کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحليلم اين است که آيت‌الله هاشمي به ميدان نمي‌آيد و اصولا همه کساني که مسئول در سطح کلان کشور بودند و يک دوره کار خود را انجام داده‌اند نبايد خودشان به صحنه وارد شوند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد سعیدی‌کیا" کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت) در باشگاه خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به اختلافات با احمدی‌نژاد گفت: در قانون اساسی ما وزرا صاحب اختیار و مسئول‌اند و باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد در مواضع مختلف در صحنه‌های عمومی این حرف را که وزرا تیم فوتبال هستند و من نیز سرمربی آنها هستم و می‌توانم هرکاری بکنم را تکرار کرده‌اند.

وزیر مسکن دولت نهم افزود: وزیر دارای اختیاراتی بوده و باید توانایی‌های خود را بروز کند و در برابر رئیس جمهور، مجلس و رهبر معظم انقلاب پاسخگو باشد.

کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: احمدی‌نژاد عمدتا براین پایه بود که هرچه می‌خواهند و دستور می‌دهند باید اجرا شود در حالی که کار وزارت خانه‌ها فقط دستوری نیست و باید متکی بر اقدامات کارشناسی باشد.

سعیدی‌کیا ادامه داد: رئیس جمهور باید فضا را برای کار مدیران باز کند و سازمان‌های مختلف نباید در امور وزارتخانه‌ها دخالت کنند البته در وزارتخانه ما هیچ دخالتی شکل نگرفت.

وی تصریح کرد: مشکل روش های مدیریتی است که افراد باید با روش های مدیریتی آشنا شده و کار کنند.

سعیدی‌کیا در ارتباط با سوابق اجرايي‌اش اظهار داشت: 7 - 8 سال قبل از انقلاب اسلامي مشغول به کار بودم و بعد از انقلاب کار خود را از جهاد بندرعباس آغاز کردم و در سال 64 مسئول وزارت راه و ترابري در کشور بودم که در دولت اول هاشمي هم به همين کار به انجام وظيفه مي‌پرداختم.

وي افزود: در دولت دوم هاشمي قائم مقام بنياد مستضعفان که پس از آن در دولت خاتمي مسئول جهاد سازندگي و در نهايت در دولت نهم مسئول وزارت مسکن و شهرسازي در کشور بودم.

سعیدی‌کیا در پاسخ به اينکه در دولت موسوي که در راه و ترابري بوديد، آيا فکر مي‌کرديد وي در سال 88 يکي از بانيان فتنه باشد، گفت: در موقع کار چنين فکر و تصوري نکردم و نداشتم. وي هميشه همراه انقلاب بود و کار اجرايي خود را پيگيري مي‌کرد و در برخي از مواقع با برخي از مقامات اختلاف نظرهايي داشت که آنقدر هم زياد نبود که وضع بدين گونه صورت گيرد.


*به استقلال فکري خود پايبندم


وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی براینکه چرا به صورت انفرادی در عرصه انتخابات وارد شدید و اینکه خود را به کدامیک از طیف‌های موجود نزدیک می‌دانید؟ اظهار داشت: در همه دولت‌ها حضور داشته‌ام و تنها در دولت دوم موسوی وزیر بودم و در دولت‌های بعدی در دور اول حضور داشته‌ام و این نشان از استقلال فکری من دارد که همچنان به آن پایبندم.

سعیدی‌کیا تأکید کرد: ائتلاف در عرصه انتخابات را زودرس می‌دانم و باید این مسئله پس از تأیید و اعلام نظر شورای نگهبان اتفاق بیافتد و در این صورت است که با مشخص شدن افراد می‌شود بر اساس اصول، فرد نهایی را انتخاب کرد.

وی تأکید کرد: قائل به ائتلاف با کسی نیستم و همچنان جزو هیچ حزب و گروهی نبوده‌ام.

وی با اشاره به وجود جریان‌ها و احزاب کشور بیان کرد: در حال حاضر ما حزب به معنای واقعی نداریم و جریان‌هایی در کشور به فعالیت می‌پردازند  و تشکل‌هایی که به عنوان حزب فعالیت کنند کم است.

سعیدی‌کیا درپاسخ به اینکه نام شما در رده بالای نظرسنجی‌ها نیست و این چالشی برای شما محسوب می‌شود، اظهار داشت: نظرسنجی‌ها در حال حاضر موضوعیتی ندارد و فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده است. نظرسنجی زمانی مفید است که فضای انتخاباتی شکل گرفته باشد و افراد مشخص شوند.


*اگر اميد نداشتم،  وارد صحنه انتخابات نمی‌شدم


سعیدی‌کیا افزود: من امید داشتم که به صحنه آمدم و اگر اینگونه نبود وارد صحنه انتخابات نمی‌شدم. 

وی گفت: برای نظرسنجی مقبولیت کاندیداها میزان و معیارها مهم هستند و الآن برای اعلام نتیجه نظرسنجی بسیار زود است.

کانديداي احتمالي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که در صورت پيروزي در انتخابات، تمرکز و نگاه خود را ويژه کداميک از مناطق در دنيا خواهيد کرد، تصريح کرد: بايد با تمام دنيا برپايه عزت، حکمت، مصلحت و با حفظ اصول و اعتقادات نظام تعامل و رابطه حکيمانه برقرار کرد و به گمان من چنين تعاملي قابل برقراري است.

وي افزود: در دوره فعاليتم 11 کميسيون مشترک با کشورهاي مختلف را اداره کردم که موفقيت‌هايي را در اين زمينه به دست آوردم. ما نمي‌توانيم دور خود ديواري بکشيم و اينگونه به زندگي خود ادامه دهيم.

سعیدی‌کیا ابراز داشت: آنچه که مهم است اين است که بايد سهم قابل قبولي از اقتصاد دنيا را براي خود داشته باشيم و محدوديت روابط با ساير کشورها به مصلحت نظام نيست لذا هرجايي که به نفع ما هست بايد با تمامي کشورها به غير از اسرائيل و آمريکا رابطه داشته باشيم.

وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به مسئله مسکن مهر گفت: طرح مسکن مهر از دل طرح جامع درآمد که قبل از من شکل گرفته بود اما من این طرح را به طور جدی دنبال کردم.

وی ادامه داد: این طرح جامع برای کل کشور است و طرح مسکن مهر نیز برای کسانی است که قادرند تسهیلات بانکی را پرداخت کنند اما توان کافی برای خرید مسکن ندارند لذا به حذف قیمت زمین می توانند مسکن دار شوند.

کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: احمدی‌نژاد به مسئله مسکن عنایت خاصی داشت و وقتی که این طرح مطرح شد نام مسکن مهر در جلسه شورای مسکن مهر انتخاب شد.


*فرد اصلح را مردم انتخاب می‌کنند


سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر ادعای خود درباره اینکه اگر کسی را اصلح تر از خود بدانید به نفع کسی کنار نمی‌روید؟ گفت: من چنین ادعایی نکردم که شما آن را اینگونه به زبان می‌آورید.

وی ادامه داد: فرد اصلح را مردم انتخاب می‌کنند و منظور من از اینکه به نفع کسی کنار نمی کشم این نبوده است.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: به علت سابقه کار در حوزه‌های مختلف شامل اقتصادی، تولیدی، فنی، کشاورزی، صنعت و تجربه‌هایی که در این بخش‌ها داشته‌ام در این مسیر حاضر شده‌ام.

وی ادامه داد: مهمتر از همه اینها روش و منشی است که در کار من وجود داشته است که امیدوارم بسیاری از فرهیختگان با من همکاری کنند تا خدمتگزار مردم باشیم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: نیروهای کارآمدی وجود دارند که می‌توانند با دولت همکاری کنند؛ پس این درست نیست که به دنبال گروه‌هایی باشیم و عده‌ای را کنار بگذاریم چرا که این امر اصلا به مصلحت کشور نیست.

کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من اعتقاد دارم کسی که در این میدان وارد شده است با کارشناسی و استدلال آمده است و اگر وسط راه کنار بکشد درست نیست.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: مردم تعیین کننده مسئولیت اجرایی کشور از بین گروه‌های مختلف هستند.

وزیر مسکن دولت نهم ادامه داد: کشور نیازمند کارهای بزرگی است که اولویت من اقتصاد و فرهنگ در سیستم صداقت است.

سعیدی‌کیا افزود: باید با مردم صادقانه رفتار کرده و به آنها اعتماد کنیم.

کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت بحث فرهنگی گفت: همه امور در بستر فرهنگی شکل خواهد گرفت و ما هیچگاه اقتصاد خوب بدون فرهنگ خوب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما باید فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را که دارای سابقه طولانی است بارورتر کنیم و در این مسیر تلاش کنیم.

سعیدی‌کیا افزود: من به خاطر تجربه‌های زیاد، هم در داخل و هم در دنیای خارج وارد این صحنه شدم و اعتقادم براین است که یک نفر با این مشخصات می‌تواند خدمتگزار نظام باشد.

کانديداي احتمالي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگر باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه نام افرادي را که براي سه پست اساسي رئيس بانک مرکزي، وزير اقتصاد و مدير برنامه و بودجه مشخص کرده‌ايد را نام ببرد، تصريح کرد: در اواسط خردادماه هنگام تبليغات انتخاباتي، نام اين افراد را قطعا معرفي مي‌کنم و در حال حاضر بعضا برخي از آنها براي حضور در اين سمت‌ها حضورشان قطعي شده و بعضي هم در حال بررسي هستند.


*آيت‌الله هاشمي به ميدان نمي‌آيد


سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالي مبني بر حضور آيت‌الله هاشمي در انتخابات اظهار داشت: تحليلم اين است که هاشمي به ميدان نمي‌آيد و اصولا همه کساني که مسئول در سطح کلان کشور بودند و يک دوره کار خود را انجام داده‌اند نبايد خودشان به صحنه وارد شوند بلکه بايد با تشکيل دادن حزب و گروه کانديدايي را معرفي کنند.  
 
وي تاکيد کرد: به صحنه آمدن مسئولاني که يک دوره در راس مسئوليت‌هاي کلان بودند مفهوم قابل قبولي ندارد.
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به اين که آيا به نقش هاشمي به عنوان گرداننده فتنه 88 قائل هستيد؟ گفت: آيت‌الله هاشمي اکنون رئيس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام به حکم رهبر معظم انقلاب است و اگر اين چنين حرفهايي بازگو شود به مصلحت کشور نيست.
 
کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: افرادي که چنين مباحثي را مطرح مي‌کنند بايد در درون خودشان اين مسائل را تحليل کنند وقتي کسي چنين مسئوليت بالايي دارد اظهار اين گونه مسائل مفهومي ندارد.

اين کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در ارتباط با جريان موسوم به انحرافي در کشور گفت: معمولا بعد از هر رئيس‌جمهوري در کشور روساي قوه مجريه تمايل داشتند که بعد از خودشان جريان فکريشان در کشور ادامه داشته باشد.
 
وي افزود: بعد از آيت‌الله هاشمي حزب کارگزاران، خاتمي جبهه مشارکت و اکنون نوبت به احمدي نژاد رسيده که وي هيچ حزبي را براي معرفي ندارد اما مي‌خواهد با معرفي يک کانديدا جريان فکري خود را ادامه دهد.  
 
سعیدی‌کیا ادامه داد: ظواهر امر نشان مي‌دهد که احمدي‌نژاد در معرفي کانديداي مورد نظرخود در تلاش است اما هنوز شخص مورد نظرمعلوم نيست؛ باور براين است که وي بالاخره يک کانديدا معرفي خواهد کرد اما وزنش با بقيه کانديداها هيچ فرقي ندارد و او هم يک کانديداست. 


*جناح دولت، رقيب جدي و سرسختي براي ديگر کانديداها نخواهد بود

 
وي تصريح کرد: به اعتقاد من جناح دولت رقيب جدي و سرسختي براي ديگر کانديداها نخواهد بود.
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به اين که توجه احمدي‌نژاد به جامعه روستايي به ميزان زيادي بوده اما نتايج نظرسنجي نشان مي‌دهد که اين آمار کاهش يافته؛ آيا شما برنامه‌اي براي توجه به اين گروه در جامعه داريد؟ گفت: زماني که جمعيت يک روستا به 5 هزار نفر مي‌رسد تبديل به شهر مي‌شود و بسياري از روستاها در طي اين مدت با تبديل شدن به شهر نقش به سزايي در سهم توليد و عمدتا بخش کشاورزي و صنايع وابسته به آن داشته‌اند.  
 
وي ادامه داد: ما بايد بتوانيم در بعد توليد و اشتغال براي روستاييان سهم قابل توجهي اختصاص دهيم و با ايجاد واحدهاي توليدي مسئله اشتغال را براي روستاييان با فراهم کردن دارايي و ثروت براي آن‌ها مهيا کنيم. 

سعیدی‌کیا با اشاره به مشکلات اقتصادي اظهار داشت: اقتصاد کشور با بحران مواجه است و سرمايه گذاري، توليد، اشتغال افت کرده که موجب بيکاري و تورم بالا و آزردگي مردم در امر معاش شده است.  
 
وي گفت: در رابطه با اين معضل چه بايد بکنيم مهم است وقتي مي‌گوييم سرمايه داري را بايد رشد دهيم بلافاصله تعبير مي‌شود که منابع کم داريم اما منابع به اندازه کافي موجود است.  
 
کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري بيان کرد: وظيفه دولت حمايت از کار و سرمايه است و بايد بستر امني براي سرمايه گذاري ايجاد کند و سرمايه گذاري بايد در اقتصاد ارزش تلقي شود.  
 
سعیدی‌کیا با بيان اين که بايد ثبات مقررات در سرمايه‌گذاري داشته باشيم، اظهار داشت: شفاف‌سازي مقررات نيز لازم است لذا ابهام در مقررات باعث ناامني در مردم مي‌شود و کسي اعتماد به سرمايه گذاري نمي‌کند. 


* بايد اعتمادسازي کنيم و صادقانه با مردم برخورد شود

 
وي در خصوص اعتمادسازي گفت: بايد اعتمادسازي کنيم و صادقانه با مردم برخورد شود تا در پي آن پول‌هاي خرد و کلان را به سوي سرمايه‌گذاري در کشور سوق دهند، اگر اين بستر آماده نشود سرمايه‌هاي مردم به سمت حاشيه‌هايي مانند ملک، ارزو طلا مي‌رود.  
 
سعیدی‌کیا تاکيد کرد: جراحي اقتصادي بايد در کشور رخ دهد و از پول نفتي که مستقيم به خزانه دولت مي‌رود، جلوگيري کنيم.
 
وي افزود: وقتي که پول نفت خرج تاسيسات و صرف هزينه‌هاي جاري کشور مي‌شود، توليد به مشکل برمي‌خورد و ما بايد پول نفت را به سمت توليد هدايت کنيم تا کشور آباد شود و کار فکري و عملي مردم است که کشور را آباد مي‌کند.  
 
وزيرمسکن و شهرسازي دولت نهم با اشاره به صندوق توسعه ملي اظهار داشت: صندوق توسعه ملي سالانه 20 درصد از پول نفت را بايد در خود جاي دهد و اين پول مال دولت نيست بلکه بايد به جهت توليد در اختيار مردم قرار گيرد و سرجاي خودش خرج شود.
 
وي افزود: اين 20 درصد پول نفت که درصندوق توسعه ملي بايد واريز شود مي‌تواند ايجاد کار و اشتغال در کشور کند و دولت نيز نبايد براي کسري بودجه خود به آن رجوع کند و اگر اين پروسه شکل گيرد درآمد حاصل از توليدات کشور مي‌تواند مالياتش را به خزانه دولت برگرداند.
 
سعیدی‌کیا با اشاره به صحبت خود مبني بر اينکه حضور داشتن وي در يک دوره از دولت‌ها به عنوان وزير مصداق استقلال راي‌اش است، گفت: اينکه در دولت‌هاي دوم نبوده‌ام يعني استقلال راي نداشتن به اين معني نيست و انتخاب وزير و رئيس‌جمهور است، اما انتخاب نشدن دوباره من به عنوان وزير براساس ايستادگي بر اعتقاداتم بود.
 
وي اظهار داشت: اگر دولت با مشارکت هيئت‌دولت و نخبه‌ها به کار خود ادامه دهد کار اساسي جلو مي‌افتد لذا بايد ازنخبه‌ها و نيروهاي خبره در تصميم‌سازي کمک و استفاده کرد.

کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درپاسخ به سوالي مبني براينکه حضور حداکثري کانديداها را چه طور ارزيابي مي‌کنيد؟ پاسخ داد: اين سوال را بايد بعد از بررسي‌هاي شوراي نگهبان و نظرات قطعي آنها و تأييد صلاحيت‌هاي اعلام شده جواب داد.

سعیدی‌کیا با تأکيد بر اهميت بر موضوع فرهنگ گفت: همه کارهاي کشور در بستر فرهنگ معناي خود را پيدا خواهد کرد.

وي ادامه داد: اعتقادات ما ايران اسلامي است و بايد آن را بارور کرد و مسائل سياسي اجتماعي ما بدون توجه به آن درست نخواهد بود.

وزير مسکن دولت نهم افزود: ما در کشور هم نخبه علمي و هم توليد علم داريم اما ارزشمداري افت پيدا کرده است.

کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اگر توليد علم در کشور با توليد معرفت اسلامي همراه بود وضع به اين صورت نبود.

سعیدی‌کیا تصريح کرد: در کشور ما نخبگان علمي - فرهنگي زيادي وجود دارد و نگاه ما به اينها بايد متفاوت از نگاه به افراد عادي جامعه باشد.

وزير مسکن دولت نهم افزود: ما بايد با شناخت درست نخبگان محيط زمينه هاي مناسبي را فراهم کنيم تا توليد فرهنگ در جامعه بوجود آيد و با اين فرهنگ معلماني تربيت کنيم.

کانديداي احتمالي يازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: ما بايد اين معرفت را با زباني محترمانه به مردم بيان کنيم.
 
سعیدی‌کیا با اشاره به موضوع بحث ارشاد گفت: مسئوليت ارشاد را بايد کسي برعهده بگيرد که با مردم محترمانه بحث کند تا معرفت به آنها منتقل شود.

وي ادامه داد: گشت ارشاد بايد در اختيار دستگاه هاي فرهنگي کشور قرار گيرد تا معرفتي که از سوي نخبگان توليد مي‌شود به درستي به مردم انتقال يابد.

وزير مسکن دولت نهم گفت: مردم ما پايبند به نظام، انقلاب بوده و دوست دارند که با آنها به درستي رفتار و به آنها اعتماد کنيم.

سعیدی‌کیا خاطر نشان کرد: گذشته فرهنگي ما گذشته مهمي است که بايد از آن حفاظت و پاسداري کنيم.

وي در ارتباط با تعامل ميان قواي سه گانه در کشور تصريح کرد: اختلاف در کشور باعث بروز مشکلاتي شده که بايد تقابل ميان سران قوا جاي خود را به تعامل و تفاهم دهد و بايد بسترسازي‌هاي مهمي را در کشور از طريق تعامل ميان مسئولان انجام دهيم.

کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد: جامعه در شرايط کنوني نياز به آرامش دارد که بايد با ايجاد انسجام ميان مسئولان و انتقال آن به جامعه و همچنين اعتماد و رفتارهاي صادقانه با مردم اهداف خود را در کشور پيش ببريم.


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
جناب سعیدی کیا . رییس جمهور حرف بسیار پسندیده ای زده است . ایشان حتما باید مربی باشند و اختیار دار تعویض نیرو . اگر چنین باشد ایشان و بعدی ها موفقند .
آخرین اخبار