به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک خداوند انسان را به صورت یک موجود اجتماعی آفرید؛ نوزاد انسان در محیط خانواده و با ارتباط با پدر و مادر، برادر و خواهر و بقیه خویشاوندان و همسالان مهارتهای ادراکی، شناختی، عاطفی و اجتماعی را میآموزد تا بتواند از توانمندی هایی که خداوند در وجود او به صورت نهفته به ودیعه گذاشته است به شکل عملی استفاده کند.
کودکانی که از ارتباط با پدر و مادر و همسالان محروم باشند رشد ادراکی، هوشی، عاطفی و اجتماعی مناسب کسب نمیکنند و به بازی های کامپیوتری رو میآورند.
فدائی مهمترین خطراستفاده بیش از حد از بازیهای کامپیوتری در بیش از 4 ساعت در روز را جنبه اعتیادی آن دانست و افزود: محروم کردن کودک از ارتباطهای انسانی حاصل استفاده از بازیهای کامپیوتری است.
چنین کودکانی گوشهگیر، منزوی، در خود فرو رفته، پرخاشگر و فاقد قدرت همکاری میشوند و با توجه به اینکه بازیهای کامپیوتری یک دنیای غیرواقعی و مجازی را برای کودک میآفریند که جایگزین دنیای واقعی است. متأسفانه ذهن کودک قادر به تشخیص واقعیت از تصورات نیست، این کودک با انسانها و جانوران مانند شخصیتهای بازی هایکامپیوتری رفتار میکند.
چنین کودکی احساس عاطفی به اشخاص ندارد و همان طور که با فشار دادن یککلید یک شخصیت کامپیوتری را از بین میبرد، واکنش او نسبت به موجودات زنده نیزبه صورت خشم، پرخاشگری و تمایل به تسلطبر دیگران است.
چنین کودکانی قادر به برقراری رابطه عاطفی و پیشرفت اجتماعی نیستند چرا که با خشم و خشونت و به صورت ابزار با انسانهای دیگر رفتار میکنند.
بسیاری از سربازان آمریکا و انگلیس که مرتکب فجیعترین جنایات نسبت به مردم بیدفاع عراق، افغانستان و دیگر نقاط جهان میشوند، همین اعتیاد به بازیهای کامپیوتری را دارند که انسانها برای آنها به صورت هدفهای متحرک بازیهای کامپیوتری هستندو این موضوع درباره نظامیان جنایتکار اسرائیل هم که مردم بیگناه فلسطین را با نهایت قساوت میکشند مصداق دارد.
اینها فقط عوارض روانی بازیهای کامپیوتری است چرا که به جز آن، عدم تحرک جسمی میتواند باعث شیوع هر چه بیشتر بیماریهای داخلی در کودکان و نوجوانان شود که ما این بیماریها را سابقاً در افراد مسنتر میدیدیم.
در واقع کودک بی تحرک دچار چاقی، انحراف در ستون فقرات، افزایش قند و چربیهای خون و تغییرات مفصلی میشود.
پدران و مادران باید اوقات خود را به فرزندان اختصاص دهند و با آنان به گردش و پیادهروی در طبیعت بروند و امکان بازی کودک رابا سایر کودکان فراهم ساخته، خودشان نیز از اشتغال بیش از حد با کامپیوتر، تلویزیون یا ماهواره بپرهیزند.
باید خاطرنشان کرد که برخیبازیهای کامپیوتری که با نظر کارشناسان تهیه شده است میتواند در امر آموزش تاریخ، جغرافیا و افزایش توجه و تمرکز کودک مفید باشد که استفاده از این بازیها و برنامههای ایرانی نیز به میزان حداکثر یک ساعت در روز قابل توصیه است و مهمتر از آن، آموزش مطالعه کتاب، مجله و روزنامه به کودکان است.
بسیاری از اوقات کودکان به بازی کامپیوتری اعتیاد پیدا میکنند و همان علائم مربوط به معتادان مواد مخدر را نشان میدهند یعنی اگر بهبازی مورد علاقه خود نپردازند دچار بیقراری، اضطراب، تحریکپذیری و پرخاش میشوند و مانند معتادان که برای رسیدن به نشئگی هربار مجبورند میزان بیشتری موادنسبت به مرحله قبل استفاده کنند این کودکان نیز هر روز میخواهند چند دقیقه بیشتر بازی کنند.
میبایست هر روز به میزان 20 دقیقه از زمان بازی کودک کاسته شود و در عوض با کودک به بازیهای اجتماعی، ورزش یا قصهگوییپرداخت تا سرانجام به روزی برسند که استفاده کودک از کامپیوتر به میزان حداکثریک ساعت و آنهم برای مسائل آموزشی یا بازیهای مفید داخلی باشد./س