درصورت عملیاتی شدن وعده های نهادهایی همانند ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و زیر مجموعه های آن شاهد تبدیل طرح های نوین به صنایع نوینی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، تکنولوژی نانو که از ورود آن به ایران 10 سال می گذرد با استقبال بسیار خوبی از طرف پژوهشگران و صاحبان صنایع و همچنین مصرف کنندگان روبرو شده است.این تکنولوژی در حوزه های پزشکی، صنایع غذایی، زیست فناوری، شیمی و ... کاربرد دارد اما سوال اینجاست که چقدر از این تکنولوژی حمایت می شود.

مهندس فرشاد متولیان مدیر گروه تحقیقاتی پژوهشی گروه توسعه سلامت رویان در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر در حوزه تولید مربوط به مواد ضدعفونی کننده و استریلانت بیمارستانی و عمومی موفق به ارائه فرمولاسیون جدیدی تحت عنوان "نانوامولسیون" (ترکیب آب در روغن) شده‌ایم که پس از اثبات از موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) که زیر مجموعه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است، تأییدیه نانو مقیاس دریافت کرده‌ایم.

متولیان در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر دلیل تحقیق و پژوهشی در این زمینه ادامه داد: درصورت عدم نیاز به رقابت بین‌المللی با دیگر کشورهای صاحب صنایع و علوم نوین انتظار نمی رود که محصولی که تا به امروز به صورت نرمال تولید و یا وارد می شد جای خود را به محصول با فناوری برتر مانند نانو بدهد لذا در عرصه رقابت وظیفه هر محقق و دانشجوی ایرانی است که در راستای به روز کردن صنایع گام بردارد.

از طرف معاون علمی و فناوری فقط زیرساخت‌ها تعریف می‌شوند!

تا پیش از این در گروه‌های دانشگاهی بعضا دانشجو موفق به ارائه طرح جدید می‌شد که با بررسی بیشتر توسط  گروه خود متوجه ناب بودن یا اصلا نبودن طرح مورد ادعا می شدند و با مراجعه به اداره ثبت اختراع آن را ثبت نموده و اکثرا به حالت بایگانی در می‌آمدند! اما امروز فرق کرده در نهاد ریاست‌جمهوری معاونت علمی و فناوری قرار داده شده است که در زیر‌مجموعه آن ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) قرار دارد که وظیفه آن ابتدا ارزیابی طرح‌های نوین نانویی و پس از آن حمایت آنها در روند تجاری‌سازی می‌باشد.
 
آیا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد سردرگمی ایجاد می کنند؟  

مهندس متولیان در ادامه گفت: گروه ‌ما پس از کسب تأییدیه نانو مقیاس به عضویت در یکی از مراکز رشد تهران درآمد که در آنجا امکانات از قبيل فضای اداری در اختیار ما قرار گرفت و در حد اختیارات آنها با ما رفتار خوبی شد اما مختار نبودن مراکز رشد در ارائه خدمات مثل فضای آزمایشگاهی با حمایت خاص و دیگر حمایت‌ها مثل تخصیص بودجه و ارائه تسهیلات فقط باعث دلخوشی و دلگرمی بیهوده شده است که اگر این وعده‌ها داده نمی‌شد ما سردرگم نمی‌شدیم و می‌دانستیم که فقط باید روی پای خود بایستیم اما الآن تا نیمه راه آمده‌ایم و رها شده‌ایم.

ورود ضد عفونی کننده‌های نانویی به بازار تا 6ماه آینده

مهندس متولیان اضافه کرد: درصورت اجرایی شدن وعده های مسئولین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و موسسه خدمات فناوری تا بازار تا شهریورماه سال جاری محصولات اولیه ما با دانش فني جديد و تولید حداقل 35 درصد از سهم بازار هدف در فاز اول ارائه خواهد شد.

رقابت های قیمتی و کیفیتی محصولات نانویی

در پایان دکتر عليرضا مهرجو مدیر علمی تیم تحقیقاتی پژوهشی رويان با اشاره به کیفیت بالای محصولات نانویی گفت اگر بیاییم و به جای واردات کلی یک محصول و یا واردات بخشی از تولید یک محصول نگاه خود را معطوف به تولید داخلی نیازهای بازا از هر نظر بکنیم شاهد کیفیت با استاندارد جهانی محصول با قیمت مناسب تر مي باشیم که این علاوه بر مبارزه با خروج ارز و مقابله با تحریم ها امکانات صادرات و ارزآوری را در پی خواهد داشت که به طبع اشتغال پایدار هم از اثرات آن است.

دکتر مهرجو تصریح کرد: تمام این ها مشروط به بهادادن به این قبیل طرح ها از سمت مسئولین اجرایی و مصرف کنندگان داخلی می باشد که بتوان در بازارهای خارجی از آن بعنوان رزومه استفاده کرد.

براساس این گزارش هم اکنون شرکت های بزرگ و به نام قدیمی که حداقل 50 سال از تولید محصولات آنها در کشور می گذرد با توجه به استقبال بازار داخلی و خارجی از فناوری های نوین مجموعه های خود را مجهز به واحدهای تحقیق و توسعه كرده اند که محققان و صاحبین طرح ها می توانند در آن شرکت ها مشغول به فعالیت باشند./س
برچسب ها: نانو ، رقابت ، دانش ، بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار