نویسنده کتاب «ترکیب التقاط و ترور» در نشست رونمایی از این کتاب گفت: اکثر اعضای اصلی این گروهک مانند شاه بابک تبریزی، علی حاتمی و محمود کشانی نیز از شاگردان خاص آقای موسوی خوئینی‌ها بودند و من در کتابم این مسئله را با سند اثبات کرده‌ام.


به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران، کتاب «ترکیب التقاط و ترور» نوشته محمدحسن روزی‌طلب و با موضوع بررسی عملکرد و اسناد گروه فرقان عصر جمعه 20 اردیبهشت در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

روزی‌طلب در این نشست با اشاره به گنجینه اسناد موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: از میان این اسناد تاکنون بیش از هر چیز به اسناد مباران قبل از انقلاب توجه شده است، اما به اسناد برهه تاریخی بعد از انقلاب اسلامی کمتر توجه شده و کتاب «ترکیب التقاط و ترور» از جمله آثاری است که برپایه اسناد پس از انقلاب اسلامی به گروه فرقان، از شکل‌گیری تا انهدامش پرداخته است.

وی افزود: این کتاب برای نخستین بار اسناد محرمانه دادستانی انقلاب درباره این گروه که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده بود را در درون خود منتشر کرده است و بیش از 200 صفحه از متن این اثر به همین موضوع اختصاص پیدا کرده که اسنادی درباره اعترافات، تعقیب مراقبت از اعضای گروه و اعترافات اعضا را در بر می‌گیرد و در نوع خود بی‌نظیر است.

روزی‌طلب ادمه داد: این کتاب در چهار فصل تنظیم شده که فصل نخست از آن درباره عقاید و چگونگی شکل‌گیری این گروه و معرفی عناصر موثر در آن تالیف شده است و در همین فصل نقش آقای موسوی خوئینی‌ها در شکل‌گیری و ایجاد این گروه برای نخستین بار و بر اساس اسناد بازگویی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم از این اثر هم به شرح ترورهای انجام گرفته توسط این گروه از جمله ترور شهیدان مطهری، مفتح، عراقی و قرنی و نیز ترور مقام معظم رهبری در تیرماه سال 60 پرداخته شده که برای نخستین بار اسناد چگونگی انجام این ترورها در این کتاب درج شده است. فصل سوم از کتاب نیز به شرح دستگیری عوامل این گروه و انهدام آنها اختصاص دارد.

این محقق در ادامه و به فصل چهارم این اثر اشاره کرد و گفت: در این فصل درباره فردی به نام حبیب الله عاشوری صحبت شده است. وی از روحانیون مقیم مشهد در سال‌های قبل از انقلاب بود که پس از انقلاب به جرم ارتداد، اعدام شد. این فرد به دلیل آشنایی با آیت الله العظمی خامنه‌ای، از سوی برخی افراد در سال‌های گذشته دستمایه ایجاد حاشیه‌هایی شده بود که این کتاب برای نخستین بار و به همین بهانه به رمزگشایی از روابط وی با آیت الله العظمی خامنه‌ای پرداخته است.

روزی‌طلب افزود: گروه فرقان از کوچکترین گروه‌های تروریستی التقاطی بود که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت کرد، اما میزان خشنوت موجود در میان آنها باعث شد که نامی ماندگار در تاریخ انقلاب از خود بر جای بگذارند و این کتاب نیز سعی دارد ترکیب میان خشونت و جهالت در میان آنها را به تصویر بکشد.

روزی طلب همچنین در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط موسوی خوئینی‌ها با این گروه نیز گفت: هسته اولیه این گروه در منطقه قلهک تهران و در جلسات تفسیری اکبر گودرزی گذاشته شد. اکثر اعضای اصلی این گروهک مانند شاه بابک تبریزی، علی حاتمی و محمود کشانی نیز از شاگردان خاص آقای موسوی خوئینی‌ها بودند. از سوی دیگر نوع تفسیر موسوی خوئینی‌ها از قرآن کریم که آیت‌الله مهدوی کنی از آن به عنوان تفسیر تفنگی یاد می‌کند به تفاسیر اکبر گودرزی بسیار شبیه است؛ تا جایی که تفاسیر این دو نفر در قالب یک کتاب در سال 56 منتشر شد و شهید مطهری نیز در مقدمه کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» آن را نقد کرد.

این نویسنده در پایان از انتشار قریب الوقوع چهار عنوان کتاب سندنگاری درباره مهم‌ترین مباحث تاریخ‌ساز سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی از جمله چگونگی تشکیل نهادهای امنیتی در انقلاب در این مرکز خبر داد./ش


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.