مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از کاهش 48 درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / بهمن کمانگر در جریان بازدید از تأسیسات هواشناسی شهرستان نیر اظهار داشت: این کاهش البته نسبت به دوره 10 ساله حدود 25 درصد است که با بارندگی‌های اخیر و همچنین بارش‌های روزهای آینده امیدواریم خطر خشکسالی به صورت کامل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای استان اردبیل در یک برنامه دو ساله به امکانات و تجهیزات مدرن هواشناسی مجهز می‌شود، تصریح کرد: ‌در شهرهای دارای ظرفیت کشاورزی اعم از زراعی و باغی اولویت بر نصب دستگاه‌های پیش‌بینی دقیق هواشناسی، بارش تگرگ و بروز برخی از پدیده‌های جوی است که امیدواریم موفق به اجرای آن باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل همچنین از خرید و راه‌اندازی دستگاه ناوبری کت دو برای فرودگاه اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: این دستگاه با اعتبار2 میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری شده و به زودی در فرودگاه اردبیل نصب می‌شود.

کمانگر اضافه کرد: با نصب آن تا هفته دولت و راه‌اندازی این سیستم، به نظر می‌رسد کاهش لغو پروازها را شاهد باشیم چراکه اطلاعات هواشناسی بر روی باند اعم از سمت و سرعت باد به صورت دقیق اندازه‌گیری می‌شود.

وی بیان کرد: البته این اطلاعات به هواشناسی و برج مراقبت انتقال داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر نسبت به پیش‌بینی نشست و برخاست هواپیماها اقدام ایمنی را انجام دهند.

مدیرکل هواشناسی استان در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه با تجهیز هواشناسی استان به دستگاه‌های جدید به ویژه 10 دستگاه سینویتیک اصلی و فرعی و همچنین چهار ایستگاه خودکار جاده‌ای، دو ایستگاه هواشناسی کشاورزی و 47 ایستگاه باران‌سنجی امیدواریم اطلاعات هواشناسی ما دقیق در اختیار مردم و به ویژه کشاورزان و زارعان قرار گیرد.

کمانگر گفت:‌ امروز دیگر در عرصه جهانی و بین‌المللی اطلاع‌رسانی و پیشگویی‌های هواشناسی با کمترین خطا و انحراف همراه است و در کشور ما نیز با خرید و نصب این دستگاه‌ها این وضعیت رو به بهبود است/س 

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، بارندگی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.