بیماری های اعصاب روان شایع ترین بیماری در میان زنان است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، رییس مرکزتحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: امید به زندگی زنان 75 سال و مردان 73 و مدت زمانی که زنان با ناتوانی زندگی می کنند 13 سال و مردان 11 سال است.

کامران باقری لنکرانی با اشاره به اینکه بیماری های اعصاب و روان شایعترین بیماری در میان زنان است خاطرنشان کرد: این بیماریها در رتبه نخست بیماری های زنان در دنیا و کشورمان است و گروه سنی میان سالان بیشتر به آن مبتلا می شوند.

وی افزود: بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های سائیدگی مفاصل ، مهره های کمر و زانو در رتبه دوم و سوم بیماریهای شایع در میان زنان است که مهمترین ریشه آن عادت های غلط و شیوع پوکی استخوان است.

به گفته دکتر لنکرانی نیمی از زنان بالای 20 سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند که بیشتر ریشه آن در مسایل فرهنگی است.

وی با تاکید بر ضرورت غربالگری سرطان سینه این بیماری را مهمترین سرطان تهدید کننده سلامت زنان دانست و تصریح کرد : در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا شیوع سرطان سینه در کشورما متوسط است هرچند هنوز به مرحله ایی نرسیده ایم که تشخیص اولیه صورت گیرد اما در سالهای اخیر هم دسترسی به ابزار های تشخیصی و هم تمایل برای غربالگری افزایش یافته است.

به گفته رییس مرکزتحقیقات سیاستگذاری سلامت تشخیص اولیه بیماری های سرطان سینه و دهانه رحم در درمان کامل این بیماری ها تاثیر بسیاری دارد.

لنکرانی بابیان اینکه شیوع مصرف سیگار در میان مردان 21 درصد و در نان 4 درصد است افزود: به رغم این موضوع روند نرخ افزایش تدخین در میان زنان 20 تا 30 سال نگران کننده است و باید در خصوص رفتار های پرخطر به آنان هشدار دهیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.