رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی گفت: ایجاد مزارع پایلوت به منظور بازدید دوره ای بهره برداران بخش کشاورزی، بایستی در دستور کار مدیریت هماهنگی ترویج قرار گیرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان بر انتقال آخرين يافته‌ها و فناوري‌ها به كشاورزان و بهره برداران براي افزايش بهره‌وري كشاورزي از طریق مدیریت هماهنگی ترویج تاکید نموده وافزود: انتقال نيازها و مشكلات زارعين به مراكز تحقيقاتي براي افزايش تناسب تحقيقات كشاورزي با نيازهاي جامعه روستايي بایستی به موازات انتقال فناوری روز در مزرعه صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه نياز به ترويج کشاورزي در روستاها ناشي از اين باور است که در این سازمان براین باوریم که زندگي روستاييان به طورعام وكشاورزان به طورخاص بايد بهبود يابد افزود: شكاف عميقي که درجامعه روستايي و كشاورزي بين وضع موجود و وضع مطلوب وجود دارد، عمدتاً به وسيله كاربرد علوم و فناوري در فعاليت هاي کشاورزی و از طريق ايجاد تغييرات مناسب در رفتار بهره برداران، پر مي‌شود كه در اين رابطه ترويج نقش حياتي ايفا مي‌كند.

محمدیان ادامه داد: فقدان انگيزه بين کارکنان مدیریت ترویج به واسطه کمبود اعتبارات قابل قبول نیست و ساختار ديوان سالارانه در این مدیریت بایستی برچیده شده و ازجزیره ای عمل شدن خودداری وبصورت یکپارچه وعملیاتی وارد کار شد.

وی بابیان اینکه مدیران ترویج نبایستی متکی بر اعتبارات دولتی گردند ادامه داد: نقش ترويج کشاورزي در ارتقاي دانش و بينش ومهارت بهره برداران به ويژه درتوسعه آبیاری تحت فشار، بیمه محصولات، پیشگیری ازحوادث غیرمترقبه، تولید محصول سالم و ارگانیک وبازيافت مواد زائد وضايعات حاصل ازکشاورزي، ازطريق آموزشهاي حرفه اي، پروژه هاي ترويجي، رسانه هاي گروهي، بروشورها ونشريات ترويجي، بيش ازپيش به چشم مي خورد واین مطلب بدون مشارکت دادن بهره برداران درامر ترویج کشاورزی محقق نخواهد شد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان بابیان اینکه اين مهم زماني محقق خواهدشد که تسهيلگران ومروّجان در تعاملي سازنده با رهبران محلي، خبرگان روستايي، تشکلهاي بخش کشاورزي وروستايي همچون سازمان نظام مهندسی، نظام صنفی وخبرگان کشاورزی قرارگيرند افزود: هدف ترويج بايدايجاد تغيير وتحول دربينش ورفتارهاي کشاورزان ومردم روستايي دراين زمينه باشد.

وی بابیان اینکه فعاليتهاي آموزشي‌ ترويجي بايد ازحالت کلیشه ای ورويکردي متعارف يعني بهبودروشهاي توليدبراي افزايش کمّي محصولات با حمايتهاي صرفاً دولتي، به سمت رويکرد مشارکتي با هدف پايداري، حفاظت از آب و خاک و صرفه جويي در انرژي تغییرنماید افزود: تدوين راهبردهاي ترويج وآموزش برمبناي اهداف برنامه پنجم، ايجاد ارتباط منطقي بامعاونتهاومدیریتها ،ايجاد ارتباط وهماهنگي منسجم با ادارات تابعه، ايجاد هماهنگي و يکپارچگي عملياتي بين مديريت ترويج با مدیریت های جهادکشاورزی درشهرستانها وبهبود روابط بين ترويج، آموزش و تحقيق در سطح استان بایستی در راستای این هدف دنبال شود.

محمدیان اضافه کرد: در سال گذشته فعاليتهای ترویج بر برخي موضوعات مهم مانند بهينه سازي مصرف آب تحت عنوان بسیج آبیاری تحت فشار متمرکز شد که این موضوع در سطح استان جواب داد و در سال 92 مباحث جلوگیری از تبعات حوادث غیرمترقبه مثل سیل، زلزله، تگرگ و سرما، ترویج نصب دستگاههای ضدتگرگ و ضد سرما، توليد محصول سالم و تأکيد بر تدوين راهبردها در ترويج و آموزش، از مهمترين تکالیفی است که بايد بصورت عملیاتی دنبال گردد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان به نقش ترويج در پيشبرد اهداف بخش کشاورزي اشاره کرده و اظهار داشت: جايگاه ترويج در بخش کشاورزي يک جايگاه خاصي است و سطح فعاليت هاي آن بايدارتقا يابد.

وی با مهم دانستن فعاليت هاي ترويجي در افزايش توليد، به مستندسازي و اطلاع رساني اين فعاليت ها درعرصه هاي مختلف بخش کشاورزي را مورد تاکيد قرار داد و با اشاره به جايگاه ترويج در ارائه آموزش هاي لازم به بهره برداران و نقش اين آموزش ها در افزايش مهارتهاي فني بهره برداران و بالطبع اثرات آن در توليدخواستار پيگيري جدي از سوي مديريت هماهنگي ترويج استان براي نظارت دقيق بر امور شد./س

 

برچسب ها: ایجاد ، مزارع ، پایلوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.