کاندیدای ائتلاف 5 نفره دور یازدهم ریاست جمهوری گفت: تا پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، امکان اجماع اصولگریان وجود دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران،  یحیی آل اسحاق دوشنبه شب در جمع خبرنگاران و تعدادی از سیاسیون استان آذربایجان غربی در خصوص نتایج اجماع ائتلاف های اصولگریان قبل از ثبت نام اظهارداشت: مقرر شده بود کاندیدای مورد نظر ائتلاف 5 نفره به همراه ائتلاف پیشرفت و سایر گروه های اصولگرایی معرفی شوند و هنوز این امکان وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه گروه های اصولگرایی قبول کردند در این خصوص از حکمیت جامعتین پیروی کنند افزود: این اجماع ممکن است در روز آغاز ثبت نام صورت گیرد یا آخرین روز، ولی هنوز وقت است و این اجماع صورت خواهد گرفت.

آل اسحاق ادامه داد: اعضای ائتلاف پیشرفت اعلام کردند هر سه نفر ثبت نام خواهند کرد، جبهه پایداری نیز اعلام کردند ثبت نام می کنند، برخی آقایان نیز اعلام کردند که ثبت نام می کنند می ماند ائتلاف پنج نفره ولی در هر صورت اصولگرایان به اجماع می رسند.

خاتمی نیاید به صلاح است

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص کاندیداتوری هاشمی، خاتمی و مشایی اظهارداشت: خاتمی نیاید به صلاح است و هاشمی نیز اعلام قطعی نکرده که می آید یا نمی آید در مورد مشایی نیز من نمی توانم اظهارنظر کنم.

آل اسحاق همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما وزیر بازرگانی دولت هاشمی بودید و شرایط اقتصادی آن زمان نیز مشابه سالهای اخیر بود و تورم بیش از 40 درصد را شما هم تجربه کردید حال امروز با توجه به شرایط اقتصادی چه راهکاری دارید؛ گفت: در دوران هاشمی من وزیر بازرگانی بودم درست اما آن زمان ما تورم 40 درصدی را در مقابل درآمد 10 میلیارد دلاری تجربه کردیم.

وی افزود: در آن زمان کشور خسارات زیادی ناشی از جنگ را تجربه کرده بود و برای جبران این خسارات ضرورت سازندگی به خصوص در بخش های نیروگاهی، پالایشگاهی و زیرساخت ها را ایجاب می کرد، بنابر این آمدیم هفت میلیارد را برای زیرساخت ها اختصاص داده و با سه میلیارد 24 قلم کالای اساسی مردم را تامین کردیم.

کاندیدای ائتلاف 5 نفره دور یازدهم ریاست جمهوری اضافه کرد: شما می دانید وقتی یک آجر برای ساخت کارخانه ای استفاده می شود آن کارخانه تا محصول بدهد چهار سال زمان می برد و دولت چهار سال مجبور است فقط سرمایه گذاری کند.

آل اسحاق افزود: شاید در دوران فعالیت من نتوانستیم میلگرد تا ماشین لباسشویی مردم را تهیه کنیم اما نان، روغن و تمام مایحتاج مردم را کاملا تامین کردیم و در آن زمان مردم را داشتیم و مردم با ما همراه بودند.

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان هم باید در این شرایط فعلی همین کار را کرد. در عین تورم وضعیت معیشتی مردم را نیز حل کرد و من تجربه دوران جنگ و بعد از جنگ را دارم. این یکی از نقاط قوت من است نه نقطه ضعف، مسائل و مشکلات خرد و کلان اقتصادی را می شناسم و برای حل مشکلات برنامه دارم.

دولت آینده هزینه های بیرونی کشور را کم کند

وی همچنین در خصوص راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر ناهنجاری های زیادی در کشور به وجود آمده که تابع مسایل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی است دولت آینده باید مشکل واحدهای تولیدی، تورم، اشتغال و بیکاری را حل کند.

آل اسحاق تاکید کرد: در این راستا باید روابط خارجی هماهنگ با سیاست های اقتصادی بوده و با هم همخوانی داشته باشند اما متاسفانه امروز این دو موضوع از هم فاصله دارند بنابر این باید اقتصاد کشور تغییر ماهیت و تغییر شکل دهد.

وی یاد آورشد: حوزه اقتصادی کشور باید به گونه ای طراحی شود که در برابر تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت داشته باشد همان موضوعی که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می کنند.

کاندیدای ائتلاف 5 نفره دور یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه اقتصادی کشور باید تغییر بینش دهیم عنوان کرد: دولت آینده باید هزینه های بیرونی کشور را کم کند سخنرانی ها، ادبیات کشور در برابر روابط خارجی به گونه ای تنظیم شود که هزینه ندهیم، در برنامه های داخلی نیز این موارد جزو الزامات است.

بداخلاقی ها به فضای تعامل تبدیل شود

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بداخلاقی ها و تعارض های موجود در کشور باید به فضای تعامل تبدیل شود اظهارداشت: برای تحقق این امر باید حماسه خلق کنیم حماسه یعنی حضور با نشاط و امید. دولت باید دست از امور اقتصادی برداشته و به آن را مردم واگذار کند و این موضوع به تدبیر مبتنی بر علم و تجربه نیاز دارد.

آل اسحاق در پاسخ به سوال یکی از سیاسیون که پرسید برای رسیدن به وضع اقتصادی سابق دولت آینده چقدر زمان نیاز دارد، گفت: رسیدن به اوضاع اقتصادی سابق مطلوب نیست و قرار نیست به وضع سابق برگردیم بر اساس سند چشم انداز باید چند قدم جلو برویم چرا که اقتصاد سابق کشور نیز دچار مشکل بود.

وی همچنین در خصوص نقاط ضعف و قوت دولت نهم و دهم اظهارداشت: دولت نقاط قوت زیادی داشت دولت پرانرژی، ساده زیست، صبور بود و در مسایل بین الملل نترسید اما اگر این موارد با مدل اقتصادی درستی همراه بود می توانست بهتر از این عمل کند.

نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: دولت مدل اقتصادی مناسبی نداشت خواست بیکاری را حل کند برعکس  بیکاری زیاد شد خواست درآمدها را توزیع و عدالت را برقرار کند، وضع معیشتی مردم بد شد 40 تومان گذاشت در جیب مردم 80 تومان تورم ایجاد کرد.

آل اسحاق مدل اقتصادی نامناسب را از نقاط ضعف دولت نهم و دهم برشمرد و گفت: متاسفانه در کنار این مدل نامناسب رئیس جمهور به دلسوزی ها نیز توجه نکرد خیلی ها به صورت نامه، خصوصی یا علنی برای حل مشکلات راهکار ارائه دادند حتی اعتراض مجلس نیز فایده نداشت نقاط قوت و ضعف دولت را باید منصفانه مطرح کرد.

وی افزود: برخی نیز از این وضعیت سوءاستفاده و سیاه نمایی کردند اما در مسایل اداره مدیریت کشور اشکال بود چرا که اداره حکومت در شرایط کنونی نیاز به اراده و خرد جمعی دارد. یک نفر نمی تواند به تنهایی همه مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اداره کند "همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده است".

آل اسحاق با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ ها یکی از مهمترین اقدامات شجاعانه دولت احمدی ‌نژاد قلمداد می‌شود گفت: آغاز این کار شجاعانه بود ولی از اینکه اهداف ترسیم شده برای آن تحقق نیافت متاسفم چرا که با اجرای قانون مذکور بنا بود درصدی از منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی حامل‌های انرژی برای سرمایه‌گذاری، سلامت، تولید و .. تخصیص پیدا کند ولی این امر انجام نشد.

طرح هدفمندی یارانه ها تداوم یابد

وی با تاکید بر تداوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت‌های آینده اظهارداشت: باید بین دولت و مجلس شورای اسلامی تعامل و هماهنگی کامل شکل گیرد تا در سایه این همکاری  مراحل بعدی قانون فوق اجرا شده و اهداف ترسیم‌یافته برای آن تحقق پیدا کند.

آل‌اسحاق بر لزوم تداوم اجرای طرح مسکن مهر تا زمان تحویل واحدهای مسکونی به صاحبان آنها اشاره کرد و افزود: در دولت کنونی 40 درصد منابع بانکی به مسکن مهر اختصاص یافت به طوری که در صنعت و اشتغال دچار مشکل شدیم ولی با این همه باید اجرای این طرح ادامه پیدا کند زیرا مردم آورده شخصی برای خرید این واحدهای مسکونی را با دشواری و تحمل فشار تامین کرده‌اند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با وضعیت حوزه سلامت نیز گفت: متاسفانه هزینه‌های سلامت در کشور ما سرسام‌آور است به طوری که بیمه نیز خدمت چندانی به افراد زیرپوشش خود ارائه نمی‌دهد و فقط 30 درصد هزینه‌ها را تقبل کرده است از این رو رئیس‌جمهور آینده و تیم کاری وی باید برای حوزه سلامت برنامه‌های مناسبی اجرا کنند.

وی با بیان اینکه رایگان کردن درمان را ادعا نمی‌کنیم، افزود: مردم ما شایسته خدمت‌های بسیار بزرگتر از این هستند ولی چنین ادعایی نداریم لیکن امیدوار هستیم که حداقل بتوانیم بیماران صعب‌العلاج مانند افراد سرطانی و امثال آن را زیرپوشش دولت قرار دهیم تا به طور رایگان از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

آل اسحاق در خصوص داشتن رابطه با آمریکا نیز گفت: یکی از مسائل داغ امروز سیاست خارجی و برقراری ارتباط با آمریکاست هر دولت و هر نظامی در روابط خارجی یک چارچوب و خطوط قرمزی دارد که از آن نباید تجاوز کند لیکن چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مقام معظم رهبری تعریف می‌کنند بنابراین از اصول مورد نظر ایشان نباید تجاوز کرد./ک

برچسب ها: خاتمی ، صلاح ، ثبت نام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.