سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری رزمایش ارتش آمریکا در خلیج‌فارس گفت: هر گونه تحرکی در این منطقه از سوی نیروهای دفاعی ایران به صورت کامل رصد شده و همه کسانی که در این منطقه حضور دارند باید مراقبت کنند تا اقدام تحریک‌آمیزی انجام ندهند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه صبح امروز(سه‌شنبه) در ابتداي اظهاراتش نشست هفتگي با خبرنگاران با اشاره به آغاز ثبت نام از داوطلبان رياست جمهوري گفت: ورود به مرحله جديدي از "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" از امروز با حضور افراد داوطلب کانديداتوري رياست جمهوري شروع مي‌شود و اميدواريم همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند مردم با حضور در انتخابات حماسه پرشور مردمي را رقم بزنند.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري رزمايش آمريکا در خليج‌فارس با بيان اينكه منطقه خليج فارس منطقه حساسي بوده و ثبات آن براي ما اولويت دارد، افزود: جمهوري اسلامي ايران هر نوع تحرک و توطئه‌اي در اين منطقه را با دقت زير نظر خواهد داشت و همه کسانی که در این منطقه حضور دارند باید مراقبت کنند تا اقدام تحریک‌آمیزی انجام ندهند.

مهمانپرست با اشاره به صدور بيانيه وزارت امور خارجه امارات متحده عربي عليه سفر هيئت پارلماني کشورمان به جزاير سه‌گانه با بيان اينكه پاسخ ما به چنين اقداماتي روشن است، تصريح كرد: بازديد نمايندگان مجلس در حوزه مسئوليت آنان بوده و ما بارها تاکيد کرده‌ايم که اين جزاير متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و آمادگي داريم براي رفع هر گونه ابهامات گفتگوها را دنبال کنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر دستگيري دو تبعه ايراني در کنيا و کويت با بيان اينكه اين موضوع ، موضوع جديد و قابل تاملي است، تصريح كرد: این دو تبعه با ویزای معتبر و جهت گردشگری در سال گذشته وارد کشور کنیا شدند و بر اساس یک سناریو و توطئه از پیش طراحی شده و به اتهام واهی در تاریخ 19 ژوئن 2012 دستگیر شدند.

مهمانپرست افزود: ما ازمقامات کنيا مي‌خواهيم با تدبير و درايت به مسئله دستگيري اين دو تبعه ايراني رسيدگي و تجديدنظر کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان تصريح کرد: این واقعه ناگوار پس از سفر موفق معاون اول رئیس جمهور در خرداد 1391 به کنیا رخ داد و متاسفانه چنین اقداماتی پس از سفرهای موفقیت‌آمیز مقامات کشورمان به کشورهای دوست توسط بدخواهان و قدرت‌های استکباری مسبوق به سابقه است.

مهمانپرست همچنين در رابطه با تبعه ايراني بازداشت‌شده در کويت نيز گفت: سه سال پيش خبري منتشر شد مبني براينکه يک شبکه جاسوسي متشکل از اتباع ايراني در کويت فعال هستند، همان زمان برخي مقامات اين کشور و ديگر کشورهاي منطقه همچون عربستان اين خبر را تکذيب کردند و اخيرا نيز اعلام کردند تاکنون شبکه جاسوسي در اين کشور رصد نشده است.

وي افزود: اينکه مجددا چنين سناريويي مطرح مي‌شود، ارتباط تنگاتنگي با تحولات منطقه داشته و ما اعتراض رسمي خود را به مقامات کويتي اعلام کرديم كه البته مقامات اين کشور اجازه ندادند که ما از نزديک اين اقدامات را دنبال کنيم که اين رويه خلاف کنوانسيون‌هاي حقوق بشري و کهنه، بي‌نتيجه و سناريويي از پيش طراحي شده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: كشورهاي منطقه بهتر است به جاي طرح اينگونه مسائل به مشکلات داخلي خود رسيدگي کنند و پاسخگوي مطالبات به‌حق مردم خود باشند.

مهمانپرست در بخش ديگري از اظهاراتش درخصوص مذاکرات آتي جمهوري اسلامي ايران و 1+5 گفت: تا كنون هيچ خبر مستندي مبني بر اينکه تاکنون اعضاي 1+5 اظهارات خاصي را بيان کرده باشند، نداريم.

وي ادامه داد: بر اساس توافق قبلی مقرر است خانم اشتون با رایزنی که با پایتخت‌های گروه 1+5 خواهد داشت جمع بندی مذاکرات را از طریق مناسب به سعيد جلیلی اعلام کند که در این رابطه طبق توافق صورت گرفته ملاقات دوجانبه‌ای در تاریخ 25 اردیبهشت بین جلیلی و خانم اشتون صورت خواهد گرفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه غرب اخيرا از لفظ "افراد وابسته به القاعده در ايران" استفاده مي‌کند، گفت: موضع ما در خصوص مسئله‌اي که در کانادا رخ داد و اتباع ايراني را متهم به همكاري با عناصر القاعده کردند، قبلا اعلام شده است البته اين مسئله موضوعي جدي‌ نيست چرا که تفکر مقامات ايران در خصوص گروه‌هاي افراطي روشن است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران بزرگترين قرباني گروه‌هاي تروريستي است و لذا طرح چنين مسائلي در راستاي پروژه تكراري ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي دنبال مي‌شود.

مهمانپرست با بيان اينكه بهتر است کشورها جلوي تقويت تروريسم را بگيرند، اظهار داشت: نمونه بارز تروريست‌پروري در غرب حمايت آمريکا و همپيمانانش از گروهک تروريستي منافقين است که در پرونده خود ترور بيش از 16 هزار ايراني بي‌گناه را ثبت کردند و بديهي‌است كه گروه‌هاي تروريستي نظير القاعده در سوريه مورد حمايت کشورهاي غربي هستند.

وي با بيان اينكه افکار عمومی دنیا نسبت به مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن شده و آنها داستان‌سرایی علیه ایران را قبول نمی‌کنند، تاكيد كرد: غربی‌ها با طرح اتهامات بی‌اساس علیه ایران چیزی نصیب‌شان نخواهد شد و سناریوی القاعده وابسته به ایران از سوی آنها با شکست مواجه خواهد شد.


مهمانپرست تصريح کرد: غرب بايد بپذيرد تقسيم تروريسم به خوب و بد حرکتي نادرست است و بهترين راه حل و بهترين عمل در معادلات بين‌المللي، رعايت حقوق ملت‌هاي مستقل و احترام به آن‌هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش ديگري از اين نشست خبري در خصوص برگزاری اجلاسي بین‌المللی با محوریت بحران سوریه در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحرانی که در سوریه ایجاد شده و نقشی که کشورهای فرا منطقه‌ای در ایجاد این بحران دارند، تلاش‌هاي گسترده‌ای را آغاز کرده و رایزنی‌های مختلفی را انجام داد.


وی با بيان اينكه ما از ظرفیت جنبش عدم تعهد و ریاست بر آن استفاده می‌کنیم و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد، تصريح كرد : ما برای توقف هر چه سریعتر خشنونت‌ها در سوريه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و معتقدیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ما در همه مسائل، وحدت میان جهان اسلام برای مقابله با فتنه‌های صهیونیستی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: همزمانی شدت گرفتن عملیات تروریستی در سوریه و هتک حرمت به صحابی پیامبر(ص) و حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نشان از این دارد که یک جریان صهیونیستی پشت این مسئله است که متأسفانه برخی کشورهای منطقه نیز وارد این بازی شده اند


مهمانپرست همچنين اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو فعال سازمان همکاری اسلامی تلاش‌های بسیاری برای حل بحران سوریه انجام داده است و تاکنون برای برگزاری این گفتگو ها و حل بحران اقدامات متعددي کرده است.

مهمانپرست با اشاره به هتک حرمت حجربن عدي صحابی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اقدامات ديگر تروريستها در هتك حرمت مقدسات اسلامي تصریح کرد: این فتنه‌ها به دست رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق این فتنه‌ها به كار مي‌گيريم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالي مبني بر سفر نخست‌وزیر قطر به ایران گفت: این سفر به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان صورت می‌گیرد و در آن در خصوص روابط دو جانبه ، تحولات منطقه و مسئله بحران سوریه تبادل نظر و رایزنی خواهد شد.

مهمانپرست همچنين در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه توسط تروریست‌ها گفت: جنایاتی که توسط گروه‌های مسلح در سوريه صورت می‌گیرد و بر اثر آن مردم بی‌گناه  کشته و زنان و کودکان سر بریده می‌شود، با حمایت روشن غرب انجام مي‌شود.


وی با بيان اينكه همه کشورها در قبال استفاده از سلاح شيميايي در بحران سوريه مسئولند  و باید با بکارگیری سلاح‌های شیمایی در این کشور مقابله شود، اظهار داشت: ما به عنوان کشوری که خود قربانی سلاح‌های شیمیایی است کسانی را در این زمینه مقصر می‌دانیم که در مقابل اين جنايات سکوت کرده‌اند و آنها را تولید می‌کنند،‌ همان‌هایی که در طول جنگ تحمیلی عراق عليه ايران سلاح شیمیایی در اختیار دیکتاتور سابق عراق قرار دادند اکنون اين سلاحها را در اختیار تروریستهاي سوریه قرار می‌دهند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص اختلافات مرزی ايجادشده ميان افغانستان و پاکستان اظهار داشت:  اینگونه اختلافات طبیعی است اما طبيعتا هر نوع تنش و بی‌ثباتی در بخشي از منطقه، تمام منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاكيد بر اينكه برای حل بحران‌های منطقه‌ای حضور،‌ همکاری و مشارکت همه كشورهاي منطقه ضروری است، اضافه كرد: اینکه برخی از کشورهای خارجی به بهانه این اختلافات در منطقه حضور می‌یابند به هیچ وجه مورد قبول ما نیست و لذا جمهوري اسلامي ايران تلاش خود را برای تداوم روابط دوستانه ميان کشورهای همسایه و ایجاد ثبات در منطقه بكار مي‌گيرد.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي در خصوص برخی از تحرکات صورت‌گرفته از سوی افرادی که از جمهوری آذربایجان به ایران می‌آیند، گفت: هر نوع تحرک غیر معمول و غیر مجاز که توسط اتباع بیگانه صورت گیرد با جدیت دنبال و مورد نظر ما خواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد برخی افراد و اقدامات روابط خوب دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را مخدوش کند.

وي افزود: علی‌رغم مخالفت مقامات جمهوری آذربایجان با فعاليت گروه‌های افراطی، متاسفانه برخی از افراد  اقداماتی را بر خلاف  منافع کشورشان انجام می‌دهند که این افراد بازداشت شده و در اختیار نیروهای امنیتی ما قرار دارند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سهم ایران از دریای خرز خاطرنشان کرد: ما با تاخیر در تهیه و تدوین رژیم حقوقی دریای خرز مخالف هستیم با تصویب رژیم حقوقی همه کشورها می‌توانند از این دریا به عنوان دریای صلح و دوستی بهره ببرند. تا وقتی رژیم حقوقی به تثبیت نرسد همه کشورها تلاش دارند تا منافع خود را به حداکثر برسانند ایران نیز به شدت و با حساسیت از منافع خود دفاع می‌کند و در این رابطه نیز حساسیت خاص خود را دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در خصوص سفر علي‌اكبر صالحی وزير امور خارجه كشورمان به اردن اظهار داشت : سفر وزیر امور خارجه به اردن با توجه به تحولات منطقه‌ای سفری ضروری برای تداوم رایزنی‌ها پیرامون مسائل منطقه از جمله سوریه،‌ فلسطین و روابط دو جانبه ميان كشورهاست .

وی اضافه كرد: کشورهای منطقه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و از همه راه‌هاي مسالمت‌آمیز برای حل بحران استفاده كنند، جمهوري اسلامي ايران نيز هر نوع بحران در منطقه را با جدیت پیگیری مي‌كند چرا که امنیت خود را در سایه امنیت تمام منطقه می‌داند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنين با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 اظهار داشت: مباحثی كه در مذاكرات آلماتی1 مطرح شد با جزئیات بیشتری در آلماتی2 انجام شد و ما انتظار داریم اعضای 1+5 فعالیت خود را بدون وقت کشی انجام دهد.

مهمانپرست تصریح کرد: آنچه که می‌تواند ما را در مذاکرات به نتیجه برساند، گفتگو بر مبنای مباحث مورد توافق دو طرف یعنی همان قوانین NPT است به‌اين معني كه ما باید چشم‌اندازها را مشخص کنیم، اگر 1+5  با برخورداری از رویکردهای منطقه‌ای به سمتی حرکت کند که حقوق مشروع کشور ما در جهت اهداف صلح‌آمیز تامین شود، نگرانی‌های آن‌ها نیز برطرف خواهد شد.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار