايق‌راني از ورزش‌هاي مخصوص براي تقويت قلب است.

بلوکی خاطرنشان کرد: بهترين ورزش پياده‌روي است که با دو تا پنج دقيقه شروع و سپس روزانه یک تا دو دقيقه به آن اضافه می‌شود تا به 35 تا 45 دقیقه برسد/س

 

برچسب ها: ورزش ، سبب ، تقویت ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.