به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، میرجواد سلیمانی افزود: موتور دیزل که طراحی آن از سال 89 در ایران خودرو آغاز شد، بهدلیل قطعات مشترک با موتور EF7 و قابلیت انطباق با استانداردهای آلایندگی یورو 5 از اهمیت ویژهای از نظر اقتصادی و زیستمحیطی برخوردار است.
وی ایجاد تنوع در سبد سوختی، اختصاص قوای محرکه دیزل به بخشی از تولیدات و توسعه بازارهای صادراتی را از جمله دلایل ایران خودرو در طراحی و ساخت موتور دیزل عنوان کرد و گفت: بر اساس پورتفولیوی قوای محرکه، تا سال 95 به میزان 10 درصد از سبد سوختی محصولات ایران خودرو به موتور دیزل اختصاص خواهد یافت.
سلیمانی توان 120 اسب بخار، گشتاور 256 نیوتن متر و حجم موتور 1500 سیسی را از ویژگیهای موتور دیزل ایران خودرو عنوان کرد و گفت: این موتور از سال 93 در ایران خودرو تولید می شود و تا سال 95 تیراژ سالانه آن به 100 هزار دستگاه میرسد.
وی افزود: با داخلیسازی و طراحی و ساخت ماشینآلات و تسمه نقاله خط مونتاژ موتور دیزل و توسعه خط مونتاژ موتور ملی میلیونها دلار صرفهجویی ارزی و ریالی شده است. با تلاش و خلاقیت کارشناسان و متخصصان ایران خودرو ساخت تسمه نقاله که در گذشته بهدلیل تکنولوژی فنی و هزینه بالای آن فقط توسط شرکت کروزه آلمان انجام میشده، هماکنون در داخل ساخته میشود.
او انطباق خودرو با موتور را از دیگر بخشهای مهم پروژه موتور دیزل عنوان کرد و گفت: چندین نمونه سمند به موتور دیزل مجهز شده که در مراکز تحقیقاتی مورد آزمونهای مختلف قرار گرفته است.
وی یادآور شد: ایرانخودرو از ظرفیت و دانش لازم برای توسعه انواع قوای محرکه برخوردار است اما رسیدن اینها به تولید انبوه نیازمند منابع مالی است که باید از سوی سیستم بانکی و نهادهای مربوطه در اختیار گذاشته شود.
سلیمانی، مالکیت دومین موتور ملی را از جمله دستاوردهای موتور دیزل عنوان کرد و گفت: طراحی چیدمان خط، جانمایی ماشینآلات و فرآیند تولید این موتور نیز توسط متخصصان ایران خودرو طراحی شده است.
وی با اشاره به فراگیر بودن سوخت دیزل در بازار خودروی جهانی، توسعه بازارها ی صادراتی ایران خودرو را از دیگر دستاوردهای موتور دیزل در محصولات این گروه صنعتی دانست و گفت: به این مورد کاهش ارزبری سوخت را نیز باید افزود چرا که سوخت دیزل ارزبری کمتری از بنزین دارد. /عب