کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: باید مذاکرات درباره‌ سوریه در فضای دوستی و همدلی پیش برود تا پرداختن به مسائل حاشیه‌ای ما را از مسئله‌ اصلی دور نکند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی صبح امروز به ریاست حجت‌الاسلام سيد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از توافقات صورت گرفته در خصوص قطع‌نامه‌های مورد نظر به پایان رسید.
 
در این نشست که در هتل اسپیناس برگزار شد پیش نویس قطع‌نامه‌ها درباره‌ بحران سوریه و همچنین مبارزه با تروریست در دستور کار قرار گرفت. همچنین پیش نویس قطع‌نامه‌های عدالت در سلامت، بازار یکپارچه‌ی انرژی در آسیا، پیامدهای تأثیر بحران مالی، بین المللی در کشورهای عضو APA مبارزه با مواد مخدر و کمیته‌ی ترویج و حمایت از کارگران مهاجر در آسیا تصویب شد.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی به عنوان رئیس جلسه با اخذ نظرات و پیشنهادات نمایندگان پارلمان کشورهای آسیایی در خصوص قطع‌نامه‌ کارگروه ویژه‌ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات تصویب ان را راهی برای هموار کردن مسیر مبادله‌ اطلاعات در بین کشورهای آسیایی دانست و با اعمال اصلاحات حضار پیش نویس آن را به تصویب رساند.

همچنین وی با تأکید بر اینکه اجرای قطع‌نامه‌ مسائل زیست‌محیطی و کاشت یک میلیون درخت در آسیا نیازمند همکاری دولت‌ها با پارلمان‌های عضو APA است، پیش نویس آن را به تصویب رساند.
 
در ادامه‌ نشست، نمایندگان اردن، فلسطین، ترکیه، سوریه و اندونزی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص تدوین قطع‌نامه‌ای با موضوع سوریه پرداختند که با اختلاف نظر پیش‌آمده میان نماینده‌ پارلمان سوریه و ترکیه ابوترابی با اشاره به اینکه بنابر مذاکراتی که روز گذشته با نماینده‌ ترکیه داشتیم باید مباحث را به سمتی پیش برد که از هرگونه تنش و اختلافی پرهیز کرد، گفت: باید مذاکرات درباره‌ سوریه در فضای دوستی و همدلی پیش برود تا پرداختن به مسائل حاشیه‌ای ما را از مسئله‌ اصلی دور نکند.
 
نايب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید از ارسال سلاح به سوریه و دخالت کشورهای بیگانه در این کشور جلوگیری کرد و به ملت سوریه فرصت داد تا برای سرنوشت کشورش تصمیم بگیرد. امیدواریم با عقلانیت و ایمان شاهد استقلال امنیت در کشورهای اسلامی باشیم و دست آمریکا و ایادی آن را قطع کنیم تا شاهد اقدامات تفرقه برانگیز جریانات تکفیری نباشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام بر اهمیت حفظ وحدت میان شیعیان و اهل تسنن تأکید کرد و خاطر نشان کرد: بنده از صمیم قلب نسبت به مسلمانان فرقه‌های گوناگون احساس مودّت می‌کنم. الگوی برتر وحدت میان فرق اسلامی را باید در لبنان مشاهده کرد که اهل تسنن شیعیان و مسیحیان در قالب مقاومت لبنان در کنار هم به ایستادگی ادامه می‌دهند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است یکی از نمایندگان چه از اهل تسنن و چه تشیع سخنی به میان آورد که موجب اختلاف و تنش شود، گفت: نباید این اظهارات را ملاک قرار داد، زیرا موضع گیری اصلی ما وحدت همه‌ کشورهای اسلامی و فرق و مذاهب است و امیدواریم شاهد وفاق ستودنی کشورهای عضو APA باشیم.
 
در ادامه‌ این نشست، نماینده‌ پارلمان فلسطین با تشکر از میزبانی ایران بر تلاش اعضاء برای جلوگیری از تجزیه‌ کشورهای اسلامی تأکید کرد و با محکوم نمودن اقدامات جنایتکارانه‌ی آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: تلاش برای تغییر رابطه‌ی دوستانه‌ فلسطین با ایران ناکام خواهد بود و بنده از مدیریت خردمندانه و همراه با سعه‌ صدر رئیس جلسه آقای ابوترابی به خاطر توافقات انجام شده تشکر ویژه می‌کنم.
 
نماینده‌ پارلمان سوریه نیز در پایان از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران و مدیریت شایسته‌ ابوترابی تقدیر کرد و با بیان اینکه ملت سوریه همواره ایران را در کنار خود احساس می‌کند از اعضاء APA خواست تا برای درک حقیقت شرایط فعلی سوریه کمیته‌ی ویژه‌ای را تشکیل دهند و با سفر به این کشور اوضاع را از نزدیک مشاهده کنند.
 
در اختتامیه‌ نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی ابوترابی با اعلام تصویب قطع‌نامه‌ مربوط به سوریه و تشکر از حضور و توجه ویژه‌ی اعضاء نسبت به توافقات صورت گرفته ابراز خرسندی نمود و با اعلام برگزاری مجمع بعدی مجالس آسیایی در پاکستان اظهار داشت: امیدوارم با تبادل نظر اعضاء APA راه برای تشکیل مجمع پارلمان آسیایی فراهم شود.
 
گفتنی است این نشست با حضور صمیمانه‌ ابوترابی در میان نمایندگان پارلمان‌های کشورهای عضو APA پایان پذیرفت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار