نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خواستار توسعه مبادلات با ازمیر ترکیه شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،محمد سیادت در دیدار هیات تجاری ازمیر ترکیه با بیان اینکه نقاط مشترک زیادی با هم داریم، افزود: هرگاه به ظرفیت ها و توانمندی های همدیگر بیشتر توجه کرده ایم توانسته ایم همدیگر را تقویت کرده و ظرفیت ها را ارتقا دهیم اما هر گاه به این نعمت ها بی توجه بوده ایم دیگران از این امر سوء استفاده کرده اند.


وی با اشاره به اهمیت حسن همجواری و تاثیر متقابل کشورهای همسایه بر همدیگر گفت: رشد و توسعه و یا مشکلات کشورهای همسایه بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون در استان خراسان رضوی تشکل های تخصصی قوی در حوزه های مختلف نظیر صادرکنندگان، مدیران صنعتی، قطعه سازان صنعت خودرو و مانند آن وجود دارد که در قالب اتاق بازرگانی انسجام یافته اند.

دبیر اتاق تعاون این استان هم گفت: خراسان رضوی و ازمیر ترکیه ازنظر ظرفیت ها و خدمات لجستیکی مکمل هم هستند و در این میان خراسان رضوی، استان خاص با ویژگی های استثنایی است.

فرشید منوچهری افزود: روابط ترکیه و ایران در سال های بعد از انقلاب صمیمانه تر و نزدیکتر شده و هر سال حجم مبادلات دو کشور رو به افزایش است.

وی گفت: افزایش مبادلات طی این سالها بیانگر توجه فعالان اقتصادی دو کشور به توسعه معاملات دو جانبه است و اراده مسوولان بلندپایه دو کشور نیز توسعه روابط می باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های استان خراسان رضوی در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری افزود: در حوزه صنعت واحدهای متعددی در رشته های مختلف داریم که عمده آنها مصالح ساختمانی، تولید قطعات و صنایع خودرویی و غذایی است.

وی ذخایر معدنی به مقدار 9/2 میلیارد تن در 44 نوع ماده را از دیگر منابع شاخص این استان دانست و گفت: قدیمی ترین معدن فیروزه جهان با کیفیت و رنگ منحصر به فرد متعلق به خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه این استان در آینده نزدیک تبدیل به قطب سوم فولاد سازی کشور می شود، اظهار داشت: در بخش کشاورزی نیز استان خراسان رضوی دارای برخی محصولات استراتژیک از قبیل زعفران و تولیدات خاص دیگری مانند زیره، زرشک، اناب و پسته است و در برخی محصولات دیگر همچون انار ، پنبه و چغندر هم جایگاه های اول تا سوم کشور را دارد.

وی افزود: اتصال ریلی و جاده ای این استان به آسیای میانه و افغانستان نیز از مزیت های خراسان رضوی برای صادرات و انتقال کالا محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های ترکیه می توان از طریق توسعه روابط تجار و بازرگانان و برگزاری نمایشگاه های مختلف از توانمندی های دو طرف، این مبادلات را گسترش داد.

منوچهری افزود: استان خراسان رضوی می تواند محور انتقال کالاهای ترکیه به آسیای میانه باشد و ما هم تولیداتی داریم که مورد نیاز کشورهای اروپایی است که از مسیر ترکیه می تواند صادر شود.

رئیس انجمن همکاری منطقه اژه و ایران هم در این نشست گفت: این انجمن از سال 2011 میلادی در ازمیر ترکیه و با هدف تامین برخی نیازهای تجاری دو کشور و تعامل و همکاری در رفع مشکلات اقتصادی از قبیل ثبت شرکت ها، مبادلات پولی و بانکی و مانند آن ایجاد شد.

حسین آرین افزود: هم اکنون 30 شرکت ترکیه ای و 10 شرکت ترکیه ای با منشا ایرانی عضو این انجمن هستند.

وی گفت: ازمیر دو منطقه آزاد و بندری با توان و امکانات خوب برای تجار دارد.

رئیس انجمن مناطق آزاد ترکیه هم گفت: با پیگیری هایی که برای رفع مشکلات انجام شده است هم اکنون ثبت شرکت های ایرانی در مناطق آزاد انجام می شود و ظرف دو سال اخیر 15 شرکت ایرانی در ترکیه به ثبت رسیده است.

این عضو هیات تجاری ترکیه افزود: برای رفع مشکلات مربوط به بانکها هم در حال پیگیری هستیم و تلاش می کنیم این مشکلات را حل کنیم و یا به حداقل برسانیم/س 

 

برچسب ها: توسعه ، مبادلات ، با ازمیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.