رئیس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شهید مطهری یکی از دلایل افراط و دور شدن از اعتدال را رخنه فرصت‌طلبان می‌داند،‌ گفت: افراد فرصت‌طلب لباس انقلابی‌گری به تن می‌کنند ولی آنقدر در یک موضوع شعار تند می‌دهند که انقلابیون اصلی که بر ارزش‌ها تاکید دارند، آنها را پس می‌زند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي در نهمین همایش بین‌المللی حکمت مطهر كه صبح امروز(چهارشنبه) با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار شد، با ابراز امیدواری از این که چنین کنفرانس‌هایی در فهم راه و طریق شهید مطهری موثر باشد، گفت: شناختی که از این شخصیت ممتاز در جامعه ما و در میان مسلمانان وجود دارد، این است که وی یک اسلام‌شناس همه جانبه بود که در علومی همچون تفسیر، علوم اسلامی، فقه، تاریخ و فلسفه مسلط بود و در نتیجه آثارش از قوت نظری خوبی برخوردار شده و مورد توجه نسلی حقیقت جو قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به این که شهید مطهری شخصیت خاصی داشت، به عنوان یک مصلح اجتماعی نیز ظهور کرد و برای آینده مسلمانان فکر می‌کرد و ذهنش برای بیداری اسلامی و مشکلات جهان اسلام درگیر بود به همین دلیل حوزه اندیشه او بسیار متنوع بود و دغدغه‌هایی برای مسلمانان همچون وحدت اسلامی داشت.

وی با بیان این که شهید مطهری شخصیتی چند ضلعی داشت، تصریح کرد: می‌توان درس‌هایی از افکار و سلوک آیت‌الله مطهری داشت که برخی از آنها به لسان مختلف در آثارش مورد اشاره قرار گرفته است.

لاریجانی ادامه داد: براساس اندیشه شهید مطهری اسلام همواره روش وسط و معتدل را در پیش می‌گیرد و این امر به دلیل همه جانبه بودن این دین است و او در آثارش به این نکته که اسلام مسلک معتدلی است، مکرراً اشاره می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی این رویکرد اعتدالی در اسلام در برگیرنده دو نکته است یکی آنکه مشی فکری اسلامی در مقابل افراط و تفریط قرار می‌گیرد و البته اعتدال مقابل انقلابی‌گری نیست چرا که انقلابی بودن جزو ذات زنده و پویای تفکر اسلامی است؛ دوم آن که اعتدال تفکر اسلامی به چندجانبگی آن مربوط می‌شود. یعنی تفکر اسلامی همه جانبه است و تمام نیازهای آدمی را در برمی‌گیرند نه تک ساحتی و تک ارزشی.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که صبغه اصلی شهید مطهری فیلسوف بودن است، بیان کرد: وی اهل عرفان، فقاهت، مسائل سیاسی و مبارزه است و اگرچه گرایش‌های عرفانی از لحاظ نظری و عملی در زندگی ایشان بروز داشت، در سال‌های آخر عمر خود استادی داشتند که سلوک معنوی را نزد وی فرا می‌گرفت و در آثار متعددی به بعد نظری عرفان پرداخت.

رئیس قوه مقننه کتاب‌های انسان‌های کامل، سیری در نهج‌البلاغه و خدمات متقابل ایران و اسلام را از جمله آثاری دانست که شهید مطهری در آنها به بررسی نظری و عملی گرایش عرفانی پرداخته است.

وی تصریح کرد: مطهری معتقد بود اسلام یک دین همه جانبه است و اهل فکر و خدا بودن فقط یک راه ندارد و هم این که کارهای مختلف انسان بی‌ریا و برای خدا باشد، تقرب الی‌الله محسوب می‌شود.

لاریجانی گفت: مطهری اسلام را دین جامع‌نگر و متعادلی می‌داند که ابعاد و ساحت‌های گوناگون گرایشی و ارزشی دارد و دین زندگی توام با سعادت و هدایت و سلوک است و این موضوع نشان می‌دهد که تفکر مطهری همان قدر که به عرفان به معنای سلوک معنوی نزدیک بود، به مدیریت، اقتصاد، جهاد و درد جامعه نزدیک بود.

وی ادامه داد: موضوع همه جانبه‌نگری آنقدر برای شهید مطهری مهم بود که می‌گوید علت سقوط حکومت‌ها به این نیست که همه آرمان‌های آنان غلط باشد، گاهی به علت تکیه بر یک ارزش و نسیان از سایر ارزش‌ها عامل سقوط و انحطاط آن‌ها می‌شود؛ مثلاً در غرب به آزادی تکیه کردند و عدالت و معنویت را ندیدند و همین امر عامل انحطاط آن‌ها شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی در حوزه سیاست تک ارزشی حاکم شود، مملکت دچار انحطاط خواهد شد و باید انتظار داشته باشند که چنین اعوجاجاتی تأثیر خود را در کشور بگذارد.

وی به رویکرد شهید مطهری برای شرایط تداوم انقلاب اشاره کرد و گفت: عدالت، آزادی، معنویت و استقلال در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و مکتبی بودن از شرایط لازم تداوم انقلاب از نگاه شهید مطهری است ولی وی تاکید می‌کند که این شرایط کافی نیست و بر چند ارزشی بودن و تعادل به منظور حیات و نمو جامعه اشاره می‌کند؛ اگر به آزادی توجه نشود و عدالت و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد، جامعه دچار خطر می‌شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در ۳۴ سال پس از انقلاب برخی از این خطاها در کشور دیده شده است، گاهی به ارزشی توجه خاصی می‌شد و بقیه کمتر مورد توجه بود و این عدم تعادل در جامعه احساس شد و در نهایت نیز در میدان عمل شاهد آن بودیم.

وی در ادامه با اشاره به مصاحبه تلویزیونی شهید مطهری بیان کرد: شهید مطهری یکی از دلایل افراط و دور شدن از اعتدال را رخنه فرصت‌طلبان می‌داند و معتقدند وقتی دوران سختی منقضی شد فرصت‌طلبان خود را جلو می‌اندازند و آنچنان تندتر از دیگران شعار می‌دهند و داد و فریاد می‌کنند که صدای انقلابیون اول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر مراقبت نشود و جلوی این فرصت‌طلب‌ها گرفته نشود قطعاً نهضت به خطر خواهد افتاد و بنابراین دغدغه ایشان در مسئله عدم تعادل، نفوذ افراد فرصت‌طلب است.

لاریجانی ادامه داد: افراد فرصت‌طلب لباس انقلابی‌گری به تن می‌کنند ولی آنقدر در یک موضوع شعار تند می‌دهند که انقلابیون اصلی که بر ارزش‌ها تاکید دارند، آن‌ها را پس می‌زند.

وی با اشاره به سبک عملی مطهری توضیح داد: مسئله نسبیت در معرفت، یک امر انحرافی است. متفکرین اسلامی نسبیت در معرفت را نمی‌پذیرند و اگر می‌گوییم اسلام یک حقیقت است، برای کشف حقیقت راه وجود دارد و این طور نیست که هر کسی تلقی خود را از اسلام داشته باشد لذا فقها باید تتبع کنند و راه رسیدن به آن را دریابند.

وی ادامه داد: هر بخشی از اسلام روش خاص خود را دارد و اگر کسی ممهز در این امور نباشد، فکر خواهد کرد که نسبیت وجود دارد؛ نسبیت ممکن است در عمل باشد اما در کشف حقیقت جایز نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر جایز بودن نسبیت در مقام عمل اشاره کرد و گفت: چه در صدر اسلام و یا دوره‌هایی که امام علی مدیریت می‌کردند، افرادی بودند که اگرچه معصوم نبودند و خطا نداشتند ولی مسئولیت‌هایی به آن‌ها محول می‌شد زیرا در مقام عمل باید تفکر نسبی داشت و یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این بود که در مورد انحراف دقیق بودند و در بیان حق رشید بودند؛ حتی قبل از انقلاب که توفان‌های فکری در جامعه وجود داشت و گرایش به افکار منافقین در دانشگاه‌ها دیده می‌شد و یا آثار دکتر شریعتی موج زیادی در جامعه ایجاد می‌کرد، شهید مطهری این انحرافات را با شجاعت پاسخ می‌داد و البته هزینه زیادی نیز برای وی داشت.


بر اساس اين گزارش نهمین همایش جهانی حکمت مطهر امروز(چهارشنبه 11 ارديبهشت‌ماه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

این همایش یک روزه به همت معاونت آموزش و پژوهش سازمان صدا و سیما و با همکاری بنیاد علمی و فرهنگی علامه شهید مرتضوی مطهری برگزار شده است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار