رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سفر دو روزه خود از استان کردستان، اظهار داشت: استان کردستان گوی سبقت را از همکاران خودشان در سایر استانها ربوده و بهتر از سایرین عمل نموده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور در جلسه شورای قضایی استان حفظ استقلال قوه قضائیه را یکی از سیاست های مهم قوه خواند و رسیدن به آن را مایه خیر و برکت برای نظام و مردم دانست.
وی گفت : موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانها نیز از سیاست های کلان قوه قضائیه است که مورد تأکید مقام عظمای ولایت و ریاست محترم قوه قضائیه می باشد که برای رسیدن به این مهم بایستی مجموعه و یک سیستم کامل را در نظر بگیریم که خوشبختانه قوه قضائیه برای این سیستم طراحی لازم را انجام داده که در قدم اول شامل پیشگیری از وقوع جرم – قضا زدایی از برخی قوانین – جرم زدایی از برخی اعمال و حبس زدایی از بعضی اعمال مجرمانه است.
رئیس سازمان زندانهای کشور با اشاره به قاطعیت دستگاه قضا در برخورد قاطع بازدارنده با عده ای از مجرمین جرائم خطرناک و سازمان یافته مانند جرائم اقدامات علیه امنیت کشور و علیه امنیت شهروندان گفت : در این صورت زندان صرفاً محل نگهداری عده معدودی از اشخاص مجرم که آزادی آنها مخل نظم و امنیت اجتماعی است می شود.
وی گفت این قبیل افراد باید در فرآیند اصلاح و تربیت قرار بگیرند و به تناسب نوع عمل مجرمانه برای دیگر افراد از مجازات های غیر حبس استفاده گردد.
غلامحسین اسماعیلی خاطر نشان کرد: که سازمان زندانها در گام آخر این مجموعه ایفای نقش می کند که با ارائه آمار و تحلیها از وضعیت افرادی که به زندانها معرفی می شوند مجموعه قضایی را در اتخاذ تصمیمات و صدور آراء مناسب برای خطا کاران یاری می کند.
این مقام مسئول گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنیم که رهبری تیز بین ، هوشیار و آگاه به همه زوایای کشور داریم که در سال 91 در هفته قوه قضائیه خواستشان ارتقاء قوه قضائیه بود که بر این اساس سازمان زندانهای کشور نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های دستگاه قضایی، شعار محور سال جاری را ارتقاء نظام زندانبانی نام نهاده که با جدیت تمام آن را به امید خدا به مرحله ی عمل می رساند.
رئیس سازمان زندانهای کشور ارتقاء نظام زندانبانی را موضوعی فراگیر در همه مأموریت ها و مسئولیت های سازمان از پذیرش و تشخیص اولیه تا آزادی زندانی دانست و گفت باید ارتقاء در جزء جزء برنامه های اصلاحی و تربیتی بویژه برنامه های فرهنگی مشاهده شود.
وی خاطر نشان کرد: ارتقاء زمانی محقق می شود که بتوانیم نقاط قوت خود را بشناسیم و در حفظ آن تلاش کنیم و با شناخت از نقاط ضعف نسبت به جبران آن اقدام نمائیم.
رئیس سازمان زندانهای کشور در سفر دو روزه به استان کردستان پس از جلسه شورای قضایی بند جدید نظامیان استان را افتتاح و سپس از مجموعه زندان مرکزی سنندج بازدید نمود .
وی پس از دیدن قسمت های مختلف زندان و دیدار با مددجویان از برنامه مختلف فرهنگی – هنری و قرآنی بازدید کردند .
اسماعیلی در پایان بازدید از زندان در جمع خبرنگاران گفت در تمامی استانها شاهد تحول در نظام زندانبانی هستیم که در این میدان مسابقه تحول مثبت ، استان کردستان گوی سبقت را از همکاران خودشان در سایر استانها ربوده و بهتر از سایرین عمل نموده اند.
وی یاد آور شد: در این بازدید بیش از هر چیز آواهای قرآنی به گوش رسید که این مسئله باعث تحول در چهره و کلام مددجویان که با آنها صحبت نمودم شده بود .
غلامحسین اسماعیلی ضمن تقدیر و تشکر از همکاران زندانهای استان ، کردستان را در بحث آمار جمعیت کیفری در رتبه 25 کشور معرفی کرد وی گفت همت و تلاش و تعامل بیشتر مجموعه زندانها با مقامات قضایی و قضات می تواند زمینه ساز کاهش آمار زندانیان در کشور شود و با تبدیل زندان به یک مجموعه اجرای احکام و قضایی می تواند نقش مهمی در این مهم داشته باشد البته نه به این معنی که زندان تصمیم گیرنده باشد – تصمیم گیرنده قضات هستند اما می توانند با انعکاس واقعیت و یافته های که بدست می آورند یاری دهنده خوبی به قضات باشند .  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.