رییس شبكه دامپزشكی آبادان از آغاز طرح رایگان مایه كوبی دام های منطقه علیه بیماری تب برفكی در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر' مهدی آقالر'افزود: این طرح از امروز بمدت یكماه ادامه خواهد داشت و در آن حدود چهار هزار و 500 رأس گاو، گوساله و گاومیش در سطح گاوداریها و گاومیش داریهای شهرستان آبادان علیه بیماری واگیردار تب برفكی مایه كوبی می شوند.

وی گفت: در اجرای این طرح یك گروه دو نفره از بخش دولتی حضور دارند و در صورت نیاز تعداد گروه ها افزایش خواهند یافت.

رییس شبكه دامپزشكی آبادان افزود: ماموران شبكه دامپزشكی با رعایت كامل اصول بهداشتی و زیست ایمنی عملیات واكسیناسیون را انجام می دهند.

دكتر آقالر گفت: در این طرح كلیه دامهای سنگین با عمر بالای دو ونیم ماه مایه كوبی خواهند شد.

وی اصلی‌ترین عامل ابتلای دام‌ها به این بیماری را جابه‌جایی غیرمجاز دام‌ها، دریافت نكردن واكسن، همكاری نكردن دامداران با همكاران دامپزشكی برای واكسیناسیون كردن دامها و نیز عدم رعایت اصول بهداشتی عنوان كرد.

دكتر آقالر گفت: با توجه به اینكه این بیماری از راه‌های مختلف مثل مرگ و میر گوساله‌ها، كاهش تولید شیر و سقط جنین موجب وارد آمدن خسارات اقتصادی جبران ناپذیر به دامداران می‌شود، لذا سازمان دامپزشكی با برنامه‌ریزی‌های لازم طرح واكسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری را در دستور كار قرار داده است.

وی گفت: برنامه‌ریزی به نحوی انجام خواهد شد تا در ابتدای طرح واحدهای واقع در نواحی پرخطر قبلی و فعلی زیر پوشش قرار گیرند.

دكتر آقالر اظهار داشت: برنامه این طرح فراگیر به اطلاع تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامداران، روستایی و عشایری، شورای اسلامی روستاها و مقامات محلی رسیده شده است.

وی از كلیه دامداران شهرستان خواست نهایت همكاری را با گروه های دامپزشكی به عمل آورند تا با واكسیناسیون علیه این بیماری واگیردار تعداد مبتلایان دامی را كاهش و خسارات اقتصادی ناشی از آن را به حداقل رساند./س


برچسب ها: رایگان ، دام ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.