مدير کل دبير خانه شوراي عالي صادرات غير نفتي سازمان توسعه تجارت ايران از برگزاري اولين همايش ملي گز کشور با رويکرد صادرات که با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت 15 ارديبهشت 1392 در چهارمحال و بختياري برگزار مي‌گردد، خبر داد.

عين‌اله غياثوند در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: شهر بلداجي پايتخت گز ايران است و گز؛ نه فقط يک سوغات و يا يک خوراکي خوشمزه بلکه محصولي است که ريشه در تاريخ و اقليم اين استان دارد.
کلمه گز از فعل گزيدن است، در کوهپايه‌هاي زاگرس بخصوص استان چهارمحال و بختياري يک نوع پش شيره درخت گون را نيش مي‌زند و قند کتيرا را به گزانگبين تبديل مي‌کند.
صمغ و شيره‌ي اين درخت کاربردهاي مختلفي دارد از جمله بعنوان مسهل جهت اطفال و استفاده در رنگرزي، دباغي، درمان امراض چشم و... ولي کاربرد اصلي انگبين دانه‌هاي ارزن مانند آن است که در اواخر تابستان قابل برداشت بوده و در زمانهاي قديم توسط دامداران و عشاير محلي برداشت مي‌شده است. عشاير و دامداران محلي پوست دباغي شده گوسفند که تميز و سفيد بود را زير درختچه پهن کرده و با زدن ضربه‌هايي با چوب به نحوي خاص، دانه‌هاي گز انگبين را برداشت مي‌کردند اين دانه‌هاي در طي سال چندين بار قابل برداشت هستند ولي هر چه ميزان کمتري برداشت شود کيفيت بيشتري را دارا خواهد بود.
وي همچنين در اين خصوص اظهار داشت: شهر بلداجي پايتخت گز کشور در 70 کيلومتري مرکز استان يعني شهر کرد قرار دارد. توليد گز در استان چهار محال و بختياري سابقه‌اي بيش از 150 سال دارد و همواره توانسته است بهترين و با کيفيت‌ترين گز کشور رابا برندهاي گز بلداجي به همه هموطنان در سراسر کشور ارائه کند.
گز از ترکيب چند ماده که مهمترين آنها انگبين، سفيده تخم‌مرغ و مغز پسته يا بادام است، ساخته مي‌شود و خواص قابل توجهي دارد.
گز شهر بلداجي به دليل کيفيت بالا و مرغوبيت آن؛ بهترين گز ايران بوده و به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود.
غياثوند در انتها افزود: علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر و شرکت در همايش مي‌توانند با شماره 09135599619 تماس بگيرند./ک

برچسب ها: گز ، سوغات ، انگبین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار