کارشناس اقتصادی گفت: مجلس باید طوری بودجه را تصویب كند كه از تولید داخلی و اقتصاد غیرنفتی حمایت شود و تا بتوان با اجرای آن بر بسیاری از مشکلات موجود غلبه کرد.

 علیرضا احمدیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه برای خلق حماسه اقتصادی باید به تولید توجه ویژه شود و بدون توجه به تولید، این شعار محقق نخواهد شد افزود: مسئولان نظام طرفدار تولید و اقتصاد داخلی هستند و بر همین اساس از تولید و تولیدكننده  در مجلس حمایت خواهند كرد بنابراین در راستای ایجاد حماسه اقتصادی در کشور باید گام های مهمی برداشته شود.
 
وی اضافه کرد: برای اقتصادی که عمده صادراتش نفت است کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از آرزوهای دیرینه آن است تا بتواند از تک محصولی بودن بیرون آمده و تنوع در اقتصاد کشور بوجود آید.
 
احمدیان تصریح کرد: برای اینکار نظرات مختلفی وجود دارد باید از نعمت های خدادادی به نحو احسن استفاده کرد باید از این نعمات بجای درآمدزایی به عنوان دارایی و ثروت ملی یاد کرد.
 
وی در ادامه در خصوص حماسه اقتصادی نیز افزود: اقتصاد ایران ریاضتی نیست بلکه اقتصاد ما از جنس اقتصاد مقاومتی است و این اقتصاد با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد.
 
این کارشناس با بیان اینکه برای اقتصاد مقاومتی نیاز به حماسه اقتصادی داریم، اظهار داشت: مهمترین مسئله در اقتصاد ما توجه به تولید داخلی است. نیازی به تولید کشورهای خارجی نداریم بلکه خودمان این توانایی را داریم که تولید کنیم البته به این شرط که تولید‌کنندگان در تولید نهایت دقت را داشته باشند و مردم هم به این گفتمان اعتقاد پیدا کنند که ایرانی باید از جنس ایرانی استفاده کند که ‌این کار هم با حماسه اقتصادی شدنی است.

وی به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: بیش از یک سوم درآمدهای نفت و گاز و فروارده های آن در خزانه این صندوق نگهداری می شود در صورت توجه به آن می توان علاوه بر درآمدزای به توسعه اشتغالزایی و چرخه تولید کمک قابل توجهی کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از نقاط قوت بودجه سال ۹۲ کاهش وابستگی بودجه کشور به فروش نفت خام است که با توجه به هشدارهای رهبری به حفظ سرمایه‌های ملی به خصوص چاه‌های نفت و گاز برای آیندگان، دولت این موضوع را به خوبی در بودجه سال۹۲ در نظر گرفته است.
 
وی یادآور شد: کاهش وابستگی و عدم اتکای قابل قبولی از فروش نفت خام در بحث تأمین درآمدهای دولت در سال ۹۲ دیده شده البته با نگاه اجمالی به اعداد و ارقام باید گفت که مقدار فروش بشکه‌های نفت خام در بودجه سال ۹۲ در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده و در حدود همان یک‌هزار و ۳۰۰ بشکه در روز است.  
 
احمدیان در مقایسه‌ قیمت دلار امسال با سال گذشته گفت: اگر بخواهیم نگاهی به قیمت دلار بیندازیم، دلار سال گذشته یک‌هزار و ۱۲۶ و دلار امسال دو هزار و ۴۵۰ امسال بوده است که این درآمد نه تنها کم نشده، بلکه بیشتر از سال پیش هم شده است.
 
کارشناس اقتصادی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در این باره، کاهش چشمگیر وابستگی بودجه به درآمد نفتی کشور و سوق بخشیدن به تأمین درآمد کشور بر مبنای صادرات غیر نفتی است.
 
وی با بیان اینكه حمایت از تولید و صنعت یكی از ویژگی های بودجه سال 92 باید باشد، گفت: مجلس باید طوری بودجه را تصویب كند كه از تولید داخلی و اقتصاد غیرنفتی حمایت شود و دولت بتواند با اجرای این بودجه مشكلات اقتصادی را كاهش دهد.
برچسب ها: رونق ، تولید ، اقتصاد ، نفت ، حماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار