وداع براي هرشل، آژانس فضايي اروپا يا به اصطلاح ESA تلسكوپ فضايي مادون قرمز بعد از حدود سه سال انجام ماموريت مشغول بود به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار علمي ابشگاه خبرنگاران به نقل از سايت phys.c.org هرشل يا رصدخانه هرشل كه در سال 2009 ميلادي به فضا پرتاب شد با وجود محدوديت توانست به كار خود ادامه دهد كه توسط مقدار هليوم موجود در مخازن خنك كننده كه حمل مي‌كرد تلسكوپ فضايي هرشل بعد از سه سال از كار افتاد عمر آن تعيين مي‌شد.

به گفته متخصصان حددود2300 ليتر هليوم موجود در مخازن به آرامي تبخير شده و به فضا منتقل مي‌گردد.

درحال حاضر نيز اين تلسكوپ ابزاز آلات ظريفي دارد كه ديگر در دماي نزديك به صفر مطلق نيست كه از طرف ديگري ارتباط با اپراتور تلسكوپ از روي زمين متوقف شده است.

دو ستاره شناس نامدار آقاي ويليام هرشل كه اورانوس را به وسيله اشعه مادون قرمز كشف كرده وهمچنين خواهرش خانم كارولي هرشل كسي كه تعداد زيادي ستاره دنباله دار كشف كرده است اين افراد از كساني هستند كه اين تلسكوپ را به عنوان بزرگترين تلسكوپ فضايي مادون قرمز تا كنون راه اندازي و هدايت نمودند.

هدف از راه اندازی این تلسکوپ مشاهده سردترین ناحیه ها و مناطق فضا بود که برای ابرهای گردو غبار و شناسایی آنها راه اندازی شده بود.از اهداف دیگر آن مشاهده شکل‌گیری ستارگان قبل از شروع شکل‌گیری آن می‌باشد.آینه مرکزی آن دارای قطر 3.5 متر است و همچنین دارای دو دوربین می‌باشد.

چنین رساناها برای جمع‌آوری نور در دوربین و طیف سنجی و آشکار سازی و تصاویر دریافتی فتومتری است که با ابزارهای بکار رفته طول موجهای بین 55 تا 670 میکرو را اندازه‌گیری نمود، در حالت حداکثری سه دوربین به کار رفته با ابزار هتردین برای استفاده از مادون قرمز در فواصل دور که طول موجهای 157 تا 212 میکرون و 240 تا 625 میکرون را پوشش دهد.مایع هلیوم به کار رفته ابزارها را در دمای 218- درجه خنک می‌کند.

ستاره‌شناس مت گریفن عضو تیم اختر فیزیک می گوید: هرشل به ما اجازه می‌دهد تا برای اولین بار یک جمعیت عظیمی از شدت کهکشان ستاره ساز را مشاهده کنیم که حدود نیمی از ستاره‌های جهان را تشکیل می‌دهد.

ستاره‌ها در ابرهای گاز و غبار تشکیل می‌شوند و بیشتر انرژی آزاد شده توسط ستاره را همین گرد و غبار جذب می‌کنند که همین عمل باعث گرم شدن می‌شود.

ما می‌توانیم گرمای این گرد و غبار را آشکار کنیم که با تلسکوپ هرشل انرژی تولید شده توسط ستارگان جوان اندازه‌گیری می‌کنیم.

هرشل اطلاعات مربوط به شکل‌گیری کهکشان‌ها و ستارگان که حدود 12 میلیارد سال نوری فاصله دارند جمع‌آوری کرده است.

به وسیله این تلسکوپ اطلاعات ارزشمندی به اخترشناسان در مورد تاریخ اولیه جهان و چگونگی توسعه و گسترش آن به ما می دهد.در ضمن اطلاعاتی راجع به حیات و وجود آب می‌دهد.

برمبنای گفته انجمن ستاره‌شناسی اروپا هرشل بیش از 35000 مشاهده فردی و 600 برنامه را پوشش داده است.این مجموعه آنقدر وسیع است که دانشمندان هم اکنون نیز از اطلاعات آن بهره می‌برند.

اما برخی از اکتشافات مورد توجه راجع به اندازه‌گیری ایزوتوپ های آب در ستاره های دنباله دار و بر روی سیاره مشتری به نظریه وجود آب از جایی خارج از کره زمین را پایان داد.

جانشین این تلسکوپ در انجمن ستاره‌شناسی اروپا تلسکوپ گایا که در اکتبر 2013 جایگزین کردید با هدف تصویر سه بعدی از آسمان می‌باشد.

بیش از یک میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری و یا یک درصد از کل وجود دارد که وظیفه گایا نقشه‌برداری سه بعدی یا 3D از آن است./ع2

برچسب ها: فضا ، تلسکوپ ، اختر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار