نشست مطبوعاتي سومين جشنواره سراسري تئاتر تك نفره صبح روزشنبه 14 ارديبهشت در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رساني سومين جشنواره سراسري تئاتر تك نفره؛ در ابتداي اين نشست داوود بني اردلان دبير اجرايي سومين جشنواره سراسري تئاتر تك نفره با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان ،‌527 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد و با توجه به استقبال قابل توجهي كه در اين بخش صورت گرفت مهلت فراخوان تا 15 مهر سال 91 تمديد شد. در پايان مهلت تعيين شده بررسي اثار دريافت شده آغاز گرديد و در نهايت پس از بررسي نهايي  76 اثر به منظور حضور در مرحله ديدن آثار انتخاب شد. داوران اين مرحله آقايان شماسي ،‌دشتي و دريابيگي بودند. در پايان مرحله ديدن آثار مجموعا 33 اثر به عنوان آثار برگزيده در سه بخش انتخاب شد كه اين آثار در مرحله نهايي جشنواره ديده مي شود. 



بني اردلان با تفكيك بخش هاي مختلف مرحله نهايي جشنواره گفت: 19 اثر از بين كارهاي ديده شده وارد مرحله مسابقه مي شوند  8 اثر در بخش جنبي  و 6 اثر بخش وي‍ژه كه به پيشكسوتان و هنرمندان برجسته اختصاص سافته حضور خواهند داشت. محل اجراي آثار بخش ويژه نيز كارگاه نمايش خواهد بود. 
دبير اجرايي سومين جشنواره سراسري تئاتر تك نفره همچنين به بخش نمايشنامه نويسي جشنواره اشاره نموده و اظهار داشت: بخش نمايشنامه نويسي يكي ديگر از بخش هاي اين جشنواره است كه در اين بخش 131 اثر دريافت شده و مجموعا 12 كانديداي برتر انتخاب شده اند. اسامي برندگان جايزه اول تا سوم اين بخش نيز در مراسم اختتاميه اعلام خواهد شد. همچنين داوري بخش نهايي جشنواره بر عهده آقاي دكتر فلاح ،خانم دكتر زاهدي و آقاي نيما دهقان خواهد بود. نقالي كوتاه ترين آثار بخش نهايي جشنواره است كه 25 دقيقه به طول مي انجامد و طولاني ترين اثر در اين بخش نيز حدود 45 دقيقه خواهد بود. 
در ادامه اين نشست امير د‍ژاكام دبير سومين جشنواره سراسري تك نفره با اشاره به روند برگزاري جشنواره و استقبال قابل توجه هنرمندان گفت: انتظار ما اين بود كه در حدود 120 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شود اما با استقبال چشمگير و دريافت رقمي به مراتب بالاتر از اين مواجه شديم و تعداد آثار به بيش از 500 اثر رسيد. ‌اين استقبال خوب شايسته قدرداني و تشكر است. ما با توجه به اين استقبال در مرحله ديدن آثار تعداد بيشتري از آثار را پذيريفتيم حتي تعداد اجراها را  افزايش داديم،‌البته محدوديت هاي زيادي وجود دارد اما من آگاهانه همه شرايط را پذيرفتم و در اين جشنواره كار مي كنم. هنرمندان هم  شرايط را پذيرفتند چون همه ما اكثرا همكار هستيم و اعضاي خانواده تئاترهستيم كه با سختي ها ساختيم و سعي كرديم از همه ظرفيت ها به خوبي استفاده كنيم. با كمك حوزه هنري و تئاتر شهر جشنواره اي كه پيش از اين در يك سالن برگزار مي شد حالا در چند بخش گسترش يافته و در چند مكان مختلف برگزار مي شود. من معتقدم همه بايد بتوانند اجرا كنند، همه اين 500 نفر بيايند و اجرا كنند  اما محدوديت هايي وجود دارد و اين مقدور نيست. 
دژاكام در پاسخ به سوالي پيرامون سابقه و پيشينه تئاتر تك نفره همچنين اهميت اين نوع از تئاتر گفت: در خصوص اين نوع از نمايش بايد به پيشنيه نمايشي خود نگاه كنيم، به طور مثال تعزيه يك مجلس بزرگ است كه قطعات كوچكي دارد. هر قطعه آن به تنهايي قابل اجرا است. مي توانيم رجوع كنيم به مثنوي ،‌دفتر مفصلي است اما داستان هاي بسيار كوتاهي دارد كه بعضي از آنها را مي توان در قالب كوچك تري اجرا كرد. همينطور در شاهنامه حجم بالايي از داستان هاي كوتاه ديده مي شود. در واقع اين نوع از تئاتر در حماسه گويي مي شود نقالي. هنرمند ايراني در صورت نبود شرايط يا امكانات ، نمايش را به شكل كوچك تري و يا با تعداد نفرات كمتري اجرا مي كرده است. ‌پيشينه نمايشي و ادبي ما اينطور بوده كه اگر شرايط فراهم بود حرف به صورت گسترده و تفصيلي بيان مي شد اما با توجه به مخاطب، ابزار و امكانات زمان و گستردگي برنامه كاهش مي يافت. در واقع هنرمند ايراني در نمايش واقع بين بوده ، توليدات متفاوتي داشته است، هم بزرگ و هم كوتاه. اين تاكتيكي است كه مي توانيم از نمايش خودمان بياموزيم و با نمايش امروز جهان هم منافات ندارد. روش ها در دنياي تئاتر متفاوت است. توليد تئاتر استاندارد نيست، اين واژه غلطي است ، چون توليد تئاتر شيوه ها و روش هاي گوناگون دارد و خود را مي تواند با شرايط متفاوت وفق بدهد. شما ببينيد ما در هنر اصيل خودمان پرده خواني را داريم كه يك نفر مي تواند در هر مكاني با هر شرايطي نمايش خودش را اجرا كند، نقالي بين توده هاي مردم در قهوه خانه ها اجرا مي شد، گوشه هاي تعزيه به صورت دو نفره در برخي از تكايا و مكان ها برگزار مي شد.     
 
تئاتر براي همه 
  
دژاكام افزود:ما بايد به دنبال شعار تئاتر براي همه باشيم. ايا مردم در همه شهرستان هاي ما الان تئاتر مي بينند؟‌ درهمه مناطق ،‌روستاها و نواحي همه مردم مي توانند به ديدن تئاتر بروند؟ يكي از راه هاي تحقق "تئاتر براي همه" اين است كه تئاتر  در همه مكان ها وجود داشته باشد. در همه روستاها، ميدان ها، شهرستان ها و مكان هاي تجمع مردم بايد تئاتر هم وجود داشته باشد. همه فضاهايي كه مي تواند تئاتر در آنها جريان داشته باشد. همه هنرمندان بايد براي تحقق اين هدف كار بكنند. اما مكان ها شرايط گوناگون دارد. يكي از موثرترين راه ها كه موجب تحقق اين هدف مي شود تئاتر تك نفره است. اينگونه از تئاتر را مي توان  در هر فضاي حفاظت شده اي كه هنرمند بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند اجرا كرد. 



دبير سومين جشنواره سراسر تئاتر تك نفره گفت: به نظر من جايگاه اين بخش در فجر خالي است ،در تئاتر كشور خالي است.  البته اينگونه تئاتر جذاب هم هست. شما وقتي تئاتر تك نفره را در مناطق مختلف جهان و انواع گسترده آن مي بينيد دچار حيرت مي شويد. لذت مي بريد از آن . تئاتر تك نفره اين نيست كه يك نفر بيايد بنشيند و فقط حرف بزند. در برخي از نقاط جهان يك هنرمند مي آيد و به تنهايي به صورت ايستاده با سكوت در طول يك ساعت بيش از از 5000 نفر را مي خنداند. با استفاده از تكنولوژي ، كار بدني مبتني بر روان شناسي ،جامعه شناسي ،فرهنگ و باور ها.  به عقيده من تئاتر تك نفره تاكتيك خوبي براي تحقق شعار تئاتر براي همه محسوب مي شود.  اين نوع از تئاتر دو خصوصيت دارد؛ جذابيت فوق العاده و امكان اجراي بسيار بالا. 
دژاكام در ادامه اظهار داشت: سوال من اين است كه ما چقدر مي توانيم براي تئاترمان سالن بسازيم ؟ قطعا در اين بخش با محدوديت هايي كه وجود دارد مواجه هستيم. با اين وضعيت براي ارتباط با توده مردم تئاتر تك نفره و دو نفره راهگشا است. تئاترهايي كه از نظر حجم فيزيكي كوچك هستند و البته قدرت مانور بالايي دارند و اين امكان وجود دارد كه در فضاهاي زيادي اجرا شوند.اين نوع از تئاتر مي تواند تئاتر را به ميدان توده مردم ببرد. مردم در شهرستان ها ايا بايد در سالن تئاتر به تماشاي تئاتر بنشينند؟ ‌قبلا در اين كشور فقط در سالن ها تئاتر اجرا مي شد؟ 
نظريه تئاتر در تمام مكان ها مدرن و مبتني بر سنت و فرهنگ ما است. متاسفانه اين نظريه به فراموشي سپرده شد، تئاتر در تعدادي از سالن ها حضور دارد و از مردم دور افتاده اما تئاتر تك نفره مي تواند تئاتر را به ميان مردم ببرد. 
  
جشنواره به خوبي ديده مي شود 
  
دبير جشنواره در پاسخ به سوالي پيرامون علت محدوديت آثار انتخاب شده در بخش نهايي گفت: قرار بود20 اثر براي حضور در اين بخش انتخاب شود كه من آن را  تبديل كردم به 33 اثر. اصولا من در هر جشنواره اي تعداد كارها را بالا مي برم. ما الان فضاهاي متعدد و متنوعي در اختيار داريم. كارگاه نمايش، سالن حوزه هنري ، استوديوي فرهنگسراي نياوران سالن گوشه اين فرهنگسرا و همينطور فضاي باز. من معتقدم كه همه 500 اثر مي تواند اجرا شود اما اجراي اين گروه ها به حداقل امكاناتي نياز دارد كه كمترين آن فضا و مكان لازم و مناسب است. هر يك اثر نياز به امكانات خاص خودش دارد. من به همه شركت كنندگان احترام مي گذارم كه با حداقل امكانات حضوري صادقانه در اين جشنواره دارند و از آنها تشكر مي كنم. 
وي به تغيير زمان جشنواره اشاره كرد و گفت: در خصوص تغيير زمان ‌بايد از همينجا معذرت خواهي كنم. اولا بايد بگويم كه مشكلاتي در اين بخش وجود داشت  و از سويي ما به دنبال اين بوديم كه جشنواره در زمان مناسب برگزار شود و به خوبي ديده شود. من مطمئنم جشنواره در اين مقطع به خوبي ديده مي شود ، تبليغات خوبي صورت گرفته ، زحمات خوبي كشيده شده و جشنواره به خوبي ديده مي شود. ما در بخش وي‍ژه اين جشنواره شاهد حضور نام هاي بزرگي هستيم. اين كارگردانان و بازيگران را چگونه مي توان با كمترين هزينه در اين جشنواره گرد هم جمع كرد؟  بايد اشاره كنم به برخي از نام هايي كه در بخش ويژه حضور دارند مثل خانم محبوبه بيات ، خانم بهاره رهنما، آقاي فرهاد شريفي و آقاي رحمت اميني يا آقاي حسين فرخي. 
اين هنرمندان بزرگ  ، فقط به دليل عشق و علاقه اي كه به اين كار داشتند در اين جشنواره و در بخش ويژه حضور يافتند و من صميمانه از آنها تشكر مي كنم. 
  
داوري حامد بهداد در جشنواره تك 
  
دژاكام با اشاره به بخش ديگري از جشنواره گفت: بخشي تعريف شده به نام بخش بيرون از تئاتر ، اول به اين معني كه بيرون از ساختمان تئاتراست. در واقع ‌تئاتر محيطي مي تواند در هر مكاني اتفاق بيافتد ، دوم اينكه‌ اكثر اين فعاليت ها بيرون از سازمان زيبايي شناسي تئاتر متعارف است ،‌ نوعي تئاتر غير متعارف است مثل نقالي پانتوميم و ...   داوران اين بخش حامد بهداد، داوود بني اردلان و مژگان فرح آور مقدم خواهند بود. 
در اين بين بايد بگويم كه حامد بهداد فارغ التحصيل تئاتر است ، البته بسياري او را  از طريق سينما مي شناسند اما در حقيقت به تئاتر تعلق دارد و  جاي آن است كه به خانه خودش بازگردد و خودش هم با فراغ بال پذيرفت.به نظر من مي تواند با هنرمندان هم ارتباط خوبي برقرار كند . شايد تصور شود كه او سينمايي است اما حامد بهداد واقعا تئاتري است و يكي از داوران اين بخش از جشنواره تئاتر تك نفره خواهد بود. 
دژاكام افزود: يكي از اهداف اين جشنواره كشف استعدادهاي جوان و اهميت دادن به جوانان است. ما در مرحله خواندن آثار  آقاي دشتي را در بين داوران داشتيم ،‌هنرمندي جوان و موفق، همچنين خانم زهرا صبري كه افتخارات بين المللي قابل توجه و موافقيت هايي در داخل كشور داشته اند. در بخش داوري بخش نهايي هم نيما دهقاني در كنار اساتيد بزرگ ديگر حضور دارد و در نمايشنامه نويسي رضا گشتاسب. اينجا هم حامد بهداد حضور دارد ، در واقع سعي كرديم تركيبي از جوان هاي مختلف در قسمت هاي مختلف جشنواره داشته باشيم.   
  
تجليل از مرشد ترابي و استاد محمد 
  
دبير جشنواره سراسري تئاتر تك نفره در پايان گفت:‌تشكر مي كنم از تئاتري ها و تقدير كه درك كردند شرايط را همچنين تشكر از معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين تشكر از رييس فرهنگسراي نياوران كه خيلي به ما كمك كردند و همراهي كردند. لازم است در اين بخش به دو بزرگداشت مراسم اختتاميه اشاره اي داشته باشيم اول بزرگداشت مرشد ولي الله ترابي ،‌بازيگر تك نفره اي كه اثار تك نفره زيادي داشته، در همه مكان ها نقل هاي بلند و كوتاه گفته صاحب سبك و روش زيبايي است. همچنين استاد محمود استاد محمد كه خود بنده افتخار شاگردي ايشان را داشته ام. تلاش مي كنيم تجليل مناسبي از اين عزيزان و بزرگان داشته باشيم. از شما هم مي خواهيم كه ما را ياري كنيد در اين بخش با معرفي آنها و انتشار سوابق آنها. قصد ما اين است كه  به بزرگان و پيشكسوتان احترام بگذاريم كه اگر به هنرمندان و پيشكسوتان احترام بگذاريم جوانان هم اميدوار مي شوند.    
محمد جواد پاينده مدير روابط عمومي جشنواره نيز در پايان اين نشست ضمن قدرداني از نمايندگان رسانه هاي با تاكيد بر ضرورت توجه به اين جشنواره اظهار داشت: اين جشنواره از اهميت بالايي برخوردار است و بايد مورد توجه جدي رسانه ها قرار بگيرد. اينطور نباشد كه تنها به جشنواره هاي پرهزينه بپردازيم و به اين جشنواره ها توجه كمتري نشان دهيم. آنچه مسلم است به گفته اساتيد و بزرگان هنرهاي نمايشي ،‌اين جشنواره عرصه حضور و معرفي استعدادهاي جوان و توانمندي است كه مي توانند آينده هنرهاي نمايشي كشور را تضمين كنند و در اين عرصه آينده ساز باشند. اين هنرمندان جوان بيش از هر كس به توجه و حضور موثر رسانه ها نيازمند هستند و در اولين گام انتظار دارند كه به خوبي ديده شوند. اميدوارم جامعه رسانه اي كشور در عرصه فرهنگ و هنر همراهي خوبي با اين جشنواره داشته باشد و با نگاه منصفانه و حتي منتقدانه روند برگزاري جشنواره را زير نظر داشته باشد. كميته برگزاري جشنواره نيز در راستاي حضور پررنگ رسانه ها همكاري لازم را در اين بخش صورت خواهد داد و اميدواريم كه اجراي هنرمندان با حضور نمايندگان رسانه ها همراه باشد.    
گفتني است؛ مرحله نهايي سومين جشنواره سراسري تئاتر تك نفره از 16 تا 21 ارديبهشت در مجموعه فرهنگسراي نياوران ، كارگاه نمايش تئاتر شهر و سالن ماه حوزه هنري برگزار خواهد شد. مراسم اختتاميه اين جشنواره نيز روز شنبه 21 ارديبهشت در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود./ص
برچسب ها: تئاتر ، تک نفره ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار