به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، شهریار افندی زاده روز گذشته در هفتمین كنگره ملی مهندسی عمران در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: درآمد افزایی، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت ملی و منطقه ای از جمله مزیت های توسعه ترانزیت در كشور محسوب می شود.
وی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی مناسب كشور، ارتباط با كشورهای همسایه، وجود پنج هزار كیلومتر مرز خشكی و بیش از دو هزار و 400 كیلومتر مرز آبی و اتصال به آبهای آزاد، قرار گرفتن در مسیر كریدورهای مهم ترانزیتی از جمله توانمندیهایی هستند كه با ایجاد و توسعه زیرساخت ها و همچنین بازاریابی مناسب می توانند سهم ترانزیت كشور را افزایش دهند.
وی گفت: زیر ساخت های ترانزیت كشور در سالهای اخیر از جمله در بخش توسعه بنادر كشور، عضویت در سازمانهای بین المللی، توسعه پایانه های مرزی و علاقه مندی تجار به مسیر ایران رشد چشمگیری یافته است.
وی افزود: اقدامات مناسب صورت گرفته رشد ترانزیتی 70 درصدی را از سال 79 تا سال 91 بویژه در سه سال گذشته برای كشور رقم زده است.
افندی زاده اظهار داشت: ترانزیت كالا از سه میلیون تن كالا در سال 79 به 11 میلیون و 600 هزار تن در سال گذشته رسید كه رقم قابل توجهی است.
وی گفت: افزایش تنوع محصولات ترانزیتی در سال گذشته قابل مشاهده است.
وی بندر چابهار را از مهمترین بنادر كشور برشمرد و اعلام كرد: توسعه بندر چابهار و محور شرق از مهمترین پروژه های مهم در حال اجراست و نیازمند سرمایه گذاری خارجی و داخلی است.
وی افزود: ایجاد پسكرانه های حمل و نقلی مناسب همراه با توسعه محور شرق و توسعه حمل و نقل ریلی مسیر چابهار – زاهدان – مشهد می تواند چشم انداز مناسبی برای ایجاد یك بندر استراتژیك و نیز بالفعل سازی قابلیت ها و پتانسیل های محور شرق باشد.
هفتمین كنگره ملی مهندسی عمران با محور تامین منابع آب به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان با حضور محققان، دانشمندان و پژوهشگران عرصه عمران در تالار فردوسی این دانشگاه در حال برگزاری است./س