بیش از 30 قطعه سمندر امپراطور (سمندر لرستانی) از گونه‌هاي نادر جانوري در شهرستان ایذه مشاهده شد؛ سمندر امپراطور (لرستانی) گونه‌ای دوزیست دم‌دار با طولی حدود 14 سانتیمتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمد امیری کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه گفت: گزارش‌های متعددي در اسفندماه سال گذشته و همچنين فروردین‌ماه امسال مبنی بر مشاهده و وجود سمندر امپراطور (سمندر لرستانی) در منطقه رمه چر روستای سرگچ شهرستان ايذه اعلام شد ولي به دلیل گستردگی منطقه و وجود چشمه‌های متعدد، ثبت تصویر گونه موردنظر صورت نگرفت و سرانجام در بازدیدی که از محل به عمل آمد، در نزدیکی همان روستا تعدادی سمندر مشاهده شد كه موفق به تهيه تصاویری از آن شديم.

وی افزود: منطقه موردنظر، به لحاظ توپوگرافی کوهستانی در جنوب غربی شهرستان ایذه قرار دارد و از لحاظ زمین­شناسی عمدتا دارای سازندهای گچساران(کوه‌های گچی) و همچنين دارای چشمه‌های گسله متعدد است که معمولا به دلیل عبور آب از میان توده­های گچ و نمکِ سازندهای مذکور، آب این چشمه‌ها دارای کیفیت مناسب نبوده و مزه تلخ دارد و به لحاظ دمایی، آب اين چشمه‌ها خنک است. این منطقه دارای پوشش گیاهی نسبتا خوب جنگلی و اغلب بادام کوهی به همراه بنه و بلوط است.

امیری افزود: در بیومتری كه بر روي اين گونه جانوري انجام گرفت، طول هر كدام حدود 13 سانتیمتر است و در چشمه­ای به نام چشمه آب باغ در مجاورت روستای سرگچ مشاهده شدند.

وی ادامه‌داد: باتوجه به اظهارات اهالی روستا، احتمال حضور این گونه در سایر چشمه‌های منطقه نیز بسيار است. شناسایی این منطقه به کمک دو تن از علاقه‌مندان و دوستداران محیط زیست شهرستان به نام اسداله چراغی سبزکوهی و نعمت­اله نوشاسب صورت گرفته است.

اميري عنوان‌كرد: خانواده دوزیستان دم‌دار در حیات‌وحش ایران شامل 9 گونه است که عموما در شرایط نامعلوم و بحرانی به سر می‌برند. سمندر امپراطور (سمندر لرستانی) در فهرست گونه‌های جانوری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی(IUCN) و در رده گونه‌های بحرانی (CR) قرار دارد كه از گونه‌های آندمیک ایران بوده و زیستگاه آن در جنوب لرستان و شمال خوزستان است. مشخصه اصلی این دوزیست وجود خال‌ها یا نوارهای کرم رنگ زرد و نارنجی روی زمینه مشکی یا قهوه‌ای بدن جانور و زیر بدن آن نارنجی یا قرمز است./س
برچسب ها: شناسایی ، سمندر ، ایذه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.