تاريخچه طرح ملي آموزش حفظ محيط زيست 35 سال پيش در دستور كار يونسكو قرار گرفت و از همان زمان اصول و روش هاي بسيار قبال توجه مدون شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو  باشگاه خبرنگاران، حاضر در نشست طرح ملی آموزش حفظ محیط زیست در سالن کنفرانس هتل پارس مشهد، رونمایی از طرح ملی آموزش حفظ محیط زیست با مشارکت بنیاد ملت، سازمان یونسکو شرکت آوانگاه محیط زیست، بانک ملت و آموزش و پرورش برگزار شد.

بنابراین گزارش گیتی خامنه مجری پیشکسوت کودک و تلویزیونی ضمن خوش آمدگویی به همه مردم گفت: می خواهیم کمک کنیم دنیایی بهتر از دیروز داشته باشیم طرح ملی آموزش ، حفظ محیط زیست متولیانی داشته و این طرح یک روزه به ثمر ننشسته و این طرح با همکاری بانک ملت، سازمان محیط زیست، آموزش و پرورش، کمیسیون ملی یونسکو، شرکت تامین سرمایه بانک ملت، شركت آوانگا، پایه گذاری شده و آرزو می کنم این نشست اولین و آخرین نباشد.

وی افزود: کسی برای ما دنیای بهتر را نمی سازد و اگر تلاش نکنیم نسل های آینده از گله می کنند.

خامنه ادامه داد: مجری و برگزار کننده این طرح شرکت آوانگاه و  بانک ملت نیز بوده اند که  این طرح را در بیش از 200 مدرسه را در 7 منطقه به حضور 27 هزار دانش آموز به اجرا درآوردند.

* طبیعت مادر ماست

دکتر دیوا ندری رئیس هیات امنای بانک ملت و مدیر عامل بانک ملت در ادامه این مراسم گفت: خوشحالم که گیتی خامنه مجری پیشکسوت برنامه های کودک را می بینم او ما را به دوران جوانیمان برد انگار دیروز بود که من هم مثل شما بچه ها مشغول به درس خواندن بودم و در آن زمان در استان خراسان رضوی خیلی دچار محرومیت بودیم اما به گذشت زمان و تلاش خودمان وارد کار شدیم و امروز که در خدمت شما هستیم با رونمایی از این طرح بزرگ  می توانیم فضای محیط زیست را برای آیندگان و نسل امروز حفظ کنیم.

وی ادامه داد: طبیعت مادر ماست و امکان ندارد کسی با طبیعت انس نگیرد چرا که همه پیشرفت های علمی به دست کودکان امروز و طبیعت شکل می گیرد هدف بانک ملت تاسیس و پایه گذاری بنیاد ملت با هدف کار هنری و فرهنگی مثل محیط زیست ایجاد شده تا بانک هم بتواند به مسئولیت خود پاسخ دهد.

سازمان یونسکو، آموزش و پرورش و محیط زیست ما را به خوبی در این راه راهنمایی کردند.

*35 سال پیش یونسکو فعالیت خود را آغاز کرده بود

تارجاویرتاننی رئیس منطقه ای یونسکو در ایران گفت: تاریخچه این برنامه 35 سال پیش در یونسکو آغاز شد از همان زمان اصول و روش های مدون شکل گرفت و این مسئله با چالش هایی نیز روبرو شد.

وی ادامه داد: خطراتی محیط زیست را تهدید می کند و باید بدانیم که در جهان 7 میلیارد نفر باید از منابع طبیعی استفاده کنند و یاد بگیرند چگونه از محیط زیست محافظت کنند.

وی افزود: سازمان ملل یک پنل در سطح جهانی است و در زمینه حفاظت پایدار از زمین تشکیل داده که طبق این کار می خواهیم یک زمین پایدار را داشته باشیم.


تارجاویرتاننی بازنگری در آموزش های رسمی و غیررسمی مربوط به محیط کار و مدرسه نمی شود آموزش پایدار هدف ماست و مسائل اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود.

در گذشته یا بهتر بگویم در سری قبل 65 کشور با ما همکاری داشتند و همین کنفرانس با مفهوم محیط زیست به خوبی برگزار شد که در آن همه افراد با تجربه شرکت داشتند.

وی تصریح کرد: در قرن 21 باید مطمئن شویم که حفاظت پایدار توجه بیشتری را می طلبد و این امر برای نسل های آینده باید حائز اهمیت باشد.

*بچه ها معماران آینده ایران اسلامی هستند
همچنین دکتر یازرلو معاونت حفاظت از آموزش و پرورش محیط زیست گفت: بچه ها معماران آینده ایران اسلامی هستند و به عقیده من یونیسف کارنامه درخشانی را در خصوص حفظ محیط زیست و آموزش آن توانسته در جهان  ایجاد کند.
وی ادامه داد: مردم باید از کیفیت زندگی خوبی برخوردار باشند که متاسفانه امروزه با ایجاد کارخانه و خانه های بسیار این اتفاق باعث سوراخ شدن لایه ازن شده است و بسیاری دیگر از اتفاقات باعث شده که تمام مسئولان به طور جهشی به فکر حفظ محیط زیست بیافتند و در حفظ زندگی و محیط زیست تلاش خود را بیش از پیش کنند.
آذرلو تصریح کرد: چند راهبرد باعث پیشرفت و عدالت می شود که به عقیده من ارتقا آگاهی مراقبت از بوستان ها و توجه به حیوانات، جلب اعتماد دیگران و ایجاد همبستگی و کار باعث می شود که در جامعه همگی به یک رفتار مشترک اجتماعی دست یابیم که این امر باعث می شود که در راستای حفظ محیط زیست خود بیشتر کوشش کنیم.

*امروز جنگ انسان با انسان است
همچنین سعید آبادی دبیر کل ملی یونسکو در ایران گفت: در کشور نهادهای اقتصادی وجود دارد که امروز خوشبختانه طرح ملی محیط زیست از خراسان رضوی شروع شده و به امید خدا در شهرهای دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: امروزه جنگ انسان با انسان باعث ایجاد این خرابی ها در طبیعت شده است اما یک جنگ دیگری وجود دارد که جنگ من انسان حقوقی است که توسعه اقتصادی اش پایدار نیست.
سعید آبادی تصریح کرد: ما همکاری دیگر مسئولان و نهادها و دیگر کشورهای دنیا برای کاستن از این مشکلات و رهایی از آنها شروع به حل مشکلات کرده ایم که حفظ محیط زیست مهمترین آنهاست.
بنابراین گزارش در خاتمه این مراسم که در سالن کنفرانس هتل پارس مشهد آغاز شد از تمامی حامیان این طرح تقدیر شد و بسیاری از کودکانی که  در این طرح با مسئولان همراه بودند از آنها تقدیر و تشکر شد.
در ادامه این گزارش داریوش فرضیایی (عمو پورنگ بچه ها)  در مدرسه حضرت زینب (س) در شهر چناران برنامه ای را در راستای حفظ محیط زیست برای کودکان اجرا کرد و توانست لحظات شادی را برای کودکان این منطقه بوجود آورد./ي2

گزارش از الهه عليزاده خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.