زحل گازی که ارباب حلقه های منظومه شمسی است گرداب زیبایی را در خود پدید آورده که دیدنش خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران: ستاره شناسان توسط کاوشگر گرداب فوق العاده ای از ابرهای چرخان را بر فراز قطب شمال زحل رصد کردند که درخششی با رنگ سرخ داست و به وضوح بر سطح این سیاره قابل رویت بوده است.

ماهواره کاسینی با استفاده از قرارگیری در مسیر مداری خود که در بالای حلقه ها و قطب زحل است توانست در تاریخ 17 نوامبر از دوربین های خود بهره برد و تصاویری در طیف نزدیک به فروسرخ را از زحل ثبت و ترکیب آنها ترکیبی از تصاویر با رنگ غیر حقیقی را به زمین ارسال کند.

استفاده از رنگ های تندی همچون سرخ در این تصاویر علاوه بر زیبایی اهداف دیگری را در پی داشته به طور مثال رنگ سرخ تیره در بالای لایه های ابری که در بخش های عمقی تر اتمسفر هستند در ارتباط می باشد در حالی که ابرهای زمردی رنگ نشانگر ابرهای بالاتر اتمسفر است.

به گرداب سرخ رنگ به دلیل اینکه خورشید از زاویه ای تند به آن می تابد سایه ای شدید پدید می آورد که جزئیات بیشتری از خود به نمایش گذاشته است. 


ستاره شناسان از شباهت این گرداب با طوفان های زمینی که توسط ماهواره به ثبت رسیده خبر دادند و اعلام کردند: گرداب سرخ که یک طوفان بسیار عظیم با وسعتی حدود 2 هزار کیلومتر است سرعت بادهای آن به 150 متر بر ثانیه تخمین زده شده که این بادها تحت تاثیر حرارت درونی سیاه زحل است.



به دلیل نبود سطح خاکی این طوفان ها می توانند با سرعت 1800 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و چون مکان دیگری برای رفتن ندارد برای مدت نامحدودی بر روی قطب سیاره زحل باقی خواهند ماند./ع2
برچسب ها: گرداب ، حلقه ، منظومه ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار